یک تولیدکننده پلیمر:

افزایش 30 هزار میلیارد تومانی مالیات باوجود تعطیلی 50 درصدی پلیمری‌ها/ جراحی یا سلاخی تولید؟

کد خبر : 6746
شنبه 18 دی 1395 - 08:17

یک تولیدکننده پلیمر گفت: عیلرغم تعطیلی 50 درصدی اشتغال در صنف پلیمر وزارت دارایی 30 هزار میلیارد تومان افزایش دریافت مالیات داشته که اخذ این مالیات از صنف درگیر با مشکل اقتصادی آسان نبوده و به معنی سلاخی به جای جراحی تولید است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کامبیز وکیلیان مدیرعامل نیکاپلاس و عضو هیات مدیره تعاونی تامین نیاز صنوبر استان کردستان در میزگرد سیاست‌های دولت در ایجاد اشتغال در صنایع کوچک که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: انتخابات انجمن صنفی پلیمر در استان کردستان 27 دی ماه برگزار می‌شود؛ زمانی که با اعضا برای این موضوع تماس می‌گرفتیم، متوجه شدیم از سه سال پیش تاکنون 80 درصد واحدهای صنف پلیمری در استان تعطیل شده‌اند.

وی گفت: با احتساب تعطیلی و تعدیلی‌ها 60 درصد اشتغال در این صنف در استان کردستان از بین رفته و برآورد می‌شود 50 درصد اشتغال در کل کشور در این حوزه از دست رفته باشد.

این تولیدکننده پلیمر اضافه کرد: از 20 درصد واحدهای صنفی فعال در استان کردستان 50 تا 60 درصد آن با کاهش تولید مواجه شده‌اند و برای مثال یک واحد صنفی با سه شیفت 16 کارگری اکنون با یک شیفت 3 نفره تنها به امید آینده فعال است.

وکیلیان اضافه کرد:‌ در این شرایط اشتغال، وزارت دارایی سی هزار میلیارد تومان افزایش دریافت مالیات داشته است؛ با وجود این وضعیت نتیجه‌گیری می‌شود که اخذ این مالیات از چنین واحدهایی با مشکلات اقتصادی آسان نبوده و به معنای سلاخی بخش تولید به جای جراحی است.

به گفته وی، عدم ثبات قیمت پتروشیمی‌ها از دیگر عواملی است که کمر تولید در صنف پلیمر را شکسته است؛ اگرچه درباره قیمت پتروشیمی‌ها به آمارهای جهانی استناد می‌شود، اما این تحلیل‌ها برای ایران کافی نیست. قیمت پتروشیمی‌ها بسیار تأثیرگذار است و نوسانات قیمتی تولیدکننده را با 20 تا 30 درصد تغییر قیمت مواد مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها عدم ثبات قیمت را به گردن دلال‌ها می‌اندازند، گفت: علت اصلی عدم ثبات قیمت خود پتروشیمی‌ها هستند؛ زیرا دلال در تمام اقتصادها وجود دارد اما به تنهایی توانی ندارد.

وکیلیان با طرح این پرسش که با وجود سخت‌گیری‌های حاکمیتی در بخش وزارت دارایی و تأمین اجتماعی، تولیدکننده با چه پشتوانه‌ای جرأت ورود به بخش تولید را خواهد داشت، گفت: امروز برای تولید صرفا داشتن سرمایه‌ کافی نیست و بسیاری از سرمایه‌گذاران اکنون به دلیل شرایط مالیاتی و بیمه ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بانک بگذارند. تولیدکننده تنها با سرمایه نمی‌تواند جلو برود؛ زیرا حتی افت قیمت و در نتیجه ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌ها، جریمه دیرکرد و انباشت جرایم کمر تولیدکننده را می شکند.

وی به زمینه‌های حمایت دولت از تولیدکنندگان صنف پلیمری اشاره کرد و گفت: بسته‌های حمایتی و مالیاتی، وام‌های کم درصد و ایجاد بستر مناسب برای صادرات می‌تواند کمک دولت به تولید باشد.

به گفته وی، در حالی از بسته حمایتی و مالیاتی صحبت می‌شود که در حال حاضر شرایط کاملا عکس ایجاد شده است.

وی ادامه داد: همچنین در حالی که صادرات می‌تواند یک مشوق تولید باشد، اما اکنون صادرکننده به امید ۹ درصد جوایز صادراتی، صادرات می‌کند، اما جایزه‌ای نمی‌گیرد و تنها برای مالیات سال بعد آمار خود را به دارایی اعلام کرده است.

وی در پاسخ به برخی سوءاستفاده‌های احتمالی از مشوق‌های تولید، گفت:‌ وقتی چراغ حوزه‌ای روشن می‌شود، هم فعال واقعی و هم سوءاستفاده کننده وارد می‌شوند، اما دولت اگر واقع بخواهد می‌تواند فعال واقعی را غربال کند.

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه