تعهد اشتغالزایی 18521 نفری تا پایان امسال در استان یزد

کد خبر : 8746
شنبه 28 مرداد 1396 - 09:45

استاندار یزد بر تسریع روند تعیین و اجرای اولویت‌های اشتغالزایی در استان یزد تاکید کرد و گفت: فرصت را نباید از دست دهیم؛ بر همین اساس ضرورت دارد تا در حال حاضر طرح‌هایی با امکان عملیاتی شدن را اجرایی کنیم که از دیگر استان ها عقب نمانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور،«سیدمحمد میرمحمدی» در کارگروه تخصصی اشتغال استان، در خصوص رشته فعالیت های دیده نشده، اظهار کرد: این موارد را نیز باید مدنظر قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به تحقق نیافتن مبالغ اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 94، اعلام کرد: برای تامین و تحقق اعتبارات در نظر گرفته شده، باید تضمینی وجود داشته باشد.

میرمحمدی با تاکید بر اولویت قرار دادن فعالیت هایی که مورد استقبال بیشتری قرار گرفته و دارای تسهیلات و درصد یارانه بالاتری هستند، بیان کرد: با توجه به اینکه باید اعتماد سرمایه گذار جلب شود بهتر است کارگروه اشتغال در میزان یارانه ها و تخفیف سود تسهیلات، تغییراتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه باید بر اشتغالزایی تمرکزی بیش از پیش داشته باشیم، اظهار کرد: بنابراین می‌توان با اولویت دهی به فعالیت های اشتغالزا و قرار دادن مواردی که اندک اشتغالزایی را فراهم می کند در اولویت های پایین تر، در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهیم.

مقام ارشد استان در بخش دیگری از سخنانش در این جلسه با بیان اینکه در استان یزد فرصت های زیادی برای اشتغالزایی وجود دارد و این مسئله با توجه به ثبت جهانی یزد بیش از پیش موردتوجه قرار گرفته است اظهار کرد: در حوزه گردشگری و فناوری ظرفیت‌های بالایی وجود دارد؛ با توجه به جهانی شدن یزد می توان در حوزه های متعدد به ویژه بافت تاریخی یزد و شهرستان ها به طور چشمگیری در بخش اشتغال برخوردار شد.

وی افزود: صنعت گردشگری به عنوان یکی از زمینه‌های اشتغال، در زمینه عمرانی می‌تواند به طور موقت و پس از آن به طور دائمی اشتغالزایی کند.

 

طرح فراگیر اشتغال با 200 هزار میلیارد ریال، موثر در اشتغالزایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان یزد در ادامه این جلسه گفت: تسهیلات بانکی مورد نیاز برای طرح های مصوب کارگروه اشتغال و کمیسیون تخصصی در چارچوب ضوابط و مقررات بانکی و نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار و در سقف دویست هزار میلیارد ریالاز سوی بانک به موسسات عامل ابلاغ و پرداخت خواهد شد.

«محمدحسین ریاحی» با اشاره به رشته فعالیت های منتخب مشمول این آیین نامه اظهار کرد: این موارد، رشته فعالیتهای دارای بیشترین ظرفیت و اثر فزاینده در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال است که مبتنی بر مطالعات پویای یا دینامیک کسب و کار و اشتغال در سطح ملی و منطقه ای به تفکیک استان و شهرستان احصا شده و با پیشنهاد دستگاههای اجرایی به تصویب کمیسیون تخصصی رسیده و از سوی دبیرخانه ابلاغ می شود.

ریاحی با اشاره به فوریت اجرای طرح اشتغال فراگیر در استان گفت: بر همین اساس پس از مطالعات دینامیک اشتغال استان باید رسته های دارای اولویت در کارگروه اشتغال استان بنا به نظر دستگاه اجرایی مربوطه مورد تصویب قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به 5 دستور کار جلسه گفت: اولویت‌بندی و تصویب رشته فعالیت‌های اقتصادی شناسایی شده منتخب استان بر اساس آئین نامه اجرایی بندهای «الف» و «ب» تبصره 18 قانون بودجه سال 96 کل کشور به عنوان دستور کار نخست این جلسه است.

جمع بندی تعهد اشتغال سال 96 استان به تفکیک دستگاهی براساس اعلام کتبی دستگاهها مبنی بر امکان ایجاد اشتغال جدید واقعی و ثبت آن در سامانه ملی رصد اشتغال کشور و ارائه گزارش میزان پرداختی تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی از محل سهمیه اعتبارات سال 95 استان به متقاضیان معرفی شده تاکنون توسط مدیرعامل بانک صادرات استان از جمله دستور کارهای بعدی این جلسه بود.

طرح درخواست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص رشته جدید پیشنهادی مشاغل خانگی با عنوان اقامتگاه بوم گردی و در نهایت طرح درخواست اداره کل جهاد کشاورزی استان درخصوص صدور مجوز پشتیبان مشاغل خانگی جهت دهیاری خوانسار خاتم در رشته پرورش قارچ خوراکی نیز به عنوان دو دستور کار چهارم و پنجم این جلسه بود که مورد بررسی قرار گرفت.

تعهد 21 دستگاه اجرایی در اشتغالزایی استان

دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان در ادامه این جلسه از اشتغالزایی در استان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تعهد اشتغال  استان در سال 96، 18 هزار و 521 نفر است که از بین 24 دستگاه اجرایی که 21 نفر متعهد هستند، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با 12 هزار و 42 نفر بیشترین تعهد در این زمینه را دارد.

ریاحی افزود: اداره کل جهاد کشاورزی استان با یکهزار و 500 نفر و کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با یکهزار نفر در رده های دوم و سوم در زمینه تعهد اشتغال امسال قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال به عنوان یکی از موضوعات مهم، با اولویت‌ بالا در کشور محسوب می شود اظهار کرد: با توجه به طرح اشتغال فراگیر در استان‌ها، پیشنهاد می شود در قالب 10 رسته فعالیت، اولویت های استان شناسایی شود تا برای افزایش اشتغال در استان، به مرحله اجرا درآید.

ایم مقام مسئول با بیان اینکه در دستور کار نخست این جلسه 10 حوزه به صورت پیشنهادی عنوان شده است گفت: حوزه خدمات گردشگری، صنایع دستی، فناوری اطلاعات، کشورزی، صنعت، پزشکی، سلامت، فرهنگی و هنری و انرژی از جمله حوزه های پیشنهادی مطرح شده است که هر یک دارای تعدادی رشته فعالیت می باشد.

ریاحی با اشاره به اینکه نقش مسئولان در تحقق این مهم تاثیر بسزایی دارد بیان کرد: بر اساس دستور استاندار و رئیس کارگروه تخصصی اشتغال، دستگاه‌ها باید سه اولویت را به عنوان رسته پر اشتغال معرفی کنند و پیگیر جذب اعتبارات لازم برای آن باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با تاکید بر اینکه کارگروه اشتغال به نوعی مکمل کارگروه تسهیل در استان است اظهار کرد: با این تفاوت که در کارگروه اشتغال، شغل جدید ایجاد خواهد شد.

دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان در ادامه عنوان کرد: رشته فعالیت های فراگیر و پراشتغال، باید بر پایه ظرفیت و پتانسیل استان باشد تا به منظور افزایش اشتغالزایی، سمت و سوی مطلوب و درستی به واحدهای استان به منظور تکمیل و توسعه آنها داده شود.

انتهای پیام/ر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه