سردار نقدی در همایش اقتصاد مقاومتی:

تحريم اقتصادي يك فرصت است، نه تهديد

کد خبر : 595
چهارشنبه 8 آذر 1391 - 10:57

سردارنقدي این مطلب را در همايش اقتصاد مقاومتي مديران صنعت و بسيج كارخانجات تهران كه با حضور فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ، معاون برنامه ريزي وزارت صنعت-معدن و تجارت، مدير عامل ايران خودرو و جمعي از مديران و مسئولان بسيجي بخش صنعت در شركت ايران خودرو برگزار شد بیان کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج کارگری کشور،رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت: در تحريم هاي گذشته زيرساخت هاي كافي وجود نداشت ولي در عرصه اقتصادي تمام مولفه هاي يك اقتصاد پيشرو و مولد همچون انرژي، مواد اوليه، دانش فني، سرمايه و نيروي انساني در كشور وجود دارد. وی در ادامه افزود: اينكه مقام معظم ولايت در ابتداي سالهاي اخير از بخش هاي صنعتي كشور بازديد مي كنند نشان از حضور ايشان در خط مقدم جنگ امروز است. همان طور كه ايشان در سال اول جنگ به طور مستمر در خط مقدم جبهه حضور داشتند.

سردار نقدي با گرامي داشت شهداي كارگر و شهيدان برونسي به عنوان -نماد شهداي كارگر- ، ايرج دستياري -اولين شهيد دفاع مقدس- و شهيد زوار -شهيد شاخص بسيج كارگري در سال 91- اظهار داشت: سيره هر كدام از اين شهدا الهام بخش بوده و بيان آن براي كارگران، موتور محرك جهت كار مفيد تر و ثمر بخش تر مي باشد.

وي با اشاره به وضعيت بد اقتصادي غرب و در پيش گرفتن اقتصاد رياضتي و دفاعي گفت: جهاد ديروز ما دفاع نظامي بود اما جهاد امروز، دفاع اقتصادي نيست بلكه جهاد اقتصادي مي باشد و اقتصاد مقاومتي براي افزايش سرعت رشد و پيشرفت است.

وی مواردي از ايستادگي و تولد قدرت هاي جديد را در پي تهديد ها و تحريم ها بر شمرده و خاطر نشان كرد: با تفكر بسيجي و ايستادگي از دل هر تهديد و تحريم در طول انقلاب اسلامي در زمينه هاي امنيتي، نظامي، موشكي، صنعتي و ... قدرتي ايجاد كرديم كه بهاي آن خون شهداي ما بوده است.

رييس سازمان بسيج مستضعفين با ذكر چگونگي خودكفايي در توليد بنزين تصريح كرد: فناوري توليد بنزين در سال 70 در اختيار ما بوده ولي با تحريم دشمن در سال 89 در طول يك و نيم سال به خودكفايي رسيديم.

وی كمبودهاي كشور را براي داشتن يك اقتصاد پيشرو و مولد، موارد مطروحه ولايت در نامگذاري سال هاي اخير عنوان كرد و با اشاره به پيشرفت هاي زياد كشورمان در مولفه هاي فرعي براي يك اقتصاد پيشرو و مولف اظهار داشت: مشكلات اصلي ما در اجراي اقتصاد مقاومتي مشكل فرهنگ و مشكل مديريت است و مواردي همچون فرهنگ كار و تلاش، وجدان كاري، الگوي مصرف، عدم اسراف و تبذير و استفاده حداكثري از ظرفيت هاي داخلي بايد مد نظر قرار بگيرد.

جانشين فرمانده كل سپاه در امر بسيج به توانايي توليد بسياري از امكانات وارداتي در كشور اشاره نموده و تصريح كرد: لازم است ضمن شناسايي ظرفيت هاي داخلي با مديريت؛ هماهنگي و يكسان سازي توليد انبوه مورد نياز را اجرايي كرد.

وي شكوفا شدن استعدادها را خصوصيت تهديد و فشار دانسته و افزود: متاسفانه امروز تا به بن بست نرسيم و تحريم نباشيم ظرفيت هاي داخلي شناخته نخواهد شد ضمن آنكه از ظرفيت بالاي علمي در كشور خيلي كم بهره مي گيريم.

وی با بيان اين سوال كه چرا برخي پايان نامه هاي دانشجويي و تحقيقات اساتيد، مشكل بيگانگان را حل ميكند، خاطر نشان كرد: پايان نامه دانشجويان و تحقيقات اساتيد بايد بر مبناي نيازهاي داخل باشد و صنعت بايد از دانشگاه بخواهد و با تدوين مسائل و مشكلات صنعت و اعلام آن به دانشگاه همراه با مبلغ در نظر گرفته شده براي موفقيت در آن زمينه، از ظرفيت علمي موجود در كشور استفاده كند.

سردار نقدي با تاكيد بر لزوم طراحي داخلي براي خودروها و حتي طراحي براي خارج از كشور خاطر نشان كرد: اشكال در خودرو سازي كشور نداشتن طراحي و مالكيت معنوي است، حال آنكه تهيه قطعات به شرط صرفه اقتصادي از سراسر جهان اشكالي ندارد.

وي وابستگي چند دانشكده مكانيك و غيره را به صنعت خودرو سازي پيشنهاد داده و گفت: بايد با ابتكار از درياي دانش موجود در دانشگاه ها استفاده كرد نه فقط در وقت فشار و تهديد. همان طور كه خودكفايي ايران در توليد خودروي تاكتيكي چهار سال پس از خودكفايي موشكي اتفاق افتاد چون در واردات موشك تحريم بوديم ولي در خودروي تاكتيكي واردات داشتيم كه با اصرار و پيگيري توانستيم خودكفا شويم.

وی اعتراض به واردات بي رويه ي كالاهاي غير ضروري را لازم دانسته و خاطر نشان كرد: بسيج كارگري بايد محور برنامه هاي تخصصي در جهاد اقتصادي باشد و در اين زمينه مطالبه گري كند.

رييس سازمان بسيج مستضعفين دستيابي و تعريف استاندارد هاي داخلي را براي جايگزيني استاندارد هاي اروپايي لازم دانسته و خاطر نشان كرد: امروز وقت انتقام گيري ملت ها از ظلم و جنايت هاي غرب مي باشد. اقتصاد اروپا به نخ نازكي وصل بوده و حتي در برخي موارد فرو پاشيده است.

وی با بيان نمونه هايي از تلاش صنعت كشور در دفاع مقدس افزود: با تبعيت از فرامين ولايت و به بركت خون شهدا از تحريم و تهديدها يك قدرت اقتصادي بي نظير مي سازيم.

سردار نقدي در پايان، جنگ اقتصادي را آخرين كيد دشمن عنوان كرد و گفت: همان طور كه شهدا بين خون دادن و سازش كردن، شهادت و خون دادن را انتخاب كردند؛ ما نيز امروز بين تلاش و كار كردن و سازش كردن، كار و تلاش را انتخاب مي كنيم.

گفتني است در ابتداي اين مراسم سردار كاظميني -فرمانده سپاه تهران بزرگ- در سخناني با برشمردن برخي اجزاي اقتصاد مقاومتي در بخش صنعت گفت: رسيدن به استقلال كامل اقتصادي كشور با اقتصاد مقاومتي انجام مي شود.

سردار كاظميني اظهار داشت: انشاءالله در 22 بهمن ماه امسال با برپايي نمايشگاه هايي در سطح تهران، توليد ملي و رشد و توسعه صنعت را به نمايش مي گذاريم.

فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) سرايت دادن گفتمان اقتصاد مقاومتي به جامعه علاوه بر مديران صنعت را ضروري دانسته و تاكيد كرد: تشكيل قرارگاه اقتصاد مقاومتي در سطح كشور و داشتن نقشه وضعيت اقتصادي در هر زمان از لازمه هاي اين گفتمان است كه بايستي با وحدت و يكپارچگي اجرا شود.

در ادامه این همایش  مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بر اینکه تحریمها باعث شد صنعت خودرو به دانش طراحی پلاتفرم خودرو و قوای محرکه ملی دست یابد، گفت:تحریمها یک فرصت است و نه تهدید و باید از ظرفیتهای موجود هوشمندانه بهره برداری کرد.

جواد نجم الدین  افزود: با وجود تحریم های سنگین، همین که کارگران، چرخه اقتصاد و تولید را همچنان در حرکت نگه داشته اند و اجازه نداده اند دشمن از این فرصت استفاده کند، بارزترین نقش بسیج کارگری در جنگ اقتصادی است.

وی با اشاره به بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی بر اساس الزاماتی از جمله مردمی کردن اقتصاد، استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات و حرکت براساس برنامه است.

مدیرعامل ایران خودرو، مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی را تعامل سازنده بین صنعت ودانشگاه عنوان کرد و اظهارداشت: ایران خودرو در 600پروژه در قالب اینترشیب با دانشگاه‌های صنعتی کشور همکاری دارد.

نجم الدین با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی، بیان داشت: در این مقطع تاریخی هر یک از ما باید نقش خودمان را بشناسیم و به نظر من یکى از بخش‌هاى مهمى که می‌تواند اقتصاد مقاومتى را پایدار کند، صنعت خودرو است.

همچنين در پايان اين مراسم سردار نقدي -رييس سازمان بسيج مستضعفين- از نمايشگاه دستاوردها و محصولات بسيج كارگري كارخانجات صنعتي بازديد كردند.

 

 

اخبار مرتبط:

-تحریم‌ها منجر به تولید 206 ساخت داخل شد

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه