رمضانعلی طالبی:

ساختار بسیج کارگری تغییر می‌کند/ قاچاق و واردات بی رویه کالا معضل مهم جامعه کارگری است

کد خبر : 1976
دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 - 09:17

مسئول سازمان بسیج کارگری کشور گفت: امسال ساختار و سازمان فعالیتی بسیج کارگری با توجه به شرایط جنگ اقتصادی که کشور با آن روبرو است، تغییر می‌یابد، تا بلکه از این طریق بتواند در ارتقاء بهره‌وری و دانش فنی کارگران و کارفرمایان موثر واقع شود.

هرچند پیکر سردار سرافراز اسلام شهید برونسی بعد از سال‌ها دوری در 17 اردیبهشت 1390 و پس از تأیید هویت از طریق DNA در جایگاه ابدی آرام گرفت، اما به دلیل اینکه نهم اردیبهشت 64 مراسم تشییع شهید اوستا عبدالحسین برونسی به‌صورت نمادین در مشهد انجام شد، روز نهم اردیبهشت به‌عنوان روز قشر بسیج کارگری تعیین شده است. لذا به همین بهانه رمضانعلی طالبی مسئول سازمان بسیج کارگری کشور در گفت‌و‌گویی مشروح با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس که به مناسبت روز قشر بسیج کارگری انجام شد، درباره فعالیت‌های این سازمان در سال جاری و ازجمله «اقتصاد مقاومتی» توضیحاتی را ارائه داد، که ماحصل آن در ادامه آمده است.

- یکی از دغدغه‌هایی که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح بوده و از آن به‌عنوان موضوعی دائمی یاد می‌کنند، بحث «اقتصاد مقاومتی» است؛ با توجه به این موضوع سازمان بسیج کارگری برای عمل به این دغدغه مقام معظم رهبری چه اقداماتی را پیش‌بینی کرده است؟

نوع اقداماتی که باید در این خصوص انجام دهیم باید به گونه‌ای باشد تا همانند دوران دفاع مقدس بتوانیم در جنگ اقتصادی نیز پیروز میدان باشیم؛ بر همین اساس ارتباط با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را افزایش دادیم تا با کمک این عزیزان برای کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی گام‌های موثری برداریم.

از سوی دیگر به‌منظور تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی» که منوط به تقویت فرهنگ کار و تولید است، «شیفت ایثار» را در واحدهای تولیدی و صنعتی راه‌اندازی کردیم و با این کار، کارگر شاغل ما خود را وارث 14 هزار شهید می‌بیند و زمانی را بدون چشم‌داشت به حقوق مادی به‌صورت اضافه‌کاری در ساعاتی به نام شیفت ایثار فعالیت می‌کند.

علاوه بر این طرحی را دنبال می‌کنیم تا در هم‌اندیشی با مدیران واحدهای تولیدی ـ صنعتی، تصویر جدیدی از بسیج کارگری را در این واحدها معرفی کنیم، و بگوییم تمام فعالیت‌های بسیج کارگری برای حفاظت از سنگر تولید است.

در ارتباط با ترویج و حمایت از مصرف کالاهای داخلی نیز برنامه تجلیل از مبتکران و نوآوران بسیجی را داریم، و در کنار آن به موضوع اصلاح الگوی مصرف هم توجه می‌کنیم؛ همچنین درصدد هستیم تا با کمک سایر اقشار بسیج، امکان تعامل علمی با دانشگاه‌ها و واحدهای تولیدی را ایجاد کنیم.

- آیا سازمان بسیج کارگری به‌عنوان یکی از تشکل‌های قدیمی در حوزه کارگری با سایر تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نیز ارتباط دارد؟ برای رفع مشکلات این قشر از جامعه چه تدابیری باید اتخاذ کرد؟

یکی از پایه‌های اصلی و مبنایی فعالیت‌های این تشکل کارگری، اتحاد و همدلی است؛ چراکه معتقدیم در مسئله تولید این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا بسیج کارگری که همواره از میدان‌داران حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی محسوب می‌شود، با تشکل‌های کارگری و حتی کارفرمایی ارتباطات خوبی دارد؛ به نحوی که برای پیشبرد اهداف جامعه کارگری و بسیج، بخشی از فعالیت‌های مربوط به این قشر از جامعه را به خود کارگران واگذار کرده است؛ زیرا یکی از موضوعاتی که می‌تواند کمکی برای جامعه کارگری باشد، دخالت دادن این عزیزان در امور تصمیم‌گیری‌های مرتبط با خودشان است، و در صورتی که سایر تشکل‌ها نیز چنین اقدامی را انجام دهند، در بخش کارگری می‌تواند بسیار موثر باشد.

البته ناگفته نماند یکی از معضلات مهم جامعه کارگری و کارفرمایی، قاچاق و واردات بی رویه کالا به داخل کشور است، زیرا با این اقدام سودجویان، بخش تولیدی و صنعتی کشورمان با ضررهای بسیاری روبرو می‌شوند و حتی تا مرز ورشکستگی نیز پیش می‌روند که علاج آن هم پیشگیری از واردات بی رویه و قاچاق کالا به داخل کشورمان است؛ لذا چنانچه این موضوع محقق شود، قطعا پتانسیل واحدهای تولیدی و صنعتی ما هم بیشتر خواهد شد.

پس اگر واردات بی رویه کالا انجام شود و عده‌ای سودجو از بی نظمی موجود و فعالیت‌های بدون نظارت، به کار خود ادامه دهند، این امر موجب تعطیلی کارگاه‌های تولیدی و بی‌کار شدن کارگران می‌شود؛ به همین علت باید علاوه بر تغذیه مالی واحدهای تولیدی و صنعتی، حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و ساماندهی منابع بانک‌ها نیز صورت گیرد، که پی‌گیری این قبیل اقدامات یکی از الویت‌های شوراهای عالی قشر بسیج کارگری است.

بنابراین چنانچه شرایط کار بهبود نیابد و پول‌های مردم نزد بانک‌ها به سمت تولید نرود، مطمئنا در واحدهای تولیدی کشور نیز اتفاقی نمی‌افتد چون در این شرایط هم کارگر و هم کارفرما نگران هستند. البته در کنار این اقدامات باید به افزایش کیفیت کالاهای داخلی در رقابت با کالاهای خارجی و تغییر ذائقه مردم نسبت به کالاهای ایرانی نیز توجه کرد.

در واقع اگر روی بخشی از موضوعات مانند مصرف کالاهای داخلی، مسئولان و مردم با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشند شرایط تحریمی هیچ آسیب و خللی در روند کاری جامعه به‌وجود نمی‌آورد؛ از سوی دیگر در شعار نیز نباید به گونه‌ای عمل کنیم که در عمل خلاف آن را اجرا می‌کنیم.

- امسال از سوی مقام معظم رهبری سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شده است؛ با توجه به این موضوع سازمان بسیج کارگری برای سال جاری چه برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده است؟

سازمان بسیج کارگری در راستای توجه به این فرمایش رهبر معظم انقلاب، چندین فعالیت را در دستور کاری خود قرار داده که محور عمده این فعالیت‌ها با شعار «همدلی و همزبانی در حمایت از تولید ملی» صورت می‌گیرد. زیرا یکی از اهداف دشمنان ایجاد فاصله بین کارگر و کارفرما در واحدهای تولیدی و صنعتی کشورمان است، تا بلکه از این طریق بتوانند چرخه تولید کشورمان را از حرکت باز دارند.

بر این اساس برگزاری جلسات و همایش‌هایی پیرامون احیای امر به معروف و نهی از منکر در واحدهای تولیدی و صنعتی، راه‌اندازی شورای تعامل بین کارگر و کارفرما، ایجاد هم‌افزایی با تشکل‌های مردم‌نهاد کارگری، توسعه پایگاه‌های مقاومت بسیج کارگری، تغییر ساختار و سازمان فعالیتی بسیج کارگری با توجه به شرایط جنگ اقتصادی که کشور با آن روبرو است، بخشی از اقدامات و فعالیت‌هایی است که این سازمان برای سال جاری پیش‌بینی کرده است، تا بلکه از این طریق بتوانیم در ارتقاء بهره‌وری و دانش فنی کارگران و کارفرمایان موثر واقع شویم.

علاوه بر این بخش دیگری از فعالیت‌های ما به‌روز کردن آموزش‌ها در بسیج کارگری با استفاده از اساتید دانشگاه‌هاست تا از این رهگذر دانش کارگران و کارفرمایان را در راستای توانمندسازی جهت تعامل با واحدهای کارگری و صنعتی تقویت کنیم.

در واقع بخشی از اهداف ما ساماندهی صنعتگران متخصص در کشور است که برای تحقق این موضوع نیز به دنبال هم‌افزایی و استفاده از دانش و تجربیات حدود 3000 نفر از صاحبان فکر و ایده‌ای هستیم که در اقشار بسیج ساماندهی شده‌اند تا با سطح‌بندی موضوعات و دریافت نقطه نظرات آنها، بتوانیم برنامه‌هایی را که به دنبال اجرایی کردن آنها هستیم، تحقق ببخشیم.

همچنین راه‌اندازی و توسعه پایگاه‌های بسیج کارگری به میزان صدر در صدی در سال جاری، تشکیل شورای عالی قشر بسیج کارگری در تمامی استان‌ها، حمایت از افرادی که در شرایط تحریمی با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، همانند یک رزمنده دوران دفاع مقدس، می‌درخشند، نیز بخش دیگری از برنامه‌های امسال سازمان بسیج کارگری است.

انتهای پیام/

منبع:دفاع پرس

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه