معاون بهره برداری و توسعه معادن شرکت ذغال سنگ کرمان مطرح کرد ؛

احتمال افزایش صدو بیست هزار تنی ذغال حرارتی از معادن پابدانا و هشونی در سال آینده

کد خبر : 6725
چهارشنبه 15 دی 1395 - 10:03

معاون بهره برداری و توسعه معادن شرکت ذغال سنگ کرمان گفت : تولید و استخراج در معادن زیر ۲۴۰۰ پابدانا از یک ماه گذشته استارت خورده است و طرح استخراج زیر ۲۴۰۰ معدن هشونی برای راه اندازی هم آماده شده است که امیدواریم با همت و تلاش کارگران این شرکت بتوانیم به میزان ۱۲۰ هزار ...

علی جعفری معاونت بهره برداری و توسعه معادن شرکت ذغال سنگ  کرمان در خصوص عملکرد فعلی شرکت گفت : در سال ۱۳۴۵ شرکت ذغال سنگ کرمان به اهداف خود  رسید و عملیات خود را در عرصه اکتشاف ،تغییر مسیر د ر ناحیه ذغال دار ، طراحی و ساخت و تجهیز معادن و تعویض ذغال سنگ استخراج شده به تولید کنسانتره ذغال سنگ در دالان های اولیه ذخیره ذغال سنگ به بیش از ۱۴۰۰ میلیون تن تخمین زده شده بود آغاز کرد  که درنهایت این ذخیره به دویست و بیست و شش میلیون تن برآورد شد .

وی ادامه داد :کلنگ احداث کارخانه ذغال شویی زرند در راستای اهداف شرکت «کاهش هزینه حمل ونقل » در سال ۱۳۵۴ زده شد و در سال ۱۳۸۵ رسما افتتاح گردید ، مالکیت شرکت ذغال سنگ از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۱ در اختیار شرکت ملی صنایع فولاد ایران بود اما از فروردین سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۳به سازمان صنایع و توسعه نوسازی معادن ایران مالکیت واگذار شد .

جعفری افزود : از مهرماه ۱۳۹۳ کل سهام شرکت ذغال سنگ کرمان طبق مصوبه سازمان خصوصی سازی به موسسه صندوق با زنشستگان و کارکنان فولاد منتقل گردید ، درحال حاضر شرکت ذغال سنگ ۸ معدن دارد،  که ۴ معدن از ابتدای سال ۱۳۹۵ تعطیل شده اند و ۴ معدن هم فعال بوده و همچنان عملیات استخراج را انجام می دهند .

معاون بهره برداری شرکت ذغال سنگ کرمان ، ابراز کرد : معادن فعال شرکت ذغال سنگ کرمان شامل ،  پابدانا ، هشونی ، همکار و آبنیل بوده است که  در ابتدای سال جاری نیز  معادن هجدک  و اسد آباد نیز راه اندازی شده و عملایت بازسازی و تعمیرات آنها در حال انجام است  و معادن کوهسار و  باب نیزو در حال پیگیری برای  راه اندازی می باشند .

وی هدف از بیان کلیات شرکت ذغال سنگ  را آشنایی با تاریخچه این شرکت و معادن استان دانست و گفت : ، تولید شرکت ذغال سنگ کرمان در هشت ماه سال جاری حدود  چهار صدو بیست و چهار هزار و شیصد و دوازده تن بوده است  که درمقایسه با همین مدت زمان درسال گذشته ،تنها ۷ درصد رشد داشته است میزان تولید کنسانتره این  شرکت در سال ۱۳۹۵ دویست و بیست و چهار هزار و پانصدو هشتاد و پنج تن بوده که نسبت  به سال گذشته در همین موقع ۳/۷ درصد رشد داشته است .

علی جعفری اذعان کرد : در حال حاضر  تعداد نیروی انسانی شاغل درشرکت ذغال سنگ کرمان سه هزار و دویست و پنجاه  نفر است که سهم هزینه نیروی انسانی در قیمت تمام شده شرکت  در هر تن کنسانتره ۶۵ درصد نیروی انسانی و ۳۵ در صد سایر هزینه هاست .

معاون بهره برداری شرکت ذغال سنگ کرمان گفت : از مشکلاتی که در افزایش و تولید ذغال سنگ در حال حاضر می توان به آن اشاره کرد  شامل ،۶۵ درصد تولید ذغال سنگ صرف نیروی انسانی می شود د رحالی که  تنها ۳۵ درصد برای سرماه گذاری و دیگر فعالیت ها باقی می ماند دومین علت نیز ، عدم افزایش قیمت ذغال سنگ است

وی افزود : قیمت ذغال سنگ به نسبت  افزایش حقوق ، دستمزد  و تورم در سه سال گذشته  ثابت بوده است و هزینه مربوط به ۸ در صد بیمه تامین اجتماعی نیز  که ۴ د رصد آن در سال ۱۳۹۳ به منظور بازنشست شدن نیروهای انسانی تحت مشاغل سخت و زیان اور به شرکت تحمیل شده ست و پرداخت هزینه های  ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده  ، رشد صنعت ذغال سنگ را با مشکل روبه رو ساخته است .

معاون بهره برداری شرکت ذغال کرمان با اشاره به این مطلب که سایر کشور ها به صنعت ذغال یارانه و سوبسیت می پردانزد گفت : هزینه های زیاد امالیات بر ارزش افزوده و  قیمت پایین ذغال سبب شده است تا  از محدودیت هایی کلی برای سرمایه گذاری بالا در عرصه بهره بردای از معادن باشیم .

جعفری تصریح کرد : اکثر زمینه های سطحی یا آماده شده  معادن در۴۰  سال گذشته  اکنون رو به اتمام است  و برا ی سرمایه گذاری در افق های پایین تر نیاز به سرمایه گذاریه کلان و گسترده داریم ، بنابر این نیاز هست که در این صنعت سرمایه گذار ی های بزرگی از طرق سرمایه گذاری در بخش معادن صورت بگیرد .

وی ابراز کرد : در سال ۱۳۹۵ ما در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل برنامه ای را جهت کاهش  هزینه تولید انجام دادیم  ۱   وکاهش هزینه  خرید حدود ۷ میلیارد تومان ، بازیافت و تعمیر تجهیزات مردمی به میزان یک میلیارد تومان ،کاهش هزینه بیمه انرژی به میزان ۱۷۳ میلیارد تومان  ، راه اندازی معدن هجدک ، اسد آباد و کوهسار ، پیگیری و راه اندازی معدن باب نیزو  ، فروش  ذغال حرارتی  تولید شده در  سال های گذشته ی می توان نام برد  .

معاون بهره برداری شرکت ذغال سنگ کرمان یاد آور شد :  تولید و استخراج در معادن زیر ۲۴۰۰ پابدانا از  یک ماه گذشته  استارت خورده است  و طرح استخراج زیر ۲۴۰۰ معدن هشونی برای راه اندازی هم آماده شده است که امیدواریم با همت و تلاش  کارگران این شرکت بتوانیم  به میزان  ۱۲۰ هزار  تن به تولید  این معدن در سال  آینده بیافزاییم.

انتهای پیام /

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه