رئيس كميسيون معدن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ايران:

اقتصاد مقاومتي هنوز در مرحله حرف و شعار مانده

کد خبر : 6442
یکشنبه 21 آذر 1395 - 07:52

طي سه دهه گذشته ما تنها استراتژي درون‌گرايي را دنبال كرده‌ و توسعه صادرات را كه نقش اساسي در رشد اقتصادي دارد مد نظر نداشته و در اعمال سياست‌هاي جايگزين واردات ورود نكرده‌ايم.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، بهرام شكوري در نشست تخصصي كميسيون معدن و صنايع معدني اتاق شيراز، گفت: استان‌هاي آذربايجان شرقي، كرمان و چهارمحال بختياري هم به‌عنوان پايلوت اجراي طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي معرفي شده بودند اما در عمل اتفاقي را شاهد نبوده‌ايم.

او با بيان اينكه شيوه‌هايي از اقتصاد مقاومتي در كشورهاي توسعه يافته هم پيش از اين اجرايي شده است، گفت: در اقتصاد مقاومتي اصل درون‌زا و برن‌گرا بودن نگاه‌ها است اما طي سه دهه گذشته ما تنها استراتژي درون‌گرايي را دنبال كرده‌ و توسعه صادرات را كه نقش اساسي در رشد اقتصادي دارد مد نظر نداشته و در اعمال سياست‌هاي جايگزين واردات ورود نكرده‌ايم.

شكوري تاكيد كرد: امروز ما به‌شدت نيازمند اجراي طرح‌هاي آمايش سرزمين و شناسايي پتانسيل‌ها با هدف هدايت سرمايه‌گذاري‌ها هستيم و يكي از نيازها سرمايه‌گذاري در حوزه نفت و پتروشيمي است.

او با بيان اينكه در زمينه صنايع فولاد برنامه‌اي وجود دارد، خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم اين برنامه عملياتي شود بايد سالانه 11 درصد در حمل و نقل ريلي رشد داشته باشيم حال آنكه امروز رشد در اين صنعت، 2.3 درصد است.

شكوري در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: در جهان بيشترين حمايت‌ها از توليد و صنايع در مباحث فني، تكنيكي و كمك‌هاي بلاعوض انجام مي‌شود و نوآوري و دانش‌روز و معافيت مالياتي براي توليد كننده مد نظر قرار دارد حال آنكه در ايران شاهد وارد شدن بيشترين فشارها روي صنايع و بخش توليد هستيم.

عضو اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون بالغ بر 1100 ميليارد دلار نفت فروخته‌ايم كه بالغ بر 600 ميليارد دلار آن مربوط به دولت قبل بوده است.

او تصريح كرد: وقتي بررسي مي‌شود مي‌بينيم از اين ثروت هنگفت در بخش سرمايه‌گذاري مولد اقتصادي استفاده مطلوب نشده است.

شكوري با بيان اينكه در ايران از سرمايه‌گذاري و سرمايه‌گذار حمايت لازم نشده است، گفت: در دنيال به‌دنبال ارتقا توليد و كاهش نرخ مالياتي براي رونق رشد اقتصادي هستند و امروز اگر دولت قصد افزايش درآمدهاي مالياتي را دارد بايد كاهش نرخ مالياتي در بخش توليد را مد نظر قرار دهد.

رئيس كميسيون معدن و صنايع معدني اتاق ايران همچنين گفت: اگر ورود مناسب و برنامه‌ريزي شده‌اي در بخش معدن به‌عنوان يكي از حلقه‌هاي زنجيره توليد، نداشته باشيم و اين بخش همچنان مهجور بماند، به‌زودي دچار مشكل شده و مجبور به ورود مواد معدني مي‌شويم.

 

منبع خبر/ بیکا فارس

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه