یک اقتصاددان:

افزایش روند «بیکاری» در میان «وعده‌های دولتی»/ اشتغال روستا با پول نفتی ایجاد نمی‌شود

کد خبر : 7306
دوشنبه 9 اسفند 1395 - 07:43

یک استاد اقتصاد معتقد است که دولت به جای وعده وعیدهای مختلف برای ایجاد اشتغال، اقدامات عملی مؤثر با توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در پیش بگیرد.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، آرمان حاجیان فرد، استاد اقتصاد دانشگاه، با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار معاونت امور اقتصادی وزارت اموراقتصادی و دارایی جمعیت فعال منتهی به تابستان 95 کشور حدود 26 میلیون و 400 هزار نفر بوده است، اظهار داشت: از این تعداد حدود 23میلیون نفرشاغل بوده و طبق این آمار نرخ بیکاری از 12.2 درصد در بهار 95به 12.7 درصد در تابستان رسیده است.

وی افزود:  با توجه به نرخ بیکاری30.2 درصد جوانان 15 الی 24 ساله پیش بینی می‌شود که نرخ  بیکاری و جمعیت بیکار به ترتیب به 14 درصد و حدود 4 میلیون نفر در پایان سال 1395 برسد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که باید نیم نگاهی به جمعیت دانشجو از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور وجود داشته باشد چراکه جمعیت حدود 5 میلیون نفری طی چهار سال آینده به جمعیت فعال کشور اضافه خواهد شد.

حاجیان فرد تأکید کرد: با توجه به توان اشتغالزایی اندک دستگاه‌های دولتی در هر سال،  بدون برنامه ریزی و نگاه فراجناحی به  حوزه‌های مختلف اقتصاد، دولت‌ فعلی دچار چالش جدی‌تری در بازار کار کشور خواهد شد؛ به این ترتیب لزوم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که شامل حمایت از تولید ملی،کمک به نخبگان، صاحبان مشاغل واستفاده از فن‌آوری‌های نوین و همچنین اجرای دقیق سیاست‌های کلی اصل 44 هست، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف نشان از افزایش نسبی سهم اشتغال در حوزه‌های کشاورزی و خدمات دارد، گفت: کاهش 0.7 درصدی سهم اشتغال درحوزه صنعت نگرانی‌هایی را از آینده به وجود آورده است.

اقدام بی‌فایده دولت برای صرف 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق به اشتغال روستایی

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه بسیاری از طرح‌هایی که به عنوان اشتغال از سوی روستاییان مطرح می‌شود، در واقع موجب اشتغال جدید و پایدار نمی‌شود، گفت:  گاهی فقط برای اخذ تسهیلات در پوشش اشتغال طرح‌های ضعیفی از سوی دولت مطرح می‌شود و بانک‌های عامل معمولا توجه کافی به ابعاد طرح پیشنهادی ندارند و خرد بودن این وام امکان کارشناسی دقیق آن وجود ندارد.

وی با اشاره به لزوم توجه به بخش کشاورزی برای افزایش سهم اشتغال در این بخش مهم، خاطرنشان کرد:  با توجه به اقلیم و وضعیت بحرانی آب در کشور و خشک شدن 85 درصد سفره آبهای زیرزمینی در کشور رویکرد اشتغال‌زایی از مسیر تخصیص اعتبارهای کلان دولتی از جمله اعطای اعتبار 1 میلیارد و 500 میلیون دلاری در حوزه کشاورزی کاری بی فایده است.

حاجیان فرد با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت تمام شده محصولات کشاورزی از منظر اقتصادی به نقطه سربه سر نخواهد رسید، افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی این نکات که استعدادهای سرشار معنوی و مادی، ذخائر و منابع غنی و متنوع و‌ زیرساخت‌های گسترده در کشور وجود دارد نباید مورد غفلت مشئولان قرار گیرد.

وی گفت: مهمتر از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت اگر از  الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری جوانان بر طرف می‌شود، بلکه در دنیا تحریم‌های علیه کشورمان تا حد بسیار زیادی بلااثرخواهد ماند.

انتهای پیام/آ

منبع: فارس

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه