نگاهی به راهبردهای رهبر انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی؛

حل معضل رکود؛ نخستین گام برای «زنده کردن تولید داخلی»

کد خبر : 4190
شنبه 21 فروردین 1395 - 08:53

امروز حدود شصت درصد از امکانات تولید ما معطّل است، تعطیل است؛ بعضی‌ها به کمتر از ظرفیت کار میکند، بعضی‌ها کار نمیکند؛ بایستی ما تولید را زنده کنیم، تولید را احیاء کنیم. [البتّه این] راه دارد...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور،رهبر معظم انقلاب بر مبنای تیزبینی و فراست عمیق خود با درنظرگرفتن شذرایط کنونی و پیش بینی جامع از تحولات آتی، سال 95 را به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل مزین کردند. 
 
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی با تاکید بر مقولهاقتصاد مقاومتی 10 راه حل پیش نهاد داند که بر مبنای آن اقتصاد مقاومتی رویه ای عملی به خود بگیرد. بر همین اساس قصد داریم طی سلسله گزارش هایی به تبیین این ده پیشتهاد راهبردی بپردازیم: 
 
در همین خصوص رهبر معظم انقلاب در یکی از مواردی پیشنهادی خودتاکید می کنند: «دوّمین مسئله در این «اقدام و عمل» ای که ما گفتیم باید مورد توجّه قرار بگیرد، زنده کردن تولید داخلی است. آن‌طوری که به من گزارش کرده‌اند، امروز حدود شصت درصد از امکانات تولید ما معطّل است، تعطیل است؛ بعضی‌ها به کمتر از ظرفیت کار میکند، بعضی‌ها کار نمیکند؛ بایستی ما تولید را زنده کنیم، تولید را احیاء کنیم. [البتّه این]، راه دارد؛ این راه را خیلی از اقتصاددان‌های متعهّد بلدند. من به مسئولین محترم دولتی مکرّر گفته‌ام این منتقدینی را که هستند بخواهید، حرفهایشان را بشنوید؛ گاهی پیشنهادهای خوبی دارند؛ میتوان تولید را احیاء کرد و در کشور به حرکت درآورد».
 
همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز بر زنده کردن تولید داخلی تاکید کردند؛ تولید داخلی و شکوفایی صنایع داخلی و بی نیازی کشور از واردات کالاهای مشابه یکی از مقوله های مهم اقتصادی است که می تواند کشور را از روند کنونی نجات داده و به رشد و شکوفایی برسد. در سال های گذشته به واسطه برخی بی تدبیری ها از سوی مسئولین ارشد اقتصادی کشور رکود گسترده ای بر صنایع و تولید داخلی حاکم شده است که این رکود به قیمت قربانی کردن بسیاری از صنایع شده است که نمود عینی آن را باید افزایش مستمر نرخ بیکاری و کاهش شدید رشد اقتصادی کشور دانست.
 
در همین رابطه بسیاری از صنایع داخلی در این سال ها تعطیل و یا با کمترین حد از ظرفیت خود دست به تولید می زنند که رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع اشاره کردند. در همین راستا برای آنچه که رهبر معظم انقلاب زند کردن تولید داخل برای اقدام عملی نام نهادند در ابتدای امر باید سایه شوم رکود گسترده ای بر صنایع باید رفع شود زیرا با ادامه روند رکود نه تنها تولید زنده نمی شود بلکه هر روز به ورشکستگی نزدیک تر می شود که در همین رابطه باید دولت اقدام عاجل انجام دهد.
 
نکته قابل تامل در این نکته رهبری ضرورت استفادهاز مدیران و اقتصاددانان متعهد است که ایشان آن ها را آگاه به راه های زنده کردن تولید داخل می دانند که در دولت یازدهم از استفاده از چنین مدیرانی غفلت شده و بیشتر نگاه لیبرالیستی حاکمیت یافته است. آنچه مسلم است با نگاه لیبرالیسم اقتصادی نمی توان تولید داخلی را زنده کرد زیرا نمود این تفکر در دو سال گذشته با بی اعتمادی گسترده به ظرفیت های داخلی همراه بوده است این نگاه در مقاطعی تا واردات مدیر خارجی نیز سوق پیدا کرد. 
 
در این میان اقتصاددانان متعهد به دلیل اعتماد به توان و ظرفیت های داخلی می توانند در زنده کردن تولید داخل منشأ اثر باشند زیرا ایران اسلامی به واسطه اتکا بر همین ظرفیت های اقتصادی در بسیاری از حوزه ها به خودکفایی کامل و یا حتی قرار گرفتن در کنار صاحبان قدرت و تکنولوژی دنیا قرار گرفته است که این نشان از عزم ایرانی در استفاده و اتکا به توان داخلی است.
 
در استان یزد نیز به واسطه سهل انگاری برخی از مسوولین و توجه آن ها به مسائل سیاسی اقتصاد استان یزد در طول دو سال گذشته روند نزولی به خود گرفته است و در بسیاری از شاخص های اقتصادی افت داشته است. با توجه به این موضوع که  استان یزد یکی از استان های صنعتی کشور محسوب می شود رکود گسترده بر صنایع استان یزد نیز تاکنون منجر به صدمات شدیدی شده است که همین موضوع بر رشد اقتصادی استان و نرخ بیکاری تاثیرات فراوانی داشته  که این وضع اسفناک نیازمند اقدام جدی مسئولین است.
 
آنچه که مهم است برای رهایی از این مشکلات که راهی جز اتکا به توان و ظرفیت های اقتصادی وجود ندارد که باید مسئولین استان یزد فاغ از نگاه جناحی و سیاسی بازی به دنبال تحقق بخشیدن  به شعار سال و رفع مشکلات مردم باشند زیرا در این سال ها تنها مردم هستند که قربانی رکود گسترده و تصمیمات غیرکارشناسی و جناحی شده اند که افزایش نرخ بیکاری استان نسبت به سال 93 به خوبی گویای این موضوع است.
 
انتهای پیام/

منبع: یزدرسا

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه