«فولاد» نان کارگران را آجر کرد!

بزرگ‌ترین گروه صنعتی فولاد آذربایجان‌غربی در آستانه تعطیلی/ بیکاری در کمین ده‌ها نیروی کار

کد خبر : 10022
دوشنبه 27 آذر 1396 - 10:09

کارگران بزرگترین گروه صنعتی فولاد در آذربایجان‌غربی بیش از ۱۰ ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور، گروه صنعتی فولاد ارومیه بزرگ‌ترین گروه در آذربایجان‌غربی است که ۱۸ سال در این زمینه سابقه فعالیت دارد.

این روزها کارگران این کارخانه که در حالت نیمه‌راکد و شاید بتوان گفت راکد قرار دارد، حال و روز خوشی ندارند و هرروز مشکلات جدیدی برای آن‌ها ایجاد می‌شود و به‌نوعی شاهد ازهم پاشیدن پایه‌های این واحد صنعتی هستیم.

سخنان کارگران حاکی از پرداخت‌نشدن ۱۱ ماهه حقوق‌ها، عدم پاسخگو بودن مسئولین واحد و نیز مدیران و نمایندگان در برابر اعتراضات و نیز تهدید به اخراج در صورت ادامه روند اعتراض‌ها است.

تعدادی از کارگران به نمایندگی از تمام فعالان این کارخانه، از چندی پیش نزد مسئولین شهرستانی و استانی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نیز دست‌اندرکاران پرونده‌های مختلف کارخانه در دادگستری رفته‌اند، اما نتیجه‌ای عاید نشده و مشکلات همچنان پا‌بر‌جا هستند.البته در کنار تمام این پیگیری‌ها، نباید از بیکار شدن تعداد معدودی از این کارگران به‌دلیل معطل‌ماندن معوقات و نیز بداخلاقی‌های مدیر مجموعه در راستای رسیدن حق قانونی‌شان گذشت، چراکه در این زمینه هیچ همکاری خاصی از سوی مدیران و نمایندگان مدعی انجام نشده و امروز شاهد خانه‌نشین شدن پدرانی هستیم که شرمندگی در برابر اهل خانه و عدم پاسخگویی در برابر صاحبخانه و بدهکارانشان تنها پیام آن است.

 در راستای پیگیری مشکلات کارگران این واحد صنعتی که هرروز در گوشه‌ای از شهر و در یکی از ادارات مرتبط دست به اعتصاب و اعتراض می‌زنند، با تنی چند از آن‌ها گفت‌وگو‌هایی داشته‌است.

البته تمام این کارگران خواهان عدم انتشار نام‌شان حتی به‌صورت مخفّف و ناقص بودند و دلیل آن را هم ترس از نرسیدن به مطالبات قانونی‌شان می‌نامند.

سخنان این کارگران بیکارشده یا در آستانه بیکاری در زیر می‌آید:

یکی از کارگران این واحد صنعتی، می‌گوید: بیش از ۱۱ ماه است حقوق‌مان پرداخت نشده و بیشتر ما به نان شب‌مان محتاج هستیم و هر‌گونه اعتراضی هم که می‌کنیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

وی، می‌افزاید: بیش از ۸۰ نفر از کارگران این واحد به نشانه اعتراض به وضع موجود سراغ مدیر‌‌عامل رفتند اما تنها چیزی که نصیبشان شد بی‌توجهی به این اعتراض‌ها و تهدید به اخراجشان بود.

این کارگر واحد صنعتی فولاد ارومیه، ادامه می‌افزاید: پس از چشم‌پوشی از کار‌‌فرمای خود به سراغ مدیران شهرستانی رفتیم که هرکدام به گونه‌ای قول مساعدت داده‌اند اما خبری نیست.

وی، در وصف حال خود و همکارانش چنین می‌گوید: من خود روی به شغل‌های کاذب آورده‌ام تا شب‌ها بتوانم نانی به خانه‌ام ببرم اما برخی از همکارانم از شدت فشار و سختی دچار بیماری شده‌اند و برای درمان خود نیز عاجز مانده‌اند.

یکی دیگر از کارگران فولاد ارومیه، چنین ابراز می‌دارد: در خصوص حل مشکل خود به سراغ یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارومیه رفتیم که او از بدهکاری مدیر واحد به خود گله‌مند بوده و از همراهی ما در راستای رسیدن به حقوق‌مان ابراز شرمندگی کرد!

وی می‌گوید: اکنون از راه قضایی وارد کار شده‌ا‌یم و در تلاش جهت اخذ مطالبات و نیز پیگیری پرداخت بیمه خود هستیم. بارها در خانه کارگر و اداره کار خواستار حقوق خود بوده‌ایم و هرکدام از این مسئولان قول مساعدت داده‌اند اما فعلا خبری از عملی‌شدن این وعده‌ها نیست.

کارگر دیگری می‌گوید: بیش از ۱۷ سال است در این مجموعه در حال فعالیت هستم اما اکنون ۱۰ ماه است حقوق و مطالباتمان پرداخت نشده و علاوه بر آن خبری از پرداخت بیمه‌هایمان از سال ۹۴ در میان نیست.

وی در پاسخ به این سوال که میزان مطالباتتان چه میزان است؟ اظهار می‌دارد: هرکدام از ما ارقام متفاوتی را طلبکار هستیم. عده‌ای ۲۴ میلیون و عده‌ای دیگر ۱۸میلیون طلبکار هستند.

یکی دیگر از کارگران هم در ادامه سخنان همکارش تصریح می‌کند: به سراغ مسئولین مختلف می‌رویم اما پاسخی دریافت نمی‌کنیم. در صورت مراجعه به کارخانه نیز با درهای بسته مواجه شده و حق ورود نداریم.

وی، این‌گونه ادامه می‌دهد: هیچ‌کدام از کارگران واحدهای مختلف گروه تولیدی فولاد ارومیه موفق به دریافت حقوقی از مسئولین نشده‌اند.

این کارگر، می‌وید: جالب است که با وجود تمام این مشکلات، در ماه‌های اخیر مدیران اقدام به راه‌اندازی بخش جدیدی در این گروه صنعتی کرده‌اند که البته وضعیت کارگران واحد جدید نیز بهتر از ما نیست!

اما ماجرا به این جا ختم نمی‌شود. چراکه این واحد صنعتی علاوه بر تمام این موارد، بدهی‌های کلانی به بانک‌های مختلف نیز دارد.

اعتراض دیگر فعالان در این کارخانه نیز در این خصوص است که با وجود دارایی‌های مدیر کارخانه و نیز دریافت وام‌های مختلف، چرا باید حقوق چند کارگر که خانواده آن‌ها چشن به همین میزان دریافتی داشتند قطع شود و کسی هم پاسخگوی این اوضاع نابسامان نباشد؟

باید منتظر ماند و دید که آیا وعده‌های مسئولین بالاخره به نتیجه‌ای خواهد رسید یا اینکه کارگران این واحد تولیدی ـ صنعتی همچنان در مسیر سازمان‌ها و نهادهای مختلف پیاده‌روی کرده و خود را با قول‌های بی پایان آن‌ها مشغول خواهند کرد؟

حداقل کاری که در این زمینه می‌توان انجام داد رسیدگی به وضعیت نابسامان مالی کارگران و پیگیری‌های مناسب در راستای پرداخت مطالبات عقب‌افتاده آن‌ها است.

لازم به ذکر است؛ گروه صنعتی فولاد ارومیه در زمین ۳۰۰ هکتاری با زیربنای موجود ۱۵۰ هزار مترمربع و فضای ۱۲۰ هزار مترمربعی در حال احداث، در پنج بخش نورد لوله خاورمیانه، فولاد، لوله و پروفیل، فولاد ترابر، لوله گاز و گالوانیزه فعالیت دارد و با شرایط فعلی باید در انتظار بیکاری بخش اعظمی از کارگران فعال در صنعت لوله و فولاد این کارخانه و گروه تولیدی باشیم.

انتهای پیام/ر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه