جزئیات عیدی و افزایش حقوق 95 اعلام شد

افزایش‌های جدید حقوق در سال ۹۵/عیدی کارگران حداقل 1 میلیون و 424 هزارتومان

کد خبر : 3789
یکشنبه 11 بهمن 1394 - 07:43

با اعلام افزایش‌های جدید حقوقی سال ۹۵ توسط دولت و خداحافظی با دریافتی‌های زیر یک میلیون تومان، حال شرایط جهش 5/40 درصدی حداقل مزد کارگران از ۷۱۲ هزارتومان به بیش از یک‌میلیون تومان فراهم است...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور,با اعلام افزایش‌های جدید حقوقی سال ۹۵ توسط دولت و خداحافظی با دریافتی‌های زیر یک میلیون تومان، حال شرایط جهش 5/40 درصدی حداقل مزد کارگران از ۷۱۲ هزارتومان به بیش از یک‌میلیون تومان فراهم است.

  محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در روزهای اخیر بار دیگر با تشریح برنامه‌های حقوق و دستمزدی دولت در سال آینده با رویکرد نزدیک شدن پرداختی‌ها به عدالت مزدی گفته است: برای سال آینده یک اقدام کلی برای تمام شاغلان و بازنشستگان انجام شد و آن این است که ۱۲ درصد به حقوق همه از ابتدای سال ۹۵ نسبت به دریافتی سال ۹۴ اضافه خواهد شد اما برای یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار بازنشسته کشوری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بازنشسته لشکری که حقوق آنها بین ۷۵۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان است، اقدامی که انجام دادیم این بود که به طور متوسط به حقوق آنها ۲۰ درصد اضافه شده است. نوبخت افزوده است: آنهایی که ۷۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند ۴۰ درصد به حقوقشان اضافه شده و حداقل حقوق در سال آینده دیگر ۷۵۰ هزار تومان نیست بلکه یک تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان خواهد بود، ضمن اینکه برای کاهش فاصله و نابرابری و در راستای عدالت مزدی، برای همه بازنشستگانی که از دولت به عنوان پاداش بازنشستگی مطالباتی دارند بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه اختصاص داده‌ایم و تمام کسانی که پاداش بازنشستگی طلب دارند پاداش خود را دریافت خواهند کرد.

 افزایش‌های جدید حقوق در سال ۹۵

این اظهارات سخنگوی دولت در حالی مطرح شده که شورایعالی کار در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای تعیین افزایش‌های جدید حقوقی در بسته مزدی سال آینده ۱۳ میلیون مشمول قانون کار است. همچنین دولت نمایندگان موثری در این شورا خواهد داشت که نظرات دولت را به شورا ارائه خواهند کرد.

 تاکنون و در هفته‌های گذشته، کارگروه تخصصی مزد سال ۹۵ که متشکل از نمایندگان کارگران و کارفرمایان است، چانه‌زنی‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. به صورت کلی، مباحث عنوان شده تاکنون درباره افزایش هزینه‌های خانوار، افت قدرت خرید حداقل دستمزد ۷۱۲ هزار تومانی سال جاری و ناتوانی بیشتر کارگران در تامین هزینه‌های زندگی و لزوم خروج از این وضعیت بوده است. نمایندگان کارگری می‌گویند هزینه معیشت یک خانوار ۴ نفره در ماه دست‌کم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است در حالی که حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار ۷۱۲ هزار تومان و متوسط دریافتی مشمولان قانون کار بین یک تا 5/1 میلیون تومان است، در این زمینه اقشار مختلف کارگری و کم‌درآمد با دشواری‌هایی در تامین هزینه‌های زندگی مواجه هستند.

پرداخت عیدی کارگران از اول اسفند

نماینده کارفرمایان اعلام کرد عیدی پایان سال کارگران دست‌کم یک میلیون و 424 هزار و 850 تومان و حداکثر 2 میلیون و 137 هزار و 275 تومان خواهد بود که مشمول مالیات نیز می‌شود. مجید آهنگریان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به میزان پرداخت عیدی کارگران در سال 94، اظهار داشت: طبق قانون همه ساله عیدی کارگران حداکثر 2 برابر پایه حقوق است به شرط آنکه از 3 برابر حداقل دستمزد(712425 تومان) فراتر نباشد. وی افزود: بر این اساس حداقل میزان عیدی دریافتی کارگران حداقل‌بگیر 850/424/1 تومان خواهد بود و حداکثر میزان عیدی برای دیگر سطوح شغلی که از حداقل حقوق بیشتر دریافت ‌می‌کنند، 275/137/2 تومان خواهد بود. این نماینده کارفرمایی با اشاره به اینکه برخی کارفرمایان به علت توانایی مالی کم و کاهش بار هزینه‌ای، عیدی را در 2 بخش مهر‌ماه و اسفندماه پرداخت می‌کنند، ادامه داد: به‌طور معمول بقیه کافرمایان نیز به تناسب توانایی از ابتدای اسفند کل عیدی را به حساب کارگران خود واریز می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عیدی هم مشمول پرداخت مالیات خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: طبق قانون مالیات پرداختی‌ها باید مشمول مالیات شوند به شرطی که مجموع درآمد سالانه از سقف معافیت مالیاتی(یک میلیون و 200 هزار تومان) بیشتر نباشد. آهنگریان اضافه کرد: عمده کارگران مشمول مالیات 10 درصدی در دریافتی‌های خود می‌شوند اما مابقی که حقوق‌ دریافتی‌شان از یک میلیون و 200 هزار تومان کمتر است، معاف از مالیات هستند. وی خاطرنشان کرد: آن دسته از کارگرانی که به طور کامل در یک‌سال مشغول کار باشند و مرخصی بدون حقوق دریافت نکرده باشند، عیدی را کامل دریافت می‌کنند. وی افزود: کارگرانی هم از مرخصی بدون حقوق استفاده کرده‌اند که این افراد به نسبت ماه‌های اشتغال به کار در یک‌سال(12 ماه) عیدی دریافت می‌کنند. نماینده کارفرمایان همچنان تأکید کرد: به عنوان مثال اگر کارگری از نیمه سال استخدام شده و آغاز به کار کند تنها به تناسب تعداد ماه‌های اشتغال به کار عیدی می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع:فردانیوز به نقل از مهر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه