اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون و اشتغال

حوزه فنی و حرفه‌ای با سرمایه گذاری ناچیز نیاز کشور را برآورده نمی کند/ با اهداف اقتصاد مقاومتی فاصله داریم

کد خبر : 5974
یکشنبه 9 آبان 1395 - 08:06

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اذعان کرد به گفته کارشناسان بازار کار این سازمان در این حوزه چندان عملکرد موفقی نداشته است که ناشی از نبود تجهیزات روز و مدیریت متمرکز است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، محمدامین سازگار نژاد  با بیان اینکه باید با مشارکت بخش خصوصی، بخش‌های تولیدی و خدماتی، اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف شرایط مهارت‌آموزی تسهیل شود، ادامه داد: نیاز به مهارت‌آموزی رو به تزاید و افزایش است که برای رفع این نیاز سرمایه‌گذاری جدی در بخش مهارت ضروری خواهد بود،در حالی که امروز میزان سرمایه گذاری در این حوزه نسبت به نیاز کشور بسیار ناچیز است.


سازگارنژاد افزود: بازار و صنعت به دو مفهوم «کارخانه‌ای» و «خدماتی» باید با یکدیگر پیوند داشته باشند چراکه مهارت‌آموزی دنیای دانش را به دنیای کار متصل می‌کند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در دنیای امروز «صنعت» و «بازار» پشتیبان و حامی توسعه مهارت هستند،بنابراین مهارت به مثابه یک فرش برای اشتغال است به گونه‌ای که صنعت و بازار تار و «مهارت» نیز پود این فرش است تا اشتغال توسعه یابد.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور «آموزش مهارت» را یکی از الزامات برای جوانان عنوان کرد و افزود: شعار سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای «هر ایرانی حداقل یک مهارت» است و این سازمان باید برای آموزش مهارت سالانه برنامه‌ریزی کند که در این زمینه سازمان برنامه‌ و بودجه باید نیاز سالانه به آموزش مهارت را احصاء کند.

 

به گزارش فارس، ارائه آموزش‌های مهارتی در کشور بر عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گذاشته شده است تا بر اساس آن جریان عرضه نیروی کار با مهارت در اقتصاد به خوبی نمایان شود.

 

اما در سال‌های گذشته این سازمان به علت کمبود منابع مالی با استناد به اظهارات وزیر کار و ریاست این سازمان آنطور که باید و شاید در این حوزه عملکرد موفقی به اذعان کارشناسان بازارکار نداشته است و این موضوع از عدم به روزرسانی تجهیزات و نبود نظام یک‌پارچه مدیریت متمرکز نشأت ‌می‌گیرد.

 

در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم دولت طبق مصوبات شورای اقتصاد برنامه‌هایی را برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تدوین و پیش‌بینی کرده است که با بررسی شرایط موجود فاصله بسیاری تا تحقق آن وجود دارد.

 

به عنوان مثال، ایجاد مراکز رشد آموزش‌ فناوری‌های راهبردی نوین در مراکز فنی و حرفه‌ای، اجرای برنامه جامع آموزشی مهارت‌های زندگی، بازنگری کامل استانداردهای آموزش فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار، تدوین نظام کارورزی و کارآموزی دانش‌آموختگان، توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارخانه و اجرای طرح کارورزی و ارتقای مهارت دانش‌آموختگان از جمله این موارد در مجموعه اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

 

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون نه تنها در حوزه افزایش توان مهارتی نیرو‌های کار کشور جذابیت و اقدامی موثر ایجاد نشده است بلکه دیگر همانند گذشته جوانان کشور رغبتی برای دریافت آموزش‌ها به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه نمی‌کنند که از ضعف برنامه‌ریزی، آینده نگری نسبت به آموزش‌های مورد نیاز و پیشرفته و به‌روزرسانی آنان نشأت می‌گیرد.

 

منبع خبر / فارس

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه