مسئول بسیج مهندسین کشاورزی مازندران مطرح کرد:

انتقال تجربیات کشاورز آملی به کشاورزان نیجریه

کد خبر : 6346
شنبه 13 آذر 1395 - 13:19

توسعه علمی، آموزش و ترویج شیوه های کشاورزی سالم و پر محصول یکی از اهداف اساسی طرح بسیج همگام با کشاورز است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور،  استان مازندران یکی از استان های موفق در این زمینه بوده که علاوه بر جلب نظر کشاورزان به شیوه های نوین کشاورزی، توانسته حتی نیروهایی را برای ترویج این روش ها در بیرون از مرز های ایران اسلامی اعزام کند. در همین ارتباط با مهندس امامی، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان مازندران گفتگو کرده ایم.

اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز برای محصولات برنج، گندم و دانه های روغنی

مهندس امامی، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی مازندران در خصوص دستاوردهای بسیج قشر مهندسین کشاورزی در این استان گفت: حدود سه سال است که طرح بسیج همگام با کشاورز را در استان مازندران اجرا می‌کنیم. امسال هم در سه محصول برنج، گندم و دانه‌های روغنی این طرح را انجام می‌دهیم.

وی در رابطه با افزایش عملکردهای صورت گرفته در این طرح بیان داشت: در مجموع برای بحث برنج که کشت بهاره ماست حدود سیصد روستا را درگیر این طرح کرده‌ایم و 5 هزار و 580 کشاورز هم در زیرمجموعه این طرح قرار گرفتند و با ما همکاری داشتند. طبق برآوردهای صورت گرفته در سال زراعی95 حدودا در 240 نقطه افزایش عملکرد داشته‌ایم. در این 240 نقطه برای شلتوک حداقل 100 کیلو در هکتار و حداکثر 1.5 تن در هکتار افزایش عملکرد را ثبت کرده‌ایم. در مورد گندم و دانه‌های روغنی که کشت آنها پاییزه است برای 200 روستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که کارهای اجرایی‌ آنها درحال انجام است و کارشناسان طرح بسیج همگام با کشاورز در سطح کانون بسیج مهندسین آموزش دیده‌اند و به روستاها اعزام شده‌اند.

تقدیر و تشکر 45دهیار از بسیج کشاورزی استان مازندران

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی مازندران در مورد دو محصول دیگر این طرح اظهار داشت: در این طرح برای گندم مطابق سال گذشته حدودا 2 هزار و 800 کشاورز و برای دانه‌های روغنی نیز 700 کشاورز شرکت دارند. در رابطه با محصول برنج عملکردی که در مزرعه شاهد بوده‌ایم چهار تن بوده است. در یک روستا در آمل نیز عملکرد کشاورز خبره ما 4.9 تن بوده است.


مهندس امامی گفت : با توجه به عملکرد خوبی که کارشناسان طرح بسیج همگام با کشاورز در سطح استان داشته‌اند 45 دهیار به صورت خودجوش طی نامه‌ای به بسیج مهندسین با تشکر از زحمات کارشناسان، ادامه دار بودن این طرح با محصولات بیشتر در سال زراعی جدید را خواستار شده‌اند.



جزییات فعالیت‌های بسیج مهندسین کشاورزی در طرح همگام با کشاورز

 مسئول بسیج مهندسین کشاورزی مازندران در خصوص فعالیت‌های انجام شده در راستای این طرح بیان داشت: نخستین فعالیت ما در طرح بسیج همگام با کشاورز برای فصل زراعی جدید راه‌اندازی شبکه تسهیل‌گری در استان بود. دومین برنامه ما در این طرح، آموزش تخصصی کارشناسان و کشاورزان بود به‌طوری که در همه شهرستان‌ها هم برای کارشناسان طرح و هم برای کشاورزان هر روستا آموزش‌های لازم را ارایه دادیم. فعالیت دیگر بسیج مهندسین استان مازندران برای این طرح طراحی تقویم زراعی بومی برای هر منطقه بود. تقویم‌های زراعی در سازمان جهاد کشاورزی تقریبا به صورت شهرستانی وجود داشت ولی ما به صورت بومی برای هر منطقه تقویم زراعی جدید تهیه کردیم. استفاده از کشاورزان خبره و پیشرو جهت انتقال تجربه به کشاورزان سنتی یکی دیگر از برنامه‌ها بود که در این راستا کشاورزان پیشرو را در زمینه برنج، گندم و دانه‌های روغنی شناسایی کردیم، نشست های تخصصی با آنها انجام شد و حدودا 70 نفر اعلام آمادگی کردند که با این طرح همکاری داشته باشند. خوشبختانه در همه شهرستان‌ها این کشاورزان خبره و پیشرو ورود جدی و بسیار خوبی داشتند.

کشاورز خبره‌ای که برای انتقال تجربیات به نیجریه اعزام شد


وی گفت: در شهرستان آمل کشاورز پیشرو و خبره‌ای به نام آقای خوبزاد داشتیم. ایشان که دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است توام با کشت برنج کار پرورش ماهی و اردک را هم انجام می‌داد و در دو سال گذشته توسط کانون بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان آمل شناسایی شده بود. ایشان تنها فردی بودند که در سطح شهرستان و استان این کار را انجام دادند و طی صحبت‌های انجام گرفته ابراز تمایل کردند که این کار گسترش یابد. مصاحبه‌هایی با این کشاورز خبره انجام گرفت و ایشان را به سطح روستاها و همایش‌هایی که توسط کانون بسیج مهندسین و جهاد کشاورزی شهرستان برای کارشناسان طرح همگام با کشاورز انجام می‌شد بردیم. ما همچنین، اسلایدهایی آماده کردیم که در همایش‌ها به نمایش درآمدند و باعث شدند حداقل ده کشاورز برای انجام این کشت در همین امسال ترغیب شوند. این کشاورز خبره به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات خود در این زمینه توسط شرکت جهاد نصر به نیجریه اعزام شد تا الگوهای کشت را در آنجا رواج دهد. آقای خوبزاد فضای ارتباطات انجام گرفته در این سفر را بسیار خوب ارزیابی کرد زیرا مسلمان شیعه در کشور نیجریه زیاد است و ان‌شاالله بتوانیم این تجربیات را هم در کشور خودمان و هم در کشورهای برادر، مسلمان و شیعه انتقال دهیم.

 

منبع خبر/ سازمان بسیج مستضعفین

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه