تولید کننده نیازمند هموار بودن مسیر تولید است

کد خبر : 6365
دوشنبه 15 آذر 1395 - 08:39

مدیرعامل کیوان مرغ پرطلای مهاباد : تولید کننده باید جاده برایش هموار بشه چاله چوله و دست انداز برایش هموار بشه تا بتونه با سرعت زیاد از مسیر بگذرد و پیشرفت داشته باشد.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، رضا سواری متولد ۱۳۴۴ شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی ، مدیرعامل کیوان مرغ پرطلای مهاباد و عضو هیات رییسه اتاق ارومیه بعنوان کارآفرین نمونه کشوری  کارآفرین برتر ملی سال ۱۳۸۵ و مدیر نمونه ملی سال ۱۳۸۷ ، دوست دار کارگر در سال ۱۳۸۴ و مرغدار نمونه کشور در سالهای ۸۷– ۸۳-۸۰- ۱۳۷۸ و…در برنامه حرف حساب بصورت زنده از شبکه یک سراسری شرکت کرد و در یک گفتگوی صمیمی به سوالات خبرنگار برنامه پاسخ گفت.

جناب سواری بفرمایید از کی و کجا شروع کردید؟

از سال ۱۳۶۳ با یک موتورسیکلت و قفس خالی و دوهزارتومان و یک ترازو کارم رو با  شغل مرف فروشی در روستاها و کوره های آجر پزی شروع کردم.

چند وقت طول کشید تا صاحب مرغداری بشید؟

با توجه به علاقه ای که به این کار پیدا کرده بودم و بیکاری که در منطقه وجود داشت بعد از گرفتن دیپلم وارد بازار کار شدم. سال ۱۳۶۷ مرغداری ۵ هزار قطعه ای خرید کردم با دو نفر پرسنل که باهم عهخت کردیم که با هم باشیم کار کنیم و بهترین عملکرد را داشته باشیم.

حالا یه جوون میخاد بیاد مرغداری بزنه اگر الان مرغ فروشی شروع کنه سالی چقد پول در میاره؟

بستگی داره. اون موقع من می تونستم با دو هزارتوان ده تا مرغ بخرم امروز اما مرغ کیلویی ۴۵۰۰ تومن شده و با این همه باز دارن ضرر می کنند.به نظر من به اندازه امرار اینکه معاش کنه و پس اندازی هم خواهد داشت. الان واقعیتش سود در کار خرید و فروشه نه تولید.

شما که سال ۶۳ شروع کردی و بعد صاحب مرغداری شدید. الان یه جوون خوب شروع کنه چقد طول میکشه به جایگاه شما برسه؟

سه چهار سال طول میکشه.

یعنی سه چهار سال طول میکشه تا مرغداری بزنه؟

بله.

الان یکی بخاد همون مرغداری ۵ هزار قطعه ای رو صاحب بشه چقد سرمایه می خاد؟

با ۵۰ میلیون تومان می تونه.خواستن توانستن است.

ولی از صفر شروع کردن امکان نداره؟

نه امکان نداره پول وسرمایه نیاز داره برای خرید .

سرمایه را هم باید از کار در بیاره؟

بله من زمانی که مرغی فروشی می کردم تا زمانیکه مرغداری خریدم و تا الان ۲۲ ساعت کار می کردم الان ۱۶ ساعت در شبانه روز کار می کنم. باید تلاش کرد و زحمت کشید و به اون هدف مطمئنا می رسید.

اون موقع که شما مرغداری راه انداختید سود خوبی داشت الان اما باید چیکار کرد؟

اون موقع دولت یارانه به تولید کننده می داد سوخت ارزون و مواد اولیه ارزون تر بود. ولی امروز متاسفانه هزینه تولید یک کیلو مرغ بالاتر از قیمت فروشش هست و خب با این وضعیت باید دولت حمایت کند.

فرض بگیریم دولت حمایت نکرد یه راه حل بدید به اون جوون بیکار.

جوون باید استارت کارش را بزند.

وقتی ضرر و زیان است چطور استارت بزنه؟ از شما به عنوان یک کارآفرین مشاوره میخاد.

ببینید اون کسی که خلاقیت داشته باشه مطمئنا می تونه راهکاری پیدا کنه.

همین امروز هم مرغ فروش سود می کنه ولی مرغدار سود نمی کنه. امروز که من در خدمت شما هستم تونستیم به لطف خدا و پشتکار و خلاقیت برای ۶۲۳ نفر پرسنل ایجاد شغل بکنیم.

یعنی شما معتقدید همین که در این بازار ورشکسته نشدیدو سر پای خودتون هستید هنره؟

بله قطعا. هر روز خبر ورشکستگی یک واحد تولیدی در رسانه ها منتشر میشه. معتقدم کارآفرین می تونه راه برای نجاتش پیدا کنه.می تونه از مشکلات بیشمار گذر کنه. ولی کار آفرین یک طرف وطرف دیگر برداشته شدن قوانین مخل کسب و کار است. تولید کننده باید جاده برایش هموار بشه چاله چوله و دست انداز برایش هموار بشه تا بتونه با سرعت زیاد از مسیر بگذرد و پیشرفت داشته باشد.

آقای سواری؟ سوالی که هست. چرا ما ایرانیان نمی تونیم مرغی تولید کنیم که بقیه مردم دنیا بتونند اون رو بخورند؟ کجای کار ما می لنگه؟

ما اتفاقا مرغ خوب تولید می کنیم.من تمام کشورهای دنیا رو رفتم از اروپا گرفته تا امریکا. مرغی که ما داریم تولید می کنیم خیلی کیفیتش از مرغ دیگر کشورها بالاتر است.

پس چرا نمی تونیم صادراتش کنیم؟

چون قیمت تمام شده ما بالاتر از کشورهای دیگه است. برای اینکه سود تسهیلات بالای ۱۸ درصده و بقیه کشورها یک تا ۴ درصده. برای اینکه تولید کنندگان سایر کشورها برای صادراتشون یارانه صادراتی می گیرن ولی کشور ما اصلا چیزی به نام مشوق صادراتی نداره.اخیرا در نمایشگاه هانوفر در کشور آلمان تولید کنندگان ۷۳ کشور که حضور داشتند در این خصوص بحث شد که در اون کشورها موانع تولید حذف و دولت حمایت می کنه. بعد تولید کننده تسهیلات با سود ۱۸ و ۲۵ درصد میگیره با اون وثیقه سنگین که هر روز تاخیر در بازپرداخت سود به ۳۰ درصد هم میرسه. چطور میشه انتظار داشت با تولید کننده خارجی که تسهیلات ۴ درصد می گیره رقابت کرد؟

خب نمیشه اصلا تسهیلات نگرفت و با سرمایه خودش تولید کنه؟

یک مرغدار و تولید کننده نیست که تسهیلات نگرفته باشه .مگه درتمام دنیا از سرمایه خودشون استفاده می کنند.من می تونم با سرمایه ام کار کنم ولی برای ۵ نفر اشتغال ایجاد کنم برای توسعه کار و توسعه اشتغال نیازمند تسهیلات هستیم.

در عوض این تسهیلات در کشور ما گاز و برق مفت داریم. کجای دنیا این چنین منابعی را مفت در اختیار تولید کننده قرار می دهند؟

اصلا همچین چیزی نیست. متاسفانه گازمون مفت نیست. برقمون مفت نیست. گازوئیلی که چهار سال قبل ۱۶ تومن بود الان ۳۲۰ تومن می پردازیم.در کشورهای دیگه اومدن هزینه تولید را کم کردن و سیستمشون به روز هست و از تکنولوژی روز استفاده می کنند اینجا مرغداری هایی داریم که هنوز به شیوه نیمه صنعتی هستن. یک طرف ما هستیم و یک طرف هم دولت هستش که باید از ما حمایت بکنه. نمیگم همه کاسه کوزه ها سر دولت بشکنه ما خودمون هم باید به روز باشیم.

امروز که من برای حضور در کشورهای دیگر و نمایشگاههای بین المللی می روم صرفا برای بهره گیری از خلاقیت و توانمندی آنهاست و به لطف خدا در حوزه کاری خودمون تونستیم موفق باشیم.

 

منبع خبر/ بسیج کارگری اذربایجان غربی

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه