انتقال نامناسب کارگران باغ در مازندران/ اداره کار: با واحدهای صنفی مکاتبه می‌کنیم

کد خبر : 9802
چهارشنبه 8 آذر 1396 - 10:04

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تنها گزینه پیشنهادی خویش برای جلوگیری از انتقال کارگران باغ را مکاتبه با واحدهای صنفی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور، با شروع فصل برداشت مرکبات بحث حمل و نقل کارگران باغ یکی از دغدغه‌های جدی این فصل برای فعالان این بخش است.

 امسال هم به روال معمول سال‌های گذشته کارگران باغ با وانت نیسان برای حضور در باغات مرکبات حمل می‌شوند، جدای از مشکلات سرما خطر تصادف راکبان و سرنشینان این خودرو را تهدید می‌کند.

سال گذشته دو مورد پرونده تصادف سرنشنیان نیسان که برای برداشت مرکبات اعزام می‌شدند، روی میز رسانه‌ها قرار گرفت، در سال جاری با وجود شروع تازه فصل برداشت مرکبات،چند روز گذشته در اثر سانحه تصادف نیسان چندین نفر از کارگران باغ دچار سانحه شدند.

کارگرانی که از مزیت بیمه‌ای برخودار نبوده و هزینه زندگی آنها به صورت روزمزد تامین می‌شود، با خطر تهدید تصادف روی وانت نیسان هم مواجه هستند.

به نظر می‌رسد که متولیان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به لحاظ قانونی تکلیفی برای جلوگیری از انتقال نامناسب آنها ندارند و فقط می‌توانند با واحدهای کارگری مکاتبه داشته باشند که حساسیت بیشتری نسبت به حمل کارگران این قشر داشته باشند.

در همین ارتباط با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت و گو کردیم.

کامران اصغری اظهار کرد: در قانون برای حمل کارگران در واحدهای تولیدی سرویس ایاب و ذهاب و یک وعده غذای گرم پیش‌بینی کرد که باید توسط کارفرما در اختیار آنها قرار گیرد.

 وی با اعلام اینکه حمل کارگران روز مزد با وانت نیسان یا خودرو که مسقف نیست با قانون مغایرت دارد، بیان کرد: پلیس راه که وظیفه نظارت بر حمل و نقل را برعهده دارد،می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کارگر هستند می‌توانیم با صنف آنها مکاتبه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: برای برخورد با حمل و نقل غیر قانونی کارگران باغ پلیس راه بهترین گزینه است.

اصغری ادامه داد: اخلاق هم قبول داریم که  شیوه انتقال کارگران باغ به رویه که در حال حاضر انجام می‌شود نامناسب است و انتظار داریم که خودور مسقف برای حمل کارگران این قشر در نظر گرفته شود.

جدای از مشکلات و بیماری‌های که ممکن است در آینده گریبانگیر این افراد شود، بحث تصادف یکی از تهدیدات پیش روی فعالان این قشر است، چه جایی اینکه برخی از کارگران مجبور هستند در فصل سرد سال در تاریکی شب به محل کار اعزام شده و گاهی در روزهای بارانی هم مجبور به برداشت محصول باشند، البته مشکلات این قشر به صورت کلی زیاد است با توجه به فصلی بودن کار متولیان و نداشتن متولی خاص امکان اینکه تمهیدات قانونی خاصی برای این قشر تدوین شود وجود ندارد ولی انتقال نامناسب کارگران باغ حداقل کاری است که می‌توان برای این قشر انجام داد.

انتهای پیام/ر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه