عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

زیرساخت اخذ مالیات بر مصرف فراهم نیست/ قانون اجازه مالیات از صندوق توسعه ملی را نمی‌دهد

کد خبر : 7237
یکشنبه 1 اسفند 1395 - 07:57

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه اخذ مالیات بر مصرف به جای ارزش افزوده گفت: اخذ مالیات بر مصرف قابلیت اجرا ندارد.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور سید حسن حسینی، درباره این شائبه که گفته می‌شود سازمان امور مالیاتی قصد اخذ مالیات از مابه‌التفاوت تسعیر ارز از صندوق توسعه ملی دارد،‌ اظهار داشت: چنین موضوعی در گذشته مطرح بود که در نهایت منجر به معافیت صندوق توسعه ملی از این موضوع شد و قانون در این رابطه اجازه چنین کاری نمی‌دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه با فرض صحت این موضوع نمی‌دانیم ساز و کار سازمان مالیاتی چیست؟ گفت: باید نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری پیدا کرد. 

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت لایحه بودجه سال 96 کل کشور تصریح کرد: از فردا (یکشنبه یکم اسفند) لایحه بودجه در دستور کار صحن مجلس قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از مباحث مطرح شده در لایحه بودجه مربوط به اخذ مالیات مصرف به جای مالیات ارزش افزوده است، عنوان کرد: اکنون این مالیات از مرحله تکمیل یک محصول (مبدا و اولیه) تا مراحل مختلف توزیع و مصرف فعال بوده و از حلقه‌های مختلف اخذ می‌شود و در مراحل بعد کسر شده تا آخر سر مصرف کننده نهایی آن را می‌پردازد. 

عضو کمیسیون تلفیق بودجه افزود: براساس آنچه در لایحه بودجه 96 آورده شده است، فقط در حلقه آخر و مصرف‌کننده نهایی پرداخت خواهد کرد، یعنی اینکه حلقه‌های واسط نیاز به پرداخت این مالیات ندارند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سازمان مالیاتی با این مصوبه مخالف است، یادآور شد: این سازمان سازوکار اجرای مصوبه را ندارد، زیرا باید واحدهای فروش و خدمات،‌ صندوق مکانیزه فروش داشته باشد که در حال حاضر نرم‌افزار و سخت‌افزار آن را برای تمام واحدها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که مالیات ارزش افزوده به منظور شفافیت حلقه‌های مختلف اقتصادی مطرح شد، گفت: در حال حاضر با این مصوبه حلقه‌های پایین‌تر ارزش افزوده‌ای پرداخت نخواهند کرد که وضعیت آنها شفاف شود.

حسینی تصریح کرد: این مصوبه قابلیت اجرا ندارد و بعید به نظر می‌رسد که بتوان آن را اجرایی کرد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه