استاد دانشگاه شیراز:

اقتصاد مقاومتی شاخه‌ای از درخت اقتصاد اسلامی است

کد خبر : 5045
سه شنبه 29 تیر 1395 - 08:42

جعفر قادری استاد رشته اقتصاد دانشگاه شیراز معتقد است اقتصاد مقاومتی می تواند مسیر ما را به سمت اقتصاد اسلامی هموار کند و اقتصاد مقاومتی شاخه‌ای از درخت اقتصاد اسلامی است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر قادری استاد رشته اقتصاد دانشگاه شیراز، عضو انجمن اقتصاددانان ایران و عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران درباره ماهیت اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یک استراتژی توسعه‌ای و مسیر راه است که نهایتا می‌تواند راه ما را به سمت اقتصاد اسلامی هموار کند.

وی ادامه داد: در حقیقت اقتصاد مقاومتی می تواند ما را به اهدافمان که داشتن اقتصاد اسلامی است، رهنمون کند. یکی از ویژگی‌های اقتصاد اسلامی تاب‌آور و مقاوم بودن است و بخشی از ویژگی اقتصاد اسلامی می‌تواند مقاومت باشد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران افزود: البته اقتصاد تاب‌آور و مقاوم همه خواسته‌ها و مطالبات ما را به نام اقتصاد اسلامی تامین نمی‌کند، یک اقتصاد ممکن است تاب‌آور و مقاوم باشد ولی اقتصاد اسلامی نباشد. بنابراین ما اقتصادی می‌خواهیم که علاوه بر اسلامی بودن تاب‌آور و مقاوم هم باشد.

قادری درباره تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی غرب گفت: اقتصاد ریاضتی یعنی مردم را در رنج و سختی قرار دهیم و در این جا، ریاضت اقتصادی یا خودداری از مصرف و پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مدنظر است، اما باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی ریاضت کشیدن نیست، بلکه استفاده صحیح و بهینه از منابع کشور است. در واقع اقتصاد مقاومتی باید بتواند کشور را در برابر شوک‌های داخلی و خارجی مانند تحریم‌ها، شوک ناشی از تغییرات قیمت نفت و…  محفوظ نگه دارد و کشور خود را با شرایط جدید وفق دهد.

وی اقتصاد مقاومتی را شاخه‌ای از درخت اقتصاد اسلامی دانست و یادآور شد: یکی از ویژگی‌های اقتصاد اسلامی،   در حقیقت مقاومتی بودن آن است.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران با تاکید بر اینکه در اقتصاد قرآنی، نشانه‌هائی از تأکید بر شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد، تصریح کرد: قرآن کریم به اشکال مختلف مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کند. به طور مثال در جایی می‌فرماید کافران هیچ زمینه‌ای برای تسلط بر مسلمانان نباید داشته باشند،   به این معنی که اقتصاد کشور اسلامی نباید وابسته به کشورهای مشرک و غیراسلامی باشد که بتوانند از این روزنه،   کشورهای اسلامی را تحت فشار قرار دهند.

قادری افزود: به طور مثال در بحث عدالت، مردمی بودن و مبتنی بر دانش بودن،   قرآن کریم تاکیداتی را بر تجهیز مسلمانان و فراگیری علم و دانش و مولفه‌های ذکر شده می‌کند که همه این موارد، مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است که به اشکال مختلف مورد تاکید قرار  گرفته است.

وی با اشاره به توجه قرآن کریم به نقش مردم در بحث اقتصاد گفت: قرآن جایگاه ویژه‌ای برای مردم قائل شده است و در حقیقت اقتصاد مردمی را ترسیم می‌کند و در قرآن کریم این موارد به اشکال مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه