فعال اقتصاد مقاومتي در توليد مرغ مرواريد؛

آماده صادرات به اروپايي هستيم كه تحريم مان كرده بود

کد خبر : 1142
چهارشنبه 15 بهمن 1393 - 12:45
شکستن تحریم

براي رسيدن به اقتصاد مقاومتي بايد وابستگي هاي خارجي كاهش يابد و بر توليد داخلي تأكيد شود و نسبت به مردمي كردن اقتصاد تلاش شود.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج کارگری کشور به نقل از پايگاه اطلاع رساني بسيج سازندگي، اگر حضور مردم در اقتصاد بيشتر باشد به همان ميزان آسيب پذيري اقتصادي كمتر خواهد شد. وقتي به اقتصاد مقاومتي دست مي يابيم كه ابزارها و شيوه هاي هجمه دشمن را شناخته باشيم و بر اساس آن استراتژي مقاومت را اجرايي كنيم. كارگاه هاي توليدي كوچك و زودبازده از شاخصه هايي هستند كه مي توانند در مسير تبيين اقتصاد مقاومتي كمك كنند. از اين رو با حامد مظفري يكي از بسيجيان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتي به گفت وگو نشسته ايم كه با توليد مرغ هاي مرواريد (شاخدار) قدمي در جهت خودكفايي غذايي برداشته است.

ضمن معرفي خودتان از نحوه ورود به عرصه توليد بگوييد.

حامد مظفري هستم متولد 5بهمن ماه 1359 در تبريز. تحصيلات خود را در دانشگاه آزاد واحد شبستر به اتمام رساندم. داراي مدرك كارشناسي مهندسي توليدات دامي و كارشناسي ارشد پرورش و مديريت طيور هستم. از سال 1382 و پس از اتمام خدمت سربازي علاوه بر حضور در بسيج، با فعاليت در زمينه پرورش بلدرچين وارد بحث اقتصاد مقاومتي شدم و رفته رفته فعاليت هايم را به ساير طيور و همچنين مرغ شاخدار گسترش دادم. توليد اين گونه از مرغ ها كار شاخصي است كه در صورت فراگير شدن مي تواند خوكفايي غذايي كشور را باعث شود.

چطور شد كه به پرورش اين گونه از مرغ ها پرداختيد؟

تقريباً هشت سالي كه در بحث توليدات طيور فعال بودم، احساس كردم كه بازار محصولات طيور و پروتئين كشور نيازمند بدعت و تحول جديدي است و از طرفي هميشه علامت سؤال بزرگي در ذهنم وجود داشت كه اگر قرار بود من هم مثل خيلي از مرغداران سنتي كشور، صرفاً مرغدار باشم پس چرا براي تحصيل اين همه وقت گذاشتم و هزينه كردم؟ هميشه اهل مطالعه بودم و يك سري اطلاعات در مورد مرغ مرواريد يا مرغ شاخدار داشتم و مي دانستم كه محصولات اين پرنده به ويژه در كشورهاي آلمان، ايتاليا و فرانسه به صورت متنوع عرضه مي شود و از طرفي هم داراي پتانسيل هاي بالايي از لحاظ توليد گوشت كاملاً ارگانيك، توليد تخم و همچنين قدرت سازگاري و بقا در اقليم هاي متنوع است اما در ايران چنين روندي براي اين پرنده وجود نداشت و جاي خالي آن در صنعت طيور كشورمان كاملاً مشهود بود. به عنوان مثال در كشور آلمان مصرف گوشت اين پرنده بعد از مرغ در رتبه دوم قرار دارد كه به جرئت مي توان گفت اگر اختلاف قيمت دو برابري آن با مرغ وجود نداشت حتماً به رتبه اول نيز مي رسيد، چراكه گوشت اين پرنده علاوه بر طعم لذيذ، از لحاظ پزشكي و سلامت كلان جامعه نيز بسيار حائز اهميت است و گوشت آن داراي حداقل مقدار چربي بوده و علاوه بر مقدار بالاي پروتئين داراي بالانس ايده آل اسيدهاي آمينه نيز هست كه نبايد از اين نكته غافل مي شدم.

چه دشواري هايي پيش رويتان وجود داشت؟

اجرا كردن هر كار بزرگي براي اولين بار علاوه بر جسارت و قدرت تصميم گيري همواره با چالش هاي بزرگ تري همراه هست. من هم با بحث جمعيتي اين پرنده و همچنين نبودن اطلاعات كافي موثق و منابع علمي مواجه بودم. از اين رو در جهت تأمين گله اي در خور توجه كه هم توجيه گر مسائل اقتصادي طرح بوده و هم توان توليدي مناسبي داشته باشد با دو شركت فرانسوي مكاتبه كردم اما به دليل تقارن آغاز اجراي طرح با اوج تحريم هاي همه جانبه در سال 1390 موفق به واردات اين پرنده از كشور فرانسه نشدم ولي هرگز دوست نداشتم پشيمان شده و ايده ام را كنار بگذارم.

چطور به تحريم ها غلبه كرديد؟

اصل بحث اقتصاد مقاومتي، دست يافتن به خودكفايي است. همان نكته اي كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري است و بر بسيجيان واجب است كه در راستاي منويات ايشان قدم بردارند، بنابراين بنده نيز با اعتماد به نفس و با اتكا به ذخيره ژنتيكي اين پرنده در كشور قدم در راه تكثير آن به صورت كاملاً بومي گذاشتم و با تهيه شش قطعه از اين پرنده از بازار محلي در سال 1390 و تكثير و تداوم نسلش طي چهار سال موفق به توليد 28هزار قطعه مرغ مرواريد در سال 1393 شدم و در حال حاضر تنها واحد پرورش صنعتي و انبوه اين پرنده نه تنها در داخل كشور بلكه در سطح منطقه را در اختيار داريم و اين پتانسيل نيز وجود دارد كه به همان شركت هاي اروپايي كه در آغاز از عرضه پرنده به ايران خودداري كردند پرنده و محصولاتش را صادر كنيم. رمز موفقيتم را بعد از توكل به خدا، خودباوري و ايمان به راهي كه در پيش گرفتم مي دانم و اينكه به خود و ديگران ثابت كردم كه واقعاً خواستن توانستن است.

كلام آخر...

اميدوارم با ورود توأم بخش خصوصي و بخش تحقيقات در تمامي عرصه هاي توليدي در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» بذر بارور ديگري در خاك اين مرز و بوم بنشانيم تا به واقع كلام به خودكفايي برسيم. خود من در اين راه مشكلات زيادي را پشت سر گذاشتم و مي دانم كه هنوز اين پرنده به جايگاهي كه بايد در كشور داشته باشد، نرسيده اما همچنان با جديت به دنبال غلبه بر مسائل پيش رو هستم تا شاهد شكوفايي اين شاخه از صنعت طيور در كشورمان باشيم؛ چراكه بازار بسيار خوبي براي صادرات اين محصول به ويژه در كشورهاي حوزه خليج فارس وجود دارد. همچنين از حمايت هاي پدر و مادر، برادر و همسر مهربانم و همچنين همفكري هاي دوست و يار شفيق آقاي مهندس ساسان نيكزاد تشكر مي كنم. با توجه به حمايت هاي بسيج سازندگي وظيفه خودم مي دانم از مسئولان بسيج سازندگي استان آذربايجان شرقي كمال تشكر و قدرداني را داشته باشم. اميدوارم بتوانم تجربه هاي كسب كرده ام را در اختيار كساني بگذارم كه مشتاق ورود به اين عرصه هستند.

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه