رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک:

برخی واحد های تولیدی محصولاتی عرضه می کنند که حتی در بازار داخلی توان رقابت ندارد

کد خبر : 6000
دوشنبه 10 آبان 1395 - 08:24

اراک- رئیس اتاق بازرگانی اراک گفت: در بخش صنعت استان مرکزی، برخی از واحدها محصولاتی تولید می کنند که نه تنها قابل رقابت در بازارهای جهانی نیست، حتی در بازارهای داخلی هم مشتری ندارند.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، محمدرضا جعفری در همایش روز جهانی استاندارد در اراک اظهار داشت: استان مرکزی یکی از مراکز مهم صنعت کشور لقب گرفته و طی سال های گذشته سرمایه گذاری خوبی در حوزه صنعت آن اتفاق افتاده است.

 

وی افزود: با وجود این همه گستردگی صنعت در استان و سرمایه گذاری های سنگین، عملا در بخش صادرات نسبت به داشته هایمان ناتوان هستیم و در تولیدات، با استانداردهای جهانی فاصله وجود دارد چون تفکر استاندارد حاکم نبوده است.

 

جعفری بیان داشت: به گفته یکی از مسئولان رده بالای کشور که چندی پیش در اراک بود، اگر بخواهیم پروژه های نیمه تمام را در کشور به اتمام برسانیم و تمام توان را به کار بگیریم، ۲۲سال به طول می انجامد، چرا این اتفاق افتاده؟ چون تفکر غیر استاندارد وجود داشته است.

 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک بیان داشت: در مقاطع مختلف فشارهای برخی از نمایندگان باعث شده که واحدهای صنعتی بدون هیچگونه توجیه در گوشه و کنار کشور شکل بگیرد که هم از نظر موقعیت و هم از لحاظ بازار شرایط لازم را نداشتند.

 

وی ادامه داد: مثلا یک واحد خودروسازی در فضای کوچک با ظرفیت کم شکل می گیرد؛ چنین واحدی چگونه می تواند در بازارهای جهانی رقابت کند و سرمایه ملی نیز در این زمینه به هدر رفته است.

 

جعفری عنوان کرد: اگر قرار باشد محصول استاندارد در رقابت پذیری را در جامعه جهانی تولید کنیم باید اول تفکر استاندارد توسعه پیدا کند.

 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک در بخش دیگر سخنان خود گفت: به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان مرکزی اعلام می کنیم در حوزه تجارت و صنعت قوانینی وجود دارد که ناقص است و فکر می کنم باید به ازای هر قانون جدید که تصویب می شود، دو قانون امحا و از دور خارج شود چراکه قوانین ناقص فضای کسب و کار را با مشکل روبرو کرده است.

 

وی بیان داشت: در سیستم بانکی هم یک تفکر غیر استاندارد وجود دارد که موجب شده صنعتگر نتواند نتیجه لازم را کسب کند.

 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان مرکزی خواسته ما این بود که نگاه کیفی بر تفکر مدیران خصوصا در وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکم شده و سیاست این وزارت خانه حمایت از همین واحدهای صنعتی باشد که مشغول به کار هستند و از ایجاد واحدهای ریز و درشت در گوشه و کنار کشور خودداری کنند.

 

منبع خبر / مهر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه