دهن كجي هند به تحريم آمريكا علیه ايران

کد خبر : 531
یکشنبه 19 شهریور 1391 - 07:50

موضع مقامات ارشد هند درباره معاملات نفتي با ايران، آمريكا را گيج و شوكه كرده است.

 

موضع مقامات ارشد هند درباره معاملات نفتي با ايران، آمريكا را گيج و شوكه كرده است.
به گزراش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری روزنامه پاكستان تودي در ارزيابي بي اعتنايي هند به تحريم هاي نفتي آمريكا عليه ايران نوشت: هند با بي پروايي تمام مشغول انجام معاملات نفتي با ايران است، چرا كه اولا ايران بزرگ ترين تامين كننده نفت هند است و ثانيا يافتن جايگزين براي نفت ايران كار دشواري است. بنابراين كمپاني هاي نفتي هند به سختي در حال رقابت هستند تا بتوانند با فعاليت در محدوده ممنوعيت هاي مالي ايران به واردات نفت از اين كشور ادامه دهند.
اين روزنامه مي نويسد: منابع دولتي هند با تمجيد و تعريف از بازديد مانموهان سينگ نخست وزير هند از ايران گفتند «ما هنوز بزرگ ترين خريدار نفت ايران هستيم و همچنان به اين كار ادامه مي دهيم. كمپاني ها، دقت و وسواس زيادي در انتخاب دارند.» و اكنون اين يكي از اظهاراتي است كه واشنگتن را تا حد گيج شدن و شوك مطلق پيش خواهد برد.
پاكستان تودي معتقد است: دهن كجي هند و چين- بزرگ ترين خريداران نفت ايران- به تحريمهاي ايالات متحده به اين معناست كه اگر بزرگ ترين خريداران نفت ايران از تحريم ها پيروي نمي كنند پس مقاصد واشنگتن براي تحت فشار قرار دادن ايران براي دست كشيدن از برنامه هسته اي خود از طريق هدف گرفتن قدرت مالي تهران بي فايده خواهد بود. علاوه بر اين هند يكي از اعضاي غيرثابت شوراي امنيت سازمان ملل است و بايد اين را در نظر گرفت كه برنامه هسته اي ايران و نتايج تحريم ها يكي از بزرگ ترين دغدغه هاي شوراي امنيت است. مخالفت و اكراه هند با الحاق به اين جبهه قطعا چيزي نيست كه مورد استقبال قرار بگيرد.
نويسنده پاكستان تودي با طرح اين پرسش كه هند تا كجا در جبهه پشتيبان ايران پيش خواهد رفت، نوشت: ظاهرا دهلي نو همچنان آماده است تا با تحريم هاي ايران مخالفت كند. البته آمريكا پيش از اين ژاپن و 10 كشور اروپايي را از تحريم هاي نفتي ايران مستثني كرد اما به نظر مي رسد دهلي نو اهميتي به اين تحريم ها نمي دهد و چنين نشان مي دهد كه قصد ندارد در آينده نيز به تحريم كنندگان بپيوندد.
در پايان اين تحليل آمده است: تدبير هند در حال ايجاد سردرگمي و پيچيدگي در قواعد روابط بين الملل و سياست خارجي اين كشور است. هند همواره علاقه كمي به ايران داشته است كه آن هم به دليل نيازهاي نفتي اين كشور به ايران و علاقه هند به يافتن يك مسير آرام و صلح آميز به افغانستان است. اما وفاداري به اين رابطه برغم مخالفت هاي جهاني، مي تواند نشان دهنده رابطه و پيوستگي دوجانبه باشد. حالا هم نه تنها نخست وزير هند در اجلاس عدم تعهد در تهران شركت مي كند بلكه با طفره از اقدام تحريمي در مورد نفت ايران، تركيب كمدي ها و تراژدي ها در سناريوي اشتباه آمريكا كاملا آشكار است.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه