مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی:

بیش از ۲۱ هزار تن کالا از طریق گمرک ماهیرود به افغانستان ترانزیت شد

کد خبر : 6940
شنبه 9 بهمن 1395 - 07:27

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۹۰۰ دستگاه کامیون به وزن ۲۱ هزار و ۶۳۸ تن کالا از کشور ترکمنستان، ترکیه، عراق، اردن، جمهوری آذربایجان و امارات از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری خراسان جنوبی ،  محمدعلی خاشی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در 10 ماهه امسال تعداد 4 هزار و 491 فقره اظهارنامه صادراتی در استان خراسان جنوبی به ارزش 153 میلیون و 296 هزار و 648 دلار به وزن 815 هزار تن تشکیل شده است که‌ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد اظهارنامه 50 درصد و از نظر ارزش 6 درصد و از نظر وزن 35 درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل هیدروکربن سبک، کاشی، سرامیک، سیمان، گازوئیل، خوراک کامل طیور، هیدروکربن سنگین، میلگرد، رب گوجه فرنگی، کودآوره و جوجه یخ زده بوده است.

خاشی تصریح کرد: عمده این اقلام به کشور افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.

وی با اشاره به مجموع صادرات ماده 116 خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال 9 هزار و 109 فقره پروانه به ارزش 587 میلیون دلار با وزن بیش از 2 میلیون و 411 هزار تن ارائه شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: این میزان پرونده نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد پروانه 20 درصد، از نظر ارزش 35 درصد و از نظر وزن 155 درصد افزایش داشته است.

خاشی افزود: عمده اقلام خروجی موضوع 116 شامل هیدروکربن سبک و سنگین، سیمان، میلگرد، ایزوگام و غیره بوده است.

وی بیان کرد: در این مدت 48 فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش 7 میلیون و 15 میلیون دلار تشکیل شد که‌ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد پروانه 200 درصد، از نظر ارزش 214 درصد و از نظر وزن 221 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی عمده اقلام وارداتی به استان را برنج، ماشین‌های خردکن یا ساییدن خاک معدن، شکر، شاهدانه، گوسفند، شتر و اسپند دانست و گفت: این اقلام از کشور پاکستان، چین، برزیل، امارات متحده عربی و افغانستان وارد شده است.

خاشی بیان کرد: در 10 ماهه امسال تعداد 900 دستگاه کامیون به وزن 21 هزار و 638 تن  کالا شامل کود شیمیایی، مرغ منجمد، گازمایع، مخزن، تخم‌مرغ و پارچه از کشور ترکمنستان، ترکیه، عراق، اردن، جمهوری آذربایجان و امارات از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد کامیون 177 درصد و از نظر وزن 172 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: بعد  از آغاز به‌ کار دولت تدبیر و امید در شهریورماه 92 امور گمرکی با شیب تند به بالا در حرکت است و از سال 92 به بعد کلنگ‌زنی مجتمع 17 هکتاری گمرک در دشت مرک و در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی انجام شده‌است.

خاشی یادآور شد: در حال حاضر فاز یک و 2 این پروژه به اتمام رسیده است و این امر باعث عملیاتی شدن بحث واردات مرزنشینان که‌ سالها به دلیل نبود فضا عقب افتاده بود شده است.

وی با بیان سامان‌دهی هدایت مشتقات نفتی در سال 1392 راه‌اندازی شد گفت: در این راستا چند ماه بعد از راه‌اندازی این سامانه توقف کامیون‌ها به‌وجود نیامد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در سال 93 برای نزدیک‌تر شدن پرسنل به محل 2 میلیارد تومان اعتبار از گمرک ایران دریافت شد و در این راستا 21 واحد سازمانی در بخش سربیشه خریداری شد که موجب کم شدن خستگی پرسنل و زودتر انجام شدن ارائه خدمات شده است.

خاشی با اشاره به افزایش دربها در مرز گفت: افزایش دربها در سال 93 باعث افزایش ورودی و خروجی و افزایش صادرات و درآمد سازمان بازارچه‌ها شده است.

وی راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی در اوایل مهرماه 93 را یکی دیگر از اقدامات دانست و یادآور شد: این سامانه 10 روز پس از افتتاح در تهران در ماهیرود به عنوان دورترین نقطه مرزی کشور راه‌اندازی شد که‌ این امر نقطه مثبتی در فعالیت‌های گمرک استان است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: أخذ کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یکی از اقدامات ارزشمندی است که‌ در دولت تدبیر و امید انجام شده است که در دو هفته قبل محقق شد و کد 60600 کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند شد.

خاشی  ارائه خدمات به واحدهای تولیدی در محل کارخانه را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت:  در حال حاضر کالای تولیدی کمتر  مجبور به مراجعه به گمرک می‌شود و ارزیابان به محل رفته و خدمات گمرکی را در محل ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات گمرک به علت توجه گمرک کشور به مناطق مرزی، به این منطقه اختصاص داده شد افزود: در این راستا از محل این اعتبار اولین پروژه عمرانی استان در سال اقتصاد مقاومتی در مرز ماهیرود کلنگ‌زنی و عملیات عمرانی این پروژه تمام  و در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی این پروژه را شامل یک سوله با ظرفیت داخلی 1600 مترمربع و 400 متر بارانداز و ساختمان در دو طبقه با کاربری اداری و آسایشگاهی عنوان کرد.

خاشی خاطرنشان کرد: توسعه ادوات ترابری سبب شده‌ است تا در مجموع وسیله نقلیه مناسب در اختیار گمرک این استان قرار گیرد.

منبع: تسنیم

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه