مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس و رئیس شورای عالی قشر بسیج کارگری فارس

اشتغال زایی 31 هزار نفری با اجرای طرح های ملی تکاپو و تکنا و تاک در استان فارس

کد خبر : 6443
یکشنبه 21 آذر 1395 - 07:55

طرح های تکاپو، تکنا و تاک سه طرح بزرگ در حال اجرا در فارس است که پیش بینی می شود با اجرای این طرح ها مبتنی بر فعال کردن پتانسیل های بالقوه استان، وضعیت اشتغال بهبود چشمگیری پیدا کند.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، سهراب مختاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تلاش دارد با توجه به بسترهای قانونی، حقوقی و سازمانی، نسبت به اجرای طرحی با فراگیری درسطح محلی واستانی و دراصلاح وتکمیل سیاست های سطح ملی درحوزه اشتغال با عنوان طرح تکاپو نماید و در صدد است این طرح با استفاده از تجارب سازمان های بین المللی درسایرکشورها، برنامه منسجمی را برای تحرک دربخش تقاضای نیروی کار به اجرا درآورد.

 وی خاطر نشان کرد: تمرکزطرح برسیاست های موجود درحوزه اشتغال و توسعه کسب وکارها است و در عین حال بازنگری و اصلاح حوزه های سیاستی درسطوح منطقه ای و ملی درمسیراجرای برنامه های عملیاتی نیز دردستورکار قرار دارد.

 مختاری تاکید کرد: انتظارمی رود با فعالسازی قابلیت های منطقه ای و ملی درکسب وکارهای منتخب وپیاده سازی برنامه های توسعه ای متناسب با شرایط واقتضائات هر رسته کسب و کار منتخب، حجم قابل توجهی از تقاضا برای اشتغال درکشور فعال شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس بیان داشت: طرح تکاپو ازسال گذشته در 8 استان کشور به صورت پایلوت آغازشده به دنبال شناسایی مزیت های استانها، شهرستان‌ها و روستاها وچگونگی ترکیب صحیحی از نیروی کار با هدف ایجاد اشتغال پایدار است که برای اجرای این طرح ابتدا باید یک نیازسنجی صورت گیرد ونیازها براساس اولویت های تعیین شده درهر منطقه فعالیت های محوری تعریف و در این راستا منابع مالی و سرمایه گذاری هدایت شود.

وی با اشاره به اهداف این طرح اظهار کرد: طرح تکاپو با اهداف توسعه اشتغال پایدار، رونق اقتصادی درجامعه هدف(روستاییان،خانواده، معلولین، زنان سرپرست خانوار و زندانیان)، ارتقاء درآمد و معیشت واحدها درکوتاه ترین مدت درسطح استان فارس دنبال خواهد شد .

مختاری افزود: از مجموع 10 رسته اولویت دار در استان فارس،3 رسته گردشگری ، صنایع و هنر های دستی و فنآوری اطلاعات در اولویت  اجرا قرار دارد که طرح تکاپو به عنوان یک طرح ملی، با همکاری مسئولان استانی بویژه استاندار فارس، فرمانداران و حوزه معاونت اقتصادی استانداری و دستگاه های اجرایی عضو کارگروه اشتغال استان با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر شهرستان در راستای توسعه و بهبود کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار اجرا می‌شود.

مختاری اذعان کرد: در طرح تکاپو پس از شناسایی و رصد رسته های مزیت‌دار همه مراحل اجرای آنها اعم از آموزش، تامین منابع مالی، بازاریابی، برندسازی و اتصال به بازارهای ملی، منطقه ای وجهانی در قالب این طرح انجام می‎شود.

وی با بیان اینکه شناسایی مزیت‌ها و کمبودهای استان و تبدیل این کمبودها به مزیت از اهدافی است که در اجرای طرح تکاپو در حوزه کسب و کار دنبال می‌شود گفت: انتظار می رود با اجرایی شدن کامل این طرح در استان 31 هزار شغل ایجاد ‌شود که این مهم گامی بسیار مهم در کاهش نرخ بیکاری است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با بیان اینکه  طرح توسعه کسب‌ و کار و اشتغال پایدار با عنوان «طرح تکاپو» در جهت به‌ کارگیری ظرفیت ‌های بومی برای اجرای برنامه منسجم در راستای تحرک در بخش نیروی کار استاضافه کرد:  طرح تکاپو، اشتغال‌زایی مبتنی بر توجه به ظرفیت‌های هر منطقه است، در این طرح نیازسنجی اشتغال بر اساس ظرفیت‌ها و شرایط منطقه سنجیده می‌شود و منطبق با بازار کاری که وجود دارد برنامه‌ریزی می‌شود.

وی گفت: منابع اعتباری این طرح نیز از محل صندوق کارآفرینی و امید، سازمان unido و منابع داخلی بانک ها تامین خواهد شد.

مختاری اضافه کرد: در راستای تکمیل طرح تکاپو یک طرح ملی دیگر تحت عنوان طرح تاک و یک طرح استانی تحت عنوان تکنا در فارس طراحی شده است. در طرح ملی تاک (تامین منابع مالی خرد روستایی) فرایند بدین صورت است که روستا های پایلوت که تعداد آن به یکصد روستا می رسد شناسایی گردیده و آموزش ترویجی مهارت آموزی و همچنین چگونگی ترغیب و تشویق زنان روستایی بر سپردن مقداری از سرمایه های خود بصورت اندک در طرح اشتغال زایی انجام می شود.

وی بیان داشت: در این طرح بعد از تشکیل گروه های 20 تا 30 نفره پس انداز آنان توسط شخص منتخب از سوی گروه در بانک کشاورزی سپرده گذاری می شود و بانک بدون در نظر داشتن مبلغ سپرده گذاری شده تسهیلاتی بین یک لغایت یک و نیم میلیون تومان بابت هر فرد سپرده گذاری به صندوق مالی خرد روستایی تخصیص می دهد و این گروه می تواند متناسب با توجیه طرح های ارائه شده توسط اعضاء مبلغی را در نظر بگیرد که این مبلغ می تواند برای یک طرح یک میلیون تومان و برای طرح دیگر حتی 20 میلیون تومان برآورد گردد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در توضیح طرح استانی تکنا نیز گفت: طرح تکنا (توانمند سازی کارآفرینان) توسط موسسه دانش بنیان فکر برتر و اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی فارس با همکاری فرمانداری و دبیرخانه کارگروه اشتغال شهرستان ها در 57 نقطه استان در حال اجرا است.

مختاری گفت: این طرح در هفت گام به صورت صد درصد عملیاتی و کاربردی طراحی شده است که با استعدادیابی و توان سنجی متقاضیان کسب و کار و بررسی پتانسیل های هر منطقه و ایجاد کسب و کار های دارای مزیت و قدرت رقابتی در قالب زنجیره تامین و خوشه سازی از نحوه ایده پردازی، آموزش های مقدماتی، آموزش های تخصصی و مهارتی هدایت افراد به اخذ تسهیلات متناسب ، راه اندازی کسب و کار و پشتیبانی آنان ترسیم شده است.

وی افزود: مقدمات کار از اوایل سال 1394 بصورت آموزش های مقدماتی و استعدادسنجی در سالن اجتماعات اداره تعاون،کار ور فاه اجتماعی شهرستان شیراز بصورت هر هفته آغاز و سپس به اغلب شهرستان های فارس گسترش یافت.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس یادآور شد: از ابتدای سال 1394 تا هم اکنون 2800 نفر در این طرح آموزش های لازم را دیده اند که از این تعداد 268 نفر موفق شده اند تا مرحله راه اندازی کسب و کار برسند همچنین از این تعداد 86 نفر در حال گذراندن دوره های تکمیلی به منظور ورود به عرصه موسسات دانش بنیان می باشند.

مختاری در پایان افزود: اهداف تعیین شده این طرح ها را می توان مواردی همچون مشارکت مردمی در طرح های اقتصادی، ترویج اقتصاد تولید محور، حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی ، انجام مطالعات و پژوهش های اقتصادی، جذب سرمایه های خرد مردمی جهت تولید و توسعه اشتغال پایدار در ایران ذکر کرد.

 

منبع خبر/ روابط عمومی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان فارس

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه