نماینده مردم رودبار، از برداشت سالانه 40 هزار تن زیتون در ایران خبر داد

بزرگترین مرکز فرآوری زیتون غرب آسیا در رودبار راه‌اندازی می‌شود

کد خبر : 573
چهارشنبه 26 مهر 1391 - 05:20

نماینده مردم رودبار در مجلس، با بیان اینکه در ایران سالانه 40 هزار تن زیتون برداشت می‌شود، از راه‌اندازی بزرگترین مرکز فرآوری روغن زیتون ایران و منطقه غرب آسیا با مشارکت اسپانیا در شهر رودبار خبر داد.

 

"به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمنا بسیج کارگری کشور، عطاءالله حکیمی" افزود: کشورهایی همچون اسپانیا، ترکیه و ایتالیا به دلیل کشت زیتون روغنی در قیاس با کشورهای دیگر پیشرفت خوبی در زمینه بهره‌برداری از این محصول داشتند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه زیتون ویژه روغن گیری با نوع خوراکی آن تفاوت دارد، افزود: کشورهای نامبرده 85 درصد محصولات تولیدی خودشان را به روغن زیتون تبدیل می‌کنند، اما در ایران عکس آن عمل می‌شود؛ 15 درصد زیتون تولیدی در ایران به روغن تبدیل می‌شود و 85 درصد آن به‌صورت خوراکی در داخل مصرف می شود.

وی با بیان اینکه تولید روغن از زیتون در قیاس با تولید نوع خوراکی آن، ارزش افزوده بالاتری دارد، ادامه داد: مشکل اصلی این است که کشاورزان برای فروش محصولاتشان با مشکل‌هایی روبه‌رو هستند و دولت باید محل‌هایی را تحت عنوان مرکز خرید زیتون راه‌اندازی کند تا محصولات کشاورزان به راحتی به فروش برسد.

حکیمی، از نهایی شدن برنامه‌هایی برای راه‌اندازی یک مرکز بزرگ فرآوری روغن زیتون در رودبار خبر داد و اعلام کرد: این مرکز با مشارکت بک شرکت اسپانیا برای نخستین بار در ایران و در منطقه غرب آسیا راه‌اندازی می‌شود و برای تأمین خوراک آن، زیتون تولیدی از کشاورزان به‌اصطلاح در همان پای درخت خریداری می‌شوند که این امر موجب افزایش انگیزه برای کشاورزان برای توسعه تولید این محصول است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت زیتون در استان‌های فارس و گلستان افزایش یافته است، یادآور شد: شهر رودبار هم‌اکنون بیشترین حجم روغن زیتون را در کشور تولید می‌کند و همچنین یکی از مراکز مهم برداشت این محصول به شمار می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه برداشت زیتون در ایران تا پایان مهرماه ادامه دارد، تصریح کرد: در ایران سالانه 40 هزار تن زیتون برداشت می‌شود که هفت‌هزار تن آن مربوط به شهر رودبار است؛ سطح زیرکشت زیتون در رودبار هم‌اکنون 10 هزار هکتار برآورد شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم،‌ درباره مشکلات کشاورزان حوزه انتخابیه خود توضیح داد: نبود مراکز پیش خرید محصولات و آفت‌های وارده به محصولات از جمله مشکلاتی است که باغات رودبار را به خطر انداخته و آسیب جدی به محصولات وارد کرده است.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه