لاریجانی در پاسخ به تذکر نادران

با تصویب لایحه دو دوازدهم دولت می‌تواند حقوق 2 ماه اول سال کارمندان را بپردازد

کد خبر : 4112
دوشنبه 24 اسفند 1394 - 13:37

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دولت برای تاخیر در ارائه لایحه بودجه 95 و استفاده از عباراتی در مقدمه لایحه دو دوازدهم گفت: با مجوز مجلس به دولت در لایحه دو دوازدهم برای کشور معطلی ایجاد نمی‌شود و دولت می‌تواند حقوق کارمندان را در دو ماهه اول طبق قانون پرداخت کند.

به گزارش بسیج کارگری کشور به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) به تذکر نادران در انتقاد به گره زدن تاخیر در ارائه لایحه بودجه 95 با برجام و به دنبال آن دلیل دولت در ارائه بودجه دو دوازدهم تصویب نشدن بودجه 95 در ایام پایانی سال 94 پاسخ داد.

وی با بیان این که ایراد نادران وارد است گفت: طبق آیین نامه دولت وقتی 15 آذر لایحه بودجه را ارائه نکند باید لایحه دو دوازدهم به مجلس ارائه کند. رئیس مجلس با اشاره به اظهارات نوبخت در مورد دلیل تاخیر لایحه بودجه و ارتباط آن با برجام گفت: آقای نوبخت این نکته را گفتند که چون در قسمت آخر مذاکرات هسته‌ای قرار داشتیم و نمی‌دانستیم چه زمانی مذاکرات به نتیجه می‌رسند تا بر اساس آن لایحه بودجه را به مجلس بدهیم، که به همین دلیل تاخیری صورت گرفت ولی حرف ما این است که در آیین نامه پیش بینی‌هایی صورت گرفته که در چنین شرایطی دولت لایحه دو دوازدهم ارائه دهد.

لاریجانی ادامه داد: بنده همان زمان به آقای روحانی آیین نامه را نشان دادم و گفتم شما باید لایحه دو دوازدهم را ارائه بدهید که ایشان نیز پذیرفتند حالا نمی‌دانم چرا در این فاصله دوباره و در ارائه لایحه دو دوازدهم تاخیر صورت گرفت. آن زمان آقای روحانی قبول کرد که مطابق آیین نامه لایحه دو دوازدهم را ارائه کند و باید این لایحه را زودتر ارائه می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مقدمه‌ای که دولت در لایحه دو دوازدهم به مجلس ارائه کرده است گفت: این مقدمه به گونه‌ای نوشته شده که انگار مجلس شورای اسلامی تلاش نکرده است. حال این که دولت و آقای نوبخت می‌داند که مجلس تمامی تلاشش را کرد تا در همین زمان محدود لایحه بودجه را بررسی کند. منتها مجلس طبق آیین نامه زمان بندی‌های داخلی جهت ارائه نظرات نمایندگان و کمیسیون‌ها و بحث و بررسی‌ها دارد که زمان بر است.

وی ادامه داد:‌ اینکه بودجه تا پایان امسال در مجلس بررسی شود امکان پذیر نبود. بنده این موضوع را قبلا هم گفتم و بر این موضوع هم تاکید داشتم که ما تلاشمان را می‌کنیم. اکنون به همان بحث قبلی رسیدیم که بودجه در سال بعد در مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقاد مجدد نمایندگان در مورد مقدمه دولت در لایحه دو دوازدهم گفت: مقدمه را در نظر نگیرید و شما مقدمه‌ی دیگری بنویسید. مجلس تا پایان سال فقط امروز و فردا جلسه دارد و ما نمی‌توانیم کشور را معطل کنیم.

لاریجانی ادامه داد:‌ از آنجایی که دولت تا پیش از این لایحه نداده بود خودمان طرح دو دوازدهم تهیه کردیم، ولی از آنجا که همواره این شبهه بود که به دلیل بار مالی دولت باید لایحه دهد دولت این کار را انجام داد که خیلی با طرح ما فرق نمی‌کند. باید هر چه سریعتر وارد بررسی جزییات شویم تا برای کشور معطلی ایجاد نشود؛ چون به هر حال حقوق کارمندان را باید دولت در دو ماه آینده بدهد نه این که در آینده بگویند مجلس لایحه را تصویب نکرد آن هم در شرایطی که ما خودمان می‌خواستیم طرح دو دوازدهم بدهیم.

به گزارش ایسنا، الیاس نادران با استناد به مواد 186 و 188 آیین نامه در تذکری گفت: بارها در مجلس اعلام شد که دولت بودجه چند دوازدهم را به دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه باید به مجلس تقدیم می‌کرد. موضوعی که در مواد 186 و 188 آیین نامه آمده است و دولت تا 15 آذر موظف به تقدیم بودجه بود و اگر این اتفاق نیفتاد دولت باید لایحه چند دوازدهم ارائه می‌کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 95 با اشاره به بخشی از صحبت‌های نوبخت در مورد علت تاخیر در ارائه لایحه بودجه گفت: در این رابطه که علت تاخیر در ارائه بودجه به برجام و رفع تحریم‌ها ارتباط داده شود همچون شوخی است که بنده پیش از این نیز مطرح کردم که دولت برجام را مبدا تاریخ هستی می‌داند. به دولت می‌گویند که سالروز پیروزی انقلاب کی است می‌گویند 25 روز بعد از برجام، یا اینکه می‌پرسند پیامبر اسلام (ص) چه زمانی از مکه به مدینه رفت می‌گویند 1437 سال قبل از برجام. این نمی‌شود که همه مقدرات مملکت را به موضوعی ربط دهیم که هنوز به اقرار آقای عراقچی تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است. پس اگر ما قرار بود معطل بمانیم که تحریم‌ها برداشته شود دیگر نباید بودجه ن95 را تقدیم می‌کردیم و حالا حالاها باید صبر می‌کردیم.

نادران ادامه داد:‌ دولت علی رغم تمامی تحریم‌ها در مقدمه‌ای که به مجلس در لایحه دو دوازدهم فرستاده آورده است که به دلیل عدم تصویب بودجه 95 توسط مجلس در ایام پایانی سال 94 بودجه دو دوازدهم تقدیم می‌شود. سوال این است که چرا دولت در مقدمه ننوشته که به دلایل سیاسی بودجه را با تاخیر دادند که معتقدم این دلایل سیاسی نیز برجام نبوده است.

وی گفت: این طور مجلس را متهم کردن به مصلحت مجلس و مطابقشان دولت نیست. انتظار می رفت که رئیس مجلس از شان مجلس دفاع کند.

انتهای پیام

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه