عدم حل مشکل نقدینگی:

احداث کارخانه شیر نهبندان پس از گذشت 6 سال

کد خبر : 5621
شنبه 10 مهر 1395 - 08:42

کارخانه شیر نهبندان از 6 سال پیش کلنگ زنی و عملیات احداث آن آغاز شده است اما از آن زمان تاکنون به دلیل مشکلات بین سرمایه گذار، بانک و پیمانکار روند احداث و تکمیل این کارخانه با تاخیر مواجه شده است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، کارخانه شیر نهبندان از 6 سال پیش کلنگ زنی و عملیات احداث آن آغاز شده است اما از آن زمان تاکنون به دلیل مشکلات بین سرمایه گذار، بانک و پیمانکار روند احداث و تکمیل  این کارخانه با تاخیر مواجه شده است.
مشکلات به حدی است که تاکنون چند کارگروه برای رفع آن برگزار و فرمانداری وارد کار شده و حتی به تازگی تعدادی از کارشناسان شرکت لبنیات آستان قدس رضوی به منظور رفع مشکلات کارخانه شیر نهبندان از این کارخانه بازدید و به این مسئله ورود پیدا کرده اند.
مدیر کارخانه شیر نهبندان با اشاره به این که تاکنون 15 میلیارد ریال برای احداث این کارخانه هزینه شده است، گفت: طی 2 سالی که از قرارداد اولیه با بانک عامل می گذرد تنها 500 میلیون تومان یعنی یک چهارم رقم اولیه از طرف بانک در قالب تسهیلات پرداخت شده است.
«سنگ تراش» افزود: قبل از آزادسازی این رقم، مبلغی از آن با هزینه شخصی صرف انجام استعلامات، حق الثبت، عوارض شهرداری و... شد.وی با گلایه از عملکرد بانک در آزاد نکردن تسهیلات خواستار حمایت  تولیت آستان قدس رضوی برای راه اندازی و تکمیل کارخانه شیر شد.
وی با بیان این که 4 میلیارد وثیقه در گرو بانک است، تصریح کرد:  از یک سال پیش به بانک اعلام شد با توجه به انجام تعهدات از طرف سرمایه گذار، تسهیلات اختصاصی آزاد شود اما تاکنون این کار عملی نشده است .
وی ادامه داد: با وجود تورم و گرانی ،  ابتدا سهم آورده سرمایه گذار 20 درصد بود اما 20 درصد دیگر نیز برعهده سرمایه گذار گذاشته شد.
آزاد نشدن تسهیلات
مدیر گروه اعتبارات و بانکداری شرکتی مدیریت بانک کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: از محل صندوق توسعه ملی حدود 2 میلیارد تومان برای این کارخانه پیش بینی شده بود تا با این مبلغ به بهره برداری برسد و مقرر شد مبلغی معادل همین سهم را سرمایه گذار پرداخت کند.
معمولا وقتی 2 میلیارد تومان تسهیلات به طرحی اختصاص می یابد سهم مجری طرح معادل 20 درصد است اما مجری این طرح معادل 100 درصد سهم را تقبل  کرد.
«مقداری» ادامه داد: پرداخت تسهیلات بانک متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح است، یعنی به هر مقدار طرح پیشرفت داشته باشد بانک تسهیلات خود را در قالب اقساط پرداخت می کند اما با گذشت 2 سال از زمان انعقاد قرارداد پیشرفت کار آنچنان که باید و شاید نیست.
وی به جلسه ای که چند ماه پیش در مورد مشکلات این کارخانه در نهبندان برگزار شد اشاره کرد و افزود:  مقرر شد سرمایه گذار کار را شروع کند و طی 4 ماه آن را به اتمام برساند تا بقیه اقساط آزاد شود ولی تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی با بیان این که ما همچنان پیگیر هستیم که سرمایه گذار اعتبارات را جذب کند، افزود: یکی از مسائلی که در بانک وجود دارد این است که در ابتدای قرارداد  قید می کند هر نوع افزایش قیمت و گرانی را باید مجری طرح بپذیرد و از محل سرمایه شخصی هزینه کند.
وی ادامه داد: در جلسه ای که 3ماه پیش با حضور نماینده مجلس به منظور رفع مشکل احداث کارخانه با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه برگزار شد، پیشنهاد شد در صورت  کمبود منابع مالی از تسهیلات جدید استفاده شود  که سرمایه گذار این موضوع را قبول نکرد.
وی با بیان این که منافع بانک هم در این است که طرح از این وضعیت خارج شود، افزود: بانک در ابتدا همه پول را در اختیار سرمایه گذار قرار نمی دهد اما به محض شروع  کار اقساط متناسب با پیشرفت آزاد می شود. به گفته وی، در یک کارخانه شیر فقط هزینه ساخت و ساز مطرح نیست چرا که حدود 50 تا 60 درصد مربوط به خرید ماشین آلات و تجهیزات است .بنابراین باید ابتدا ماشین آلات نصب و سپس  تمام تسهیلات آزاد شود.
«مقداری» با تاکید بر این که نصف تسهیلات اختصاصی برای خرید ماشین آلات است چرا که اگر تمام هزینه صرف ساختمان شود قسمت تجهیزات و ماشین آلات باقی  می ماند، تصریح کرد: از نظر بانک پیشرفت با احتساب ماشین آلات کمتر از 25 درصد است. به گفته وی، بانک آمادگی دارد با وجود این که قرارداد مشارکت در حال پایان است متناسب با پیشرفت کار اقساط را آزاد کند تا طرح به اتمام برسد.
قرارداد دوباره
به گفته سرمایه گذار  کارخانه شیر نهبندان  نزدیک یک سال است که کار احداث سردخانه مرتبط با پروژه را  آغاز کرده است که  حدود 30 درصد پیشرفت دارد . اکنون که برای دریافت تسهیلات مراجعه کردیم گفته می شود قرارداد سردخانه ثبت سیستم نشده بنابراین باید دوباره قرارداد بسته شود.
وی با بیان این که اگر تسهیلات آزاد شود کارخانه راه اندازی می شود، افزود: چند کارگروه برای حل و بررسی مشکل این کارخانه  تشکیل شده  اما هنوز هیچ کدام از این جلسات  نتیجه قطعی در بر نداشته است .
در این زمینه مدیر گروه اعتبارات و بانکداری شرکتی مدیریت بانک کشاورزی استان پاسخ داد : سردخانه جزئی از  کارخانه  شیر نهبندان است و متناسب با پیشرفت کار اقساط آزاد می شود.
«مقداری» با تاکید بر این که ما کل طرح را بررسی می کنیم، افزود: وقتی کار ساختمان تکمیل شد قرارداد خرید ماشین آلات منعقد خواهد شد.
به گفته وی، باید مجری طرح،  سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد چراکه پیشرفت کار متناسب با آنچه که در طرح قرار دارد نیست.
اکنون به گفته  رئیس شورای اسلامی شهرستان نهبندان  برای رفع مشکلات این کارخانه  مدتی قبل درخواستی به تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر سرمایه گذاری و مساعدت در کارخانه شیر نهبندان ارسال شد تا این چرخه کشاورزی در شهرستان تکمیل شود و به بهره برداری برسد.
جعفری گفت : بر همین اساس چند روز پیش  تعدادی از کارشناسان کارخانه لبنیات آستان قدس رضوی برای پیگیری  و شناسایی قابلیت ها ،  ظرفیت ها  و بازار مصرف به نهبندان سفر کردند و وارد کار شده اند.
به طوری که در جلسه روز شنبه  مشکلات این کارخانه مورد ارزیابی قرار گرفت و از چاه موتورها و مکان های با قابلیت کشت علوفه، تاسیس گاوداری شیری و... نیز بازدید به عمل آمد.
او  با اشاره به درددل برخی دامداران تصریح کرد: جلسه ای با فرماندار در مورد کارخانه شیر نهبندان برگزار و پیشنهادی مبنی بر خریداری کارخانه یا مشارکت در برند رضوی و جمع آوری شیر مطرح شد که البته نتیجه نهایی بعد از بررسی های به عمل آمده اعلام خواهد شد.
کمبود نقدینگی
«جعفری» با تاکید بر این که عمده مشکل این کارخانه نقدینگی است، ادامه داد: در صورت تزریق نقدینگی مشکلات برطرف شده و کارخانه به بهره برداری می رسد.
وی در مجموع میانگین پیشرفت کارخانه را 50 درصد عنوان کرد و افزود: زیرساخت های کارخانه مانند حصارکشی، برق، احداث چاه، آب، ابنیه فنی مثل نگهبانی و ساختمان اداری، تصفیه خانه آب و فاضلاب و... انجام شده است و در حال حاضر سوله و خرید تجهیزات و ماشین آلات متناسب با آن باقی مانده است.
 بر اساس گفته «مالکی»  مدیر جهاد کشاورزی نهبندان  میزان سرمایه اولیه ثابت برای این کارخانه در سال 90، 31 میلیارد و 735 میلیون ریال و ارزش ماشین آلات نیز هزار و 190 میلیون ریال است که در صورت رفع مشکلات احداث این کارخانه پس از گذشت 6سال از کلنگ زنی برای 38 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود. وی ظرفیت تولید سالانه این کارخانه را 2 هزار و 700 تن شیر، هزار و 800 تن ماست و هزار و 200 تن خامه ذکر کرد و یادآور شد: همچنین این کارخانه دارای سردخانه 600 تنی برای نگهداری مواد است.

منبع خبر/ خبرگزاری آریا

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه