مدیرکل صنعت و معدن استان اردبیل؛

برای رشد اقتصادی حداقل 10سال زمان لازم است/پرداخت مجدد سرمایه درگردش به واحدهای تولیدی

کد خبر : 7850
دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 - 13:53

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت استان اردبیل در گفتگوی تفصیلی وضعیت صادرات، تولید، رکود و بیکاری در سطح استان را تشریح کرد.

سید حامد عاملی مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان اردبیل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سازمان بسیج کارگری استان اردبیل وضعیت تولید، اشتغال، رکود، بیکاری، اقتصاد مقاومتی و راه حل آن را تشریح کرد.

در ادامه گفتگوی تفصیلی با سیدحامد عاملی مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان اردبیل در ذیل می آید:

 

* وضعیت رکود و بیکاری استان اردبیل در چه شرایطی بوده و راه برون رفت از این وضعیت در چیست؟

 

عاملی: در استان اردبیل رکود و بیکاری به سه علت بر می گردد؛ زمینه فرهنگی؛ تغییر ذهنیت ها و ایجاد گفتمان برای رونق اقتصادی ضروری است.مهمترین گفتمان و زمینه سازی فرهنگی این است که تولید ثروت باید مقدس شمرده شود و از توانمندی هر فر باید بهره برد.اگر افرادی تخصص تولید ثروت را دارد باید شرایط برای آنها فراهم شود.

علت دوم؛ 1- ایجاد زیرساخت ها؛ ارتباطات در مقطع کنونی خیلی مهم بوده و از آنجا که استان اردبیل در یک نقطه مرزی قرار گرفته دارای یک سری مزیت هایی بوده و موقعیت جغرافیایی آن می طلبد تا بستر ارتباطات زمینی شمال تا جنوب استان و راه های مناسب و امکان دسترسی به مرکز کشور در حد اقل زمان ممکن ایجاد شود.

2- ارتباطات هوایی؛ افزایش پروازهای استان اردبیل و ایجاد بستر های لازم برای  پرواز های شبانه باید فراهم شود.

3-  ارتباطات ریلی؛ قدمهایی در این راستا برداشته شده و اگر تکمیل شود به هدف نزدیک شده ایم.

4- ارتباطات مجازی؛ در فقدان و کمبود این سه ملزومات قبلی اعلام شده بخش چهارم یعنی ایجاد تکنولوژی و بسترهای ارتبا طات مجازی از همه مهمتر بوده و این می تواند نواقص و کمبودهای گفته شده را تا حدودی ترمیم و رفع کند.در استان اردبیل ایجاد زیر ساخت های ارتباطات الکترونیکی بن بست ها را خواهد شکست.

5- حوزه اقتصادی؛ مشوق های دولت برای سرمایه گذاران بویژه ایجاد شرایطی و مشوق هایی برای استان های محروم و کم برخوردار سرمایه گذاران را به آن مناطق سوق خواهد داد.در این میان خط ریلی راه آهن و زیرساخت الکترونیکی به عنوان توجیه فنی و اقتصادی که اساس و اولیه سرمایه گذاری محسوب می شود خواهد بود همچنین این دو کمک می کند کالاها با هزینه پایین تولید و به بازار مصرف راهی شود.

کم هزینه ترین ابزار حمل و نقل ریلی است و اگر امکان اتصال آن به مرکز و خارج فراهم شود در قیمت تمام شده کالای تولیدی بلحاظ دسترسی راحت و ارزان به مواد اولیه تاثیر گذار خواهد بود.در کنار آن دنیای فعلی متمرکز بر فضای مجازی بوده و این امکانات نیز هزینه های تجارت را به شدت کاهش داده است و در صورت عقب ماندگی در این بخش قادر به رقابت با رقبا نخواهیم شد. علاوه بر این بروکراسی های زائد با این امکانات مجازی حذف می شود و مشکلات مسیر راه سرمایه گذاری و نیز زمان طولانی آن نیز از بین می رود.

 

* اقدام انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومی و حمایت از محصول تولیدی بومی استان اردبیل را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

 عاملی: نظام مدیریتی با محوریت کشور مترکز بوده و سیاست های آن در سطح ملی تعریف می شود استانها پیرو آن هستند. در کشور برنامه های اقتصادی در کوتاه مدت خوب و موثر بود در استان اردبیل سال گذشته از محل ستاد اقتصاد مقاومتی به 250 واحد تولیدی از این محل تسهیلات پرداخت شد.برخی از شرایط پرداخت را؛ تسهیل کرده بودند. اما در میان مدت و بلند مدت نیازمند برنامه جامع تری هستیم و برخی از  ساختارهای اقتصادی کشور باید تغییر یابد که از جمله آن؛ نحوه مدیریت اقتصادی، نحوه انجام امور و سازو کار سرمایه گذاری که برناهم ریزی کوتاه مدت صرف جواب نمی دهد.

در استان حمایت از واحد تولیدی مهم بوده و دو برنامه در دستور داریم؛1- واحدهایی که مشکل مالی داشته و با تزریق منابع پولی قابل حل بودند اقدام شد. سال گذشته در حوزه صنعت برای 130 واحد صنعتی وام به مبلغ 140 میلیارد تومان داده شد، 130 واحد راکد نیز فعال شد.55 واحد تولیدی به شدت نیازمند به تسهیلات بودند و در صورت عدم اعطائ تسهیلات حتما تعطیل می شدند که دسترسی یافتند، که به این کار 3500 شغل تثبیت شد و بخشی از سرمایه های در گردش نیز 380 شغل ایجاد کرد.برای واحدهای بالای 60درصد پیشرفت کار تسهیلات پرداخت شد که ده واحد از این تسهیلات بهره مند شدند.

 

*ظرفیت حقیقی تولیدی و اقتصادی استان در راستای ایجاد و تحقق اقصتاد مقاومتی در چه سطحی بوده و چه اقدامی صورت گرفته است؟

 

عاملی: موضوع اصلی تاکید رهبری تولید بوده و اگر اقتصاد سالم می خواهیم، اگر بخواهیم نقدینگی کشور شرایط را برای تورم های نامناسب ایجاد نکند، اگر اشتغال می خواهیم همه به تولید بستگی دارد. در استان اردبیل اساسی ترین کار و هدف تولید و حمایت و صیانت از آن است.

برای امسال پیشنهاداتی داده شد که از جمله آن تداوم طرح رونق تولید همانند سال گذشته بود. سرمایه در گردش واحد ها امسال نیز تمدید شده و واحدهای تولیدی می توانند استفاده کنند در این بین نوسازی بخشی از صنایع فرسوده و قدیمی ضروری است.واحدهای نیمه تمام امسال مورد توجه جدی قرار می گیرد تا به مرحله فعالیت برسد.

 

* صادرات استان و ظرفیت آن چه اندازه بوده و چه اقداماتی شده است؟

 

 عاملی: در استان اردبیل صادرات برای تولیدات مهم بوده و باید نگاه جدی به مقوله و فرایند صادرات فراهم شود که از جمله آن ایجاد مشوق است. ایجاد و حمایت از واحدهای تولیدی کالای صادارتی و جهت دهی به تولید، ایجاد زنجیره های تولید مانند بسته بندی، استانداردسازی، فراوری و توجه به آن صادراترا تقویت خواهد کرد.

 

* استعداد استان در صادرات کدام کالا ها بالاتر هست؟

 

عاملی: توجه به ظرفیت و استعداد استان مهم بوده و با توجه به کشاورزی بودن این منطقه توجه به صنایع غذایی، صناعی تبدیلی کشاورزی و تولید مواد اولیه مهم بوده از طرفی ایجاد و توسعه صنایع معدنی برای این استان محروم بسیار حائز اهمیت بوده بخصوص که این نعمت در معادن استان دیده می شود.عمده صنایع معدنی این استان قبلاً مصالح ساختمانی بود اکنون مطالات وسیعی برروی پهنه های معدنی شروع شده که نتیجه بخش بوده و امسال به نتیجه خواهد رسید بدنبال آن ظرفیت سرمایه گذاری در استان برای همگان به اثبات خواهد رسید.

در بخش خدمات نیز با توجه به مرزی بودن استان اردبیل و ورود گردشگران؛ امکان صادرات به جمهوری آذربایجان، قفقاز و روسیه وجود داشته و زمینه ای برای ایجاد رونق در بخش خدمات و صادرات است.

اکنون نقاط سرمایه گذاری و بخش های آن در استان مطالعه و ظرفیت سنجی شده که 81 طرح مطالعاتی در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شده است این طرح ها  دارای توجیه فنی - اقتصادی بوده و اماده ارائه هستیم.

 

*پتروشیمی و پالایشگاه چرا به فراموشی سپرده شده است؟

 

 عاملی: پتروشیمی اردبیل که قبلاً توسط یک شرکت مهم پتروشیمی قرار بود ایجاد شود  بدلیل فراهم نشدن ساز و کار ها انصراف داد، اکنون این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده و در پی کارهای تکمیلی است. اگر نقل و انتقال سهام این دو مجموعه تسریع شود سرمایه گذر جدید کار را شروع خواهدکرد.

 

* در هفته کار قرار گرفته ایم نقش کارگران کشور و بسیج کارگری در رونق به کسب و کار را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

عاملی: فلسفه بسیج و تاسیس آن توسط امام راحل نشات گرفته از یک فکر، اندیشه و باور عمیق و واقعی برای اینده بود.

بسیج در راه ارمان و باورها از جان نیز مایه گذاشته است. نیت خالص بسیج، عمل بدون چشم داشت، نیت دلسوزانه و انگیزه الهی چیزی نیست بتوان در هر بخشی ان را پیدا کرد با این خصوصیات وظیفه بسیج کارگری مشخص است و رهبری نیز فرمودند: اصلی ترین موضوع اقتصادی است. بسیج هم رسالت خود را تشخیص داده و باید در این راستا در هر تخصص و توانی باید قدم برداریم تا به منویات رهبری لباس عمل بپوشانیم.

کارگران سلول های تولیدی کشور بوده و بسیج کارگری مجموعه ای از این طیف باید با انگیزه و روحیه لازم فعال و اقدام کند.گفتمان تلاش و کار و رونق اقتصادی را باید بسیج اثبات وعملی کند.

معتقدم مهمترین مطلب توجه به برنامه ریزی اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال خود تولید بوده که برای تحقق آن نیازمند به برنامه میان مدت و بلند مدت هستیم. بنظرم باید حد اقل ده سال رشد اقتصادی بدون نفت را نگه داریم و این موضع خیلی مهم است این تحقق نمی شود مگر با برنامه ریزی میان و بلند مدت. نباید این برنامه یرزی های میان و بلند مدت فراموش شود و با برنامه ریزی کوتاه مدت صرف قطع یقین اهداف تحقق نمی یابد و عزت جوانان، اشتغال و معیشت مردم بدون این برنامه ریزی محقق نمی شود.

انتهای پیام/ر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه