تحصن 28 روزه کارگران کشت و صنعت مهاباد در سرمای زمستان

کد خبر : 6722
چهارشنبه 15 دی 1395 - 09:46

به گزارش خبرگزاری بسیج کارگری سپاه شهداء استان آذربایجان غربی، کارگران کشت و صنعت مهاباد جهت پیگیری مطالبات کارگران و دریافت حقوق حقه خود 28 روزاست در سرمای زمستان و زیر بارش برف کنار محوطه ی مجتمع کشت و صنعت با برپایی چادر تحصن کرده اند.
یکی از کارگران کشت و صنعت مهاباد روز پنج شنبه (9دیماه) گفت

یکی از کارگران کشت و صنعت مهاباد روز پنج شنبه (9دیماه) گفت: بارش برف هم ما را از پیگیری مطالبات منصرف نکرده است زیرا ما کارگران در وضعیت نابه سامان اقتصادی و معیشتی به سر می بریم.

وی اضافه می کند: هیچ نتیجه ایی در قبال این تحصن 28 روزه ی خود در این روزهای سرد دریافت نکرده ایم و هیچ مسئولی به دیدار ما نیامده است. فقط دو نماینده ی اداره ی کار و یک نفر نماینده ی فرمانداری در بیست و هشتمین روز اعتصاب به نزد ما آمده اند و  تنها ما را ملاقات کردند.
این کارگر ادامه می دهد:  حدود 50 تا 60 کارگر جلوی درب ورودی کشت و صنعت با برپایی چادر سعی در رساندن پیام خود به مسئولین را داریم، شدت سرما زیاد است، بسیاری از کارگران مریض شده اند و ما برای گرم کردن خود آتش روشن کرده ایم.
وی می گوید: شرکت سرمایه گذاری سبز از سال 86 طی روند خصوصی سازی به شرکت های متعدد تقسیم شد و وام های کلانی نیز دریافت کردند تا اینکه در نهایت شرکت های چهار گانه سبز «کشت و صنعت مهاباد»، «مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد»، «مجتمع هما مرغ مهاباد» و «سردخانه زمزم مهاباد» باقی ماند و این مجموعه نیز طی مزایده به شخص واگذار شد.
این کارگر کشت و صنعت از شراکت جدید مجتمع خبر می دهد و می گوید: بعدها نیز اخباری مبنی بر شراکت 50 درصدی کارآفرین نمونه و یکی از مرغداران شهرستان در دو بخش شرکت هما مرغ و شرکت سرد خانه ی زمزم اعلام شد و بقیه واحدها نیز توسط نماینده دادگاه در توقیف به سر می برد ولی با ورود سهام دار جدید 70 کارگر روزمزد با دریافت حقوق ناچیزی اخراج شدند به نحوی که با کارگران تسویه حساب اجباری صورت گرفت.
وی عنوان می کند: شراکت برنده ی مزایده و شریک جدید منفعتی برای کارگران نداشته و برنده ی مزایده با دریافت 8 میلیارد از  شریک جدید خواستار رفع و رجوع مشکلات کارگران بوده اما این وجود باز هم مطالبات ما پرداخت نشده است و ایشان پاسخگوی هیچکدام از مسئولان شهری نیستند.
وی می گوید؛ شکایت کردیم اما نتیجه ایی دریافت نشد. کارفرمایان از پرداخت حقوق کارگران سرباز می زنند و از کارگران می خواهند از طریق مراجع قانونی شکایت کنند اما کسی توجه نمی کند چرا که ما سال گذشته در رابطه با حقوق خود که حکم آن نیز کیفری است شکایت کردیم اما دادگاه وقت، در زمان مزایده حکم ها را به اجرا در نیاورده است. در جریان مزایده واحد کشت و صنعت دادگاه شعبه ی 2 شهرستان مهاباد، حقوق کارگران را لحاظ نکردند.
این کارگر اشاره می کند که مراحل اداری همچنان در جریان است. مطابق ماده ی 12 قانون کار، حق و حقوق کارگران، باید در زمان واگذاری شرکت یا موسسات به هر طریق و تحت هر شرایطی محفوظ بماند. با این حال کارگران رسمی کشت و صنعت، کارگران مجتمع دامداری هیچکدام حقوقی دریافت نکرده اند و علاوه بر این ها سنوات و بیمه ی کارگران نیز نامشخص است. کارگران در بلاتکلیفی به سر می برند با این وجود نیز هیچ اقدامی در راستای همکاری با ما انجام نمی گیرد حتی ما از اداره ی کار نیز درخواست کردیم که حق ما را از طریق وزارت کار پیگیری کنند اما با این حال کسی گوش شنوا ندارد.
مجموعه کشت و صنعت مهاباد (کشتارگاه صنعتی مرغ و احشام و چندین مرغداری) یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولیدی و صنعتی در شمالغرب کشور محسوب می‌شود، که از سال 87 با مصوبه دولت به بخش خصوصی واگذار شد. خصوصی سازی این مجموعه به امید توسعه و رونق و اشتغال زایی در منطقه شکل گرفت، اما با گذشت 7 سال از زمان خصوصی سازی مجتمع کشت و صنعت مهاباد، این مجتمع نه تنها توسعه و رونقی پیدا نکرد، بلکه تعطیلی کامل و رکود  برتمام واحدهای صنعتی و تولیدی زیرمجموعه سایه انداخت. مدیران مجموعه کشت و صنعت مهاباد اقدام به فروش بیش از 50 هکتار از زمین‌های زراعی این مجموعه، فروش سالن‌های مرغ گوشتی، واگذاری تأسیسات پروار بندی گوساله، تعطیلی کشتارگاه گاو گوسفند، تعطیلی واحدهای پرورش مرغ، تعطیلی کارخانه جوجه کشی و مرغ مادر کردند.
بحران مدیریتی وعدم توانایی مدیران جدید در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از بانک ها و مطالبات اداره امور مالیاتی، پرداخت حقوق و معوقات کارگران، مرغداران، بدهی های میلیاردی و حتی قبوض انشعابات برق و گاز نیز دامن گیر این مجموعه شده است.
در نهایت«عادل سیمینبیل» طلبکار بزرگ مجتمع کشت و صنعت مهاباد با شرکت در آگهی مزایده فروش 11 مال غیر منقول مجتمع کشت و صنعت، موفق به اخذ حکم مزایده اموال این شرکت با قیمت پیشنهادی 35 میلیارد و 500 میلیون تومان مالک این شرکت شد.
سپس در مرداد ماه سالجاری طی توافقاتی 50 درصد دو بخش شرکت هما مرغ و شرکت سرد خانه ی زمزم به سرمایه گذار جدید، واگذار شد که دستاورد توافقات اولیه سرمایه گذاران اخراج 70 کارگر آنهم با سابقه کار طولانی گاها 27 سال سابقه، در فاز اول بود.
کارگران شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد «کشت و صنعت مهاباد»، «مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد»، «مجتمع هما مرغ مهاباد» و «سردخانه زمزم مهاباد» پس از تعطیل شدن این مجتمع هیچگونه حقوقی دریافت نکرده اند.

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه