در بحث اشتغال و فرهنگ کار باید استان یزد را الگو قرار دهیم

کد خبر : 9547
شنبه 13 آبان 1396 - 10:46

مشاور فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرهنگ کار در کشور نیازمند تغییر است، گفت: در بحث اشتغال و فرهنگ کار باید استان یزد را الگو قرار دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور، حجت‌الاسلام عبدالرحیم شهسواری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و ائمه جمعه مراکز شهرستان ها و مدیران عضو شورای هماهنگی تعاون،کار و رفاه اجتماعی یزد اظهار داشت: اشتغال دغدغه اصلی کشور است و ایجاد آن هم ساز و کارهای خاص خودش را دارد.

مشاور فرهنگی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: انتظاری که در این زمینه از روحانیت وجود دارد این است که از تریبون های نماز جمعه استفاده کنند و فرهنگ و دیدگاه مردم را بسازند  و همین تریبون‌های نماز جمعه است که می‌تواند موج عظیم مردم را به صحنه بیاورد.

وی گفت : مردم ما متدین هستند و یکی از کارهایی که ما می‌توانیم از تریبون‌های نماز جمعه در رابطه با اشتغال ایجاد دهیم، تغییر نگرش است، روحانیت در جامعه باید نگرش مردم را نسبت به اشتغال تغییر دهند.

شهسواری با بیان اینکه یزد در بحث اشتغال و فرهنگ کار، از جمله استان‌هایی است که الگو بوده و هنوز هم هست تصریح کرد: اشتغال را نباید فقط در پشت میزنشینی ببینیم و این موضوع  متاسفانه در جوانان ما به عنوان یک فرهنگ نادرست رسوخ کرده است .

وی با تاکید بر اینکه دشمنان اسلام به دنبال این هستند که جوانان ما را از هویت دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی دور کنند و  ناهنجاری‌های اجتماعی را در جامعه ترویج دهند، گفت: ناهنجاری های اجتماعی موضوعی است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) چند سال قبل این موضوع را به عنوان تهاجم فرهنگی عنوان نمودند.

شهسواری با اشاره به اینکه باید در جامعه مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم گفت: فضای مجازی به همان‌اندازه که مثبت است، کارکرد منفی  هم دارد و ما باید نسبت به تربیت فرزندانمان حساسیت داشته باشیم.

رفع مشکل اشتغال نیازمند نوآوری، خلاقیت و تغییر است.

 در ادامه آیت الله ناصری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه ساعت کاری بانوان باید به ۴ ساعت کاهش پیدا کند، گفت: رفع مشکل اشتغال نیازمند نوآوری، خلاقیت و تغییر است.

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در دیدار با مشاور فرهنگی وزیر و مدیرکل هسته گزینش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به اینکه در خصوص مسائل اشتغال، کار و اقتصاد مقاومتی باید بیشتر روی این موضوعات برنامه ریزی و کار  شود گفت: برای رفع مشکلات اقتصادی نیازمند تغییر و نوآوری هستیم .

وی ادامه داد: در باب اشتغال باید طرح ها و راهکار‌های جدیدی را در پیش بگیریم و این طرح ها و راهکارها را در جامعه اجرایی کنیم  تا زمینه‌ای فراهم شود که بتوانیم برای جوانان اشتغال ایجاد نماییم.

ناصری یزدی ادامه داد: اگر بتوان  تعدادی طرح‌های توجیهی اقتصادی برای جوانان داشته باشیم و بسته به شرایط و توانمندی افراد این طرح‌ها را در اختیار جوانان علاقمند بگذاریم ، به راحتی می‌توان مشکلات اشتغال را به صورت محله ای، روستایی و ... برطرف کرد.

وی در ارتباط با اشتغال بانوان گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی که امروز در جامعه وجود دارد فروپاشیدگی خانواده‌ها و دوری اعضای خانواده از یکدیگر است.

ناصری یزدی  در ادامه گفت: در این زمینه لازم است که ساعت کار بانوان به 4 ساعت کاهش پیدا کند  و با کاهش ساعات کاری بانوان می توان به تحکیم بنیاد خانواده و مدیریت درست آن ها در خانه کمک کرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: در هر کاری باید مدیران ما جایگزین پروری را بدرستی انجام دهند تا روحیه  نوآوری و خلاقیت در بین کارکنان  تقویت شود  تا با استفاده از علم و تجارب ارزشمند آن ها،  نوآوری در اقتصاد و تولید را داشته باشیم و در صورتی که اقدام به نوآوری نکنیم، قطعا با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه برنامه ملی ایجاد اشتغال را در قالب برنامه فراگیر دنبال کردیم و بر مبنای بخش‌های اقتصادی منطبق بر حوزه های توسعه‌ای استان، اقدامات لازم را انجام داده ایم، گفت: توجه به حوزه خدمات بسیار مهم است.

وی افزود: با توجه به اینکه استان یزد در زمینه تامین منابع آبی با مشکلاتی روبرو است، رویکرد ما در حوزه بخش خدمات است و می‌توانیم در این حوزه اشتغال خوبی ایجاد کنیم.

ریاحی افزود: رسته فناوری اطلاعات، گردشگری و توجه به مباحث میراث فرهنگی و صنایع دسنی از جمله مواردی است که در این راستا نقش بسیار مهمی برای ایجاد اشتغال بر عهده دارند.

محمدحسین ریاحی در دیدار مشاور فرهنگی وزیر با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به اینکه بیکاری در استان یزد 12.8 درصد است، اظهار داشت: این میزان در حالی است که میزان بیکاری در کشور به صورت میانگین 12.4 درصد است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه در تابستان امسال، سرانه بیکاری در یزد به 12 و چهار دهم درصد کاهش یافته است تصریح کرد: در بخش فارغ التحصیلان، سرانه بیکاری در یزد 18 و در کشور 18 و نیم درصد است که وضعیت استان یزد در این زمینه نسبت به میانگین کشوری بهتر است.

ریاحی با بیان اینکه  طرح "روستا تعاون" در روستاهای یزد اجرایی می‌شود، گفت: ۱۸ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی یزد بیکارند.

وی در ارتباط با جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، گفت: براساس ظرفیت‌هایی که روستاهای مختلف دارند، نقاطی را پیدا کردیم و سعی شده که مزیت‌های نسبی هر منطقه را مشخص کنیم.

ریاحی با بیان اینکه در این زمینه طرح روستا تعاون در استان یزد در حال انجام است که سبب تشویق روستاییان به ماندن در روستاها می‌شود، از وجود توجه ویژه به کارآفرینی در استان یزد خبر داد و گفت: اعتقاد داریم که ارزش افزوده استان یزد بالا برود و در این زمینه باید شرایطی را فراهم کنیم که زمینه سرمایه‌گذاری در استان یزد فراهم شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد افزود: عدم بهره‌مندی از تکنولوژی و فناوری های نوین موجب حضور نیروهای غیربومی در استان یزد شده است و دلیل آن دانش پایه نشدن کارخانه‌های ماست.

انتهای پیام/ر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه