آشفته بازار کار به بازار بزرگ تهران هم رسوخ پیدا کرد/جوانان شهرستانی بیکار در تهران در حال افزایش هستند

کد خبر : 8312
شنبه 10 تیر 1396 - 09:48

وقتی سرزده به بازار تهران رفتیم با اوضاع آشفته کارگران مواجه شدیم . در گوشه ای از بازار چشمم به یک کارگر جوان خورد به نظر کمتر از 36 سال سن داشت این را خودش گفت.

صبح یک روز کاری بر آن شدیم تا طی یک گزارش میدانی از اوضاع و احوال کارگران با خبر شویم. وقتی به بازار تهران سرزده رفتیم با اوضاع آشفته کارگران مواجه شدیم . در گوشه ای از بازار چشمم به یک کارگر جوان خورد به نظر کمتر از 36 سال سن داشت این را خودش گفت.

جوانان شهرستانی بیکار در تهران/کارگری بدون بیمه !

این کارگر جوان گفت: من 36 سال سن دارم و نزدیک به 18 سال است با چرخ و گاری در بازار تهران مشغول باربری و کار پر زحمت کارگری هستم.جالب است علی رغم این سابقه کار و فعالیت در هیچ ارگانی بیمه کارگری نیستم.از طرفی با وجود داشتن زن و زندگی، بیمه درمانی و خدمات درمانی هم نیستم.

وی افزود: اکنون در فصل گرمای تابستان هستیم اوضاع کار به گرمی هوا نیست و بسیار خراب است.ما گاهی در طول یک روز 50 هزار تومان، گاهی 20 هزار تومان و گاهی هیچ درآمدی نداریم و معلوم نمی کند که چقدر در روز درآمد خواهی داشت.یکی از انتقادهای ما به شهرداری است اگر مأموران شهرداری اجازه دهند علی رغم بیکاری و درآمد ناچیز در بازار فعالیت کنیم جای بسیار شکر دارد؛ اما متأسفانه گاهی مأموران با ما برخورد کرده و چرخ های ما را می گیرند از طرفی روزی 20 تا 30 هزار تومان درآمد داریم و آن را باید به شهرداری بدهیم تا چرخ خود را آزاد کنیم.

این کارگر با اشاره به اوضاع سخت زندگی و درآمدهای کم گفت: اوضاع زندگی ما کارگران خوب نیست اکنون من برای اجاره مسکن 15 میلیون رهن و ماهی 15 هزارتومان اجاره بها می دهم که با این اوضاع درآمد شرایط سختی را سپری می کنیم.با این وضع خرج زندگی در نمی اید اگر روزی فرزند ما مریض شود باید با کلی قرض و وام از دیگران فرزندمان را درمان کنیم. این درحالی است که خرج آب، برق، تلفن و سایر ما یحتاج زندگی هم کمرشکن است. دیگر پس اندازی برای ما باقی نمی ماند من فرزند ایلام هستم اوضاع کار در ایلام بستگی به آب و هوا دارد اگر بارندگی مناسب باشد و کشاورزی رونق پیدا کند کار هست و در غیر این صورت اغلب جوانان بی کار هستند.از سال گذشته تاکنون به علت رشد بارندگی اوضاع کمی بهتر شده است اگر این کارگرانی که اکثرا اهل ایلام هستند در شهر خودشان کار کنند آن شهر رونق می گیرد و کار برای جوانان فراوان می شود متأسفانه کار مناسب پیدا نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی بر خی از سرمایه گذاران ایلامی به جای سرمایه گذاری در ایلام و ایجاد رونق اقتصادی و شغل برای جوانان ایلام در تهران و سایر شهرها کارخانه می زنند و به فکر همشهریان خود نیستند.اوضاع تولید در ایلام از پرورش ماهی تا برنج کاری و دامداری خوب است اما سرمایه اولیه می خواهد که ما نداریم.

کارگر افغانی با 2 هزار تومان بار می برد

در کوشه دیگر بازار جوان کارگر دیگری گفت: من اهل ایلام هستم ایلام کار نیست کشاورزی هم به بارندگی بستگی دارد که آنجا خشکسالی است. اکثر کارگران در بازار ایلامی هستند چون اغلب فقیر نشین هستند. و همه به تهران برای کار کردن کوچ کرده اند.

وی افزود: برای بیمه به شهرداری تهران مراجعه کرده ایم و سر سال با تغییر پیمان کار شهرداری بیمه ما قطع می شود گفتنی است شهرداری برای بیمه هرسال مبلغی نزدیک به 900 هزار تومان و برای چرخ های دارای مجوز ماهی 30 هزار تومان پول می گیرند. من تأهل هستم و برای اجاره منزل ماهی 30 هزار تومان هزینه می کنم در مورد اواع کار هم اگر کارگران افغانی به ما اجازه دهند کار پیدا می شد و در غیر این صورت کار نیست.

وی خاطرنشان کرد: میانگین ماهی 800 هزار تومان درآمد داریم مرز های کشور را به روی کارگران افغانی باز کرده اند و با توجه به اینکه این کارگران بدون بیمه و با حقوق کم کار می کنند کاری برای ما کارگران ایرانی وجود ندارد. کارگر ایرانی باری را با 4 هزار تومان می ببرد یک کارگر افغانی با 2 هزارتومان بار می برد.

متقاضی رشته مهندسی مکانیک در بازار کارگری می کند

کارگر جوان 20 ساله ای با اشاره به اوضاع مشقت بار کارگری تصریح کرد: من با 20 سال سن دانشگاه را در مقطع لیسانس رها کرده و کارگری می کنم من در مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک قبول شدم اما به علت خرج بالای تحصیل ترک تحصیل کرده و اکنون در بازار کارگری می کنم. اوضاع کار بسیار خراب است بازار کلا خوابیده است و ماه رمضان اوضاع از همه سال بدتر است ما بیمه نیستیم و اگر خدای نکرده اتفاقی برای ما بیفتد هیچ کس جواب گو نخواهد بود.

وی افزود: درآمد ما بستگی به اوضاع کار در بازار دارد من اگر می خواستم ادامه تحصیل دهم باید ترمی 1 تا 2 میلیون تومان شهریه می دادم من با رتبه 4هزار 500 در کنکور کارگری می کنم.اگر هم خرج تحصیل می کردم بعد 15 سال کاری نبود کار برای افرادی است که آشنا داشته باشند.

این کارگر جوان گفت: اکنون پسر عموی من با مدک فوق لیسانی بیکار است.من اهل ایلام هستم اما 12 سال در تهران هستم و کارگری می کنم.اگر مسئولین بستر مناسبی ایجاد کنند ما دیوانه نیستیم که کارگری کنیم طرف در مناظره وعده شغل می دهند اما کجاست این مشاغل؟

وی افزود: هیچ کدام از وعده های اقای روحانی محقق نشد و من جوان 20 ساله باید کارگری کنم و اگر هم کاری باشد باید با پارتی رفت.از یک طرف وعده یارانه می دهند و از طرف دیگر هزینه آب، برق و... افزایش می یابد.

انتهای پیام/ر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه