گفتگوی تفصیلی «بسیج» با مسئول سازمان بسیج کارگری؛

ساماندهی 400 هزار کارگر بسیجی در مراکز تولیدی و صنعتی/ کوچک شدن 70 درصدی سفره کارگران

کد خبر : 12165
دوشنبه 12 آذر 1397 - 11:35

مسئول سازمان بسیج کارگری گفت: روحیه بسیجی باعث می شود که ما منتظر اقدام دولت نباشیم و ظرفیتی که داریم را بکار بگیریم تا مشکلات بخش تولید کمرنگ شوند و به نظام و انقلاب در این شرایط خاص کمک کنیم.

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج- محمد فراهانی: با شکل گیری سازمان های اقشاری بسیج از اوایل دهه 90 زمینه ورود بسیج به صورت تخصصی به عرصه های گوناگون مهیا شد. بسیج که چالش های اقتصادی متعددی را پیش روی نظام جمهوری اسلامی ایران می دید، با تأسیس 6 سازمان اقشاری مرتبط با حوزه اقتصاد و صنعت، بستری مناسب برای نقش آفرینی بسیجیان در عرصه های اقتصادی را فراهم آورد؛ سازمان بسیج کارگری یکی از این اقشار تخصصی بود که وظیفه فعالیت پیرامون حوزه های کارگری، کارفرمایی و از همه مهم تر بخش تولید را دارد. خبرنگار بسیج به بهانه تشریح عملکرد و فعالیت های سازمان بسیج کارگری در سی ونهمین سال تأسیس بسیج گفتگویی با علی حسین رعیتی‌فرد مسئول سازمان بسیج کارگری کشور داشته است که متن این گفتگو در ادامه آمده است.

 

منتشر نشود////// ساماندهی 400 هزار کارگر بسیجی در مراکز تولیدی و صنعتی/ کوچک شدن 70 درصدی سفره کارگران/ مشارکت 50 هزار کارگر در رزمایش شیفت ایثار/ دولت هنوز روحیه و منش بسیجی را نشناخته است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرگزاری بسیج: سازمان بسیج کارگری از چه تاریخی تشکیل شده و تاکنون چه تعداد کارگر بسیجی در این سازمان جذب شده اند؟

  • رعیتی‌فرد: سازمان بسیج کارگری از زمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که بسیج به صورت تخصصی باید شکل بگیرد به عنوان یک قشر بسیج در سال 1390 تأسیس شد، اما پیشینه بسیج کارگری به ابتدای انقلاب بازمی گردد که کارگرانی که قلبشان در گرو انقلاب بود از همان روزهای اولیه انقلاب و در درگیری های انقلاب علیه رژیم پهلوی انسجام پیدا کردند و با همین انسجام در دفاع از میهنمان در جنگ تحمیلی هم حضوری فعال داشتند.

 

اولین جرقه بسیج کارگری در واحد کارگری حزب حمهوری اسلامی بود که در سال 1360 تشکیل شد و از آن پس عموما کارگران بسیجی، منبع انسجامی پیدا کردند و به فعالیت های مختلف می پرداختند و امروز سازمان بسیج کارگری بیش از 400 هزار کارگر بسیجی را در بیش از 2500 پایگاه بسیج که در مراکز صنعتی و تولیدی کشور فعال شده است، جذب، آموزش و سازماندهی کرده است.

خبرگزاری بسیج: چرا یک سازمان تخصصی بسیج به قشر کارگر اختصاص داده شده؟

  • رعیتی‌فرد: در جامعه کارگری کشور بیش از 14هزار شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی شده است که همین نشان از نقش آفرینی این قشر زحمت کش در حفظ و حراست از نظام و انقلاب دارد. از طرفی رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان فرمودند کارگران در دو میدان مشغول نبرد هستند، اولین میدان نبرد حضور چشمگیر در صحنه دفاع مقدس و تقابل با رژیم بعث عراق بود و میدان دوم این نبرد نیز حضور فعال در بخش های صنعتی و تولیدی کشور برای به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد کشور است و از این همین رو قشر کارگر از اهمیت والایی برخوردار است.

در سال های اخیر که رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و تبیین کردند که در یک جنگ اقتصادی قرار داریم، قطعا مراکز تولیدی و صنعتی در خط مقدم این جنگ اقتصادی هستند و کارگران و کارفرمایان هم به عنوان افسران این جنگ می توانند ایفای نقش کنند.

خبرگزاری بسیج: بسیج کارگری چه اهداف و برنامه هایی را دنبال می کند؟

  • رعیتی‌فرد:کمک به اسلامی کردن محیط های کار و ایجاد اخوت میان کارگران و کارفرمایان دو برنامه مهمی است که ما در طول سال دنبال می کنیم و معتقدیم اثر مستقیمی در ارتقا سطح تولید و کاهش مشکلات پیرامون جامعه کارگری دارد.

همه تلاش ما این است که کارخانه ای دچار رکود و تعطیلی نشود و طرح ها و برنامه هایی که در طول سال به اجرا می گذاریم هم در جهت کمک به رشد و توسعه بخش تولید است.

منتشر نشود////// ساماندهی 400 هزار کارگر بسیجی در مراکز تولیدی و صنعتی/ کوچک شدن 70 درصدی سفره کارگران/ مشارکت 50 هزار کارگر در رزمایش شیفت ایثار/ دولت هنوز روحیه و منش بسیجی را نشناخته است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرگزاری بسیج: در زمینه ارتقا سطح سواد علمی و فنی کارگران چه برنامه ای دارید؟

  • رعیتی‌فرد: ما مراکز تولیدی و صنعتی تلاش می کنیم که سطح علمی کارگرها را با فرآیندهای آموزشی یک پله ارتقا دهیم، یعنی با استفاده از ظرفیت های آموزشی که در اختیار داریم و با مشارکت و همکاری سازمان فنی حرفه ای، مهارت آموزی کارگران را ارتقا دهیم.

بسیج کارگری معتقد است که ارتقا سواد علمی و فنی قشر کارگر و فرآیندهای آموزشی باید بروزتر شود، بر همین اساس این کار را در استان ها به وسیله مراکز و نواحی بسیج کارگری آغاز شده به این صورت که کارگران در حلقه های صالحین بسیج کارگری سازماندهی شده و آموزش هایی را فرا می گیرند که در نهایت این کار اثر مستقیمی در فرآیند تولید دارد.

خبرگزاری بسیج: در سال های اخیر با پدیده رکود شدید صنایع و تعطیلی واحد های صنعتی روبرو بوده ایم. برنامه بسیج کارگری برای احیا این واحدها چیست؟

  • رعیتی‌فرد: سازمان بسیج کارگری یک تعامل بین بخشی میان دستگاه های متولی و دولت و بخش خصوصی و کارگران و کارفرمایان بوجود آورده تا با ایجاد هم افزایی از تعطیلی بیشتر کارخانه ها جلوگیری شود.

در سال های اخیر با واردات بی رویه کالا رو برو بودیم و همین امر باعث شد بسیاری از واحدهای تولیدی ما نتوانند رقابت کنند با کالای وارداتی و قاچاق و به دنبال این بسیاری از آنها به تعطیلی کشیده شدند و وضعیت آشفته ای در بخش تولید بوجود آمد، بسیج کارگری با پدید آمدن چنین شرایطی اقدام به راه اندازی کمیته مقابله با واردات بی رویه کالا کرد. این کمیته با این هدف تأسیس شد که اگر در بخشی ما ظرفیت تولید محصولی را با کیفیت و قیمت مناسب داریم، واردات نمونه خارجی آن محصول انجام نشود.

از طرفی یکی از مشکلاتی که ما در بخش تولید داشتیم و در تشدید رکود نیز اثر بسیاری داشت، عدم بروز بودن صنایع تولیدی بود، ما سعی کردیم با بروزرسانی ماشین آلات و روش های اجرایی در بسیاری از تولیدی ها هزینه تولید را کاهش دهیم چرا که بالابودن هزینه تولید امکان رقابت با محصولات خارجی را از بین می برد.

منتشر نشود////// ساماندهی 400 هزار کارگر بسیجی در مراکز تولیدی و صنعتی/ کوچک شدن 70 درصدی سفره کارگران/ مشارکت 50 هزار کارگر در رزمایش شیفت ایثار/ دولت هنوز روحیه و منش بسیجی را نشناخته است

کارگران که نیروی انسانی بخش تولید، توزیع و خدمات تشکیل می دهند که این جمعیت عظیم چیزی در حدود 12 میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند قطعا اگر نتوانیم مراکز تولیدی و صنعتی مان را پایدار نگه داریم در حوزه های مختلفی دچار مشکل خواهیم شد. تلاش بسیج کارگری این است که با هیأت اندیشه ورزی که دارد که متشکل از بخش های مختلفی است از این اتاق فکر استفاده کنیم برای مرتفع شدن هر مشکلی که پیرامون بخش تولید و قشر کارگری است.

 

 

 

 

 

خبرگزاری بسیج: کمیته مقابله با واردات بی رویه کالا عضوی از دولت داشت؟ و آیا مصوبات آن شأن اجرایی دارد؟

  • رعیتی‌فرد: کمیته مقابله با واردات بی رویه کالا زیر مجموعه قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج مستضعفین است که عضوی از دولت در آن حضور ندارد اما سازمان های مردم نهاد در این کمیته ما را یاری می رسانند، تاکنون الزام قانونی برای اجرایی شدن مصوبات و تصمیمات این کمیته وجود نداشته است اما نتیجه کارشناسی ها و تحقیقاتمان را به دستگاه های متولی اعلام می کنیم که واردات چنین محصولاتی با توجه به ظرفیتی که در داخل وجود دارد، به واحدهای صنعتی داخلی آسیب وارد می کند و توصیه می کنیم که چطور از واردات آن محصول جلوگیری کنند.

خبرگزاری بسیج: چندماه پیش با وزیر وقت کار و رفاه اجتماعی نشست مشترکی داشتید؛ این نشست اثر مثبتی در افزایش همکاری های میان بسیج و این وزارتخانه داشت؟

  • رعیتی‌فرد: از ابتدا که بنده در سازمان بسیج کارگری حضور پیدا کردم با توجه به سیاست سازمان بسیج که یاری رساندن به دولت در حوزه های مختلف بخصوص حوزه های اقتصادی بود، آمادگی خود را برای کمک به دولت در عرصه های کار و تولید اعلام کردیم.

در جلسه ای که با آقای ربیعی وزیر وقت کار و رفاه اجتماعی داشتیم اعلام کردیم که بسیج کارگری با این گستره و ظرفیت آمادگی همکاری و همراهی با این وزارتخانه را در حوزه های مرتبط با جامعه کارگری را دارد. آقای ربیعی استقبال کردند از این موضوع اما متأسفانه تا این لحظه دولت هیچ موضوعی را با ما مطرح نکرده که بخواهیم در آن زمینه کمک رسان دولت باشیم.

خبرگزاری بسیج: به نظر شما علت این بی توجهی به ظرفیت بسیج چیست؟

  • رعیتی‌فرد: شاید روحیه و منش بسیجی را نشناخته اند و یا به آن اعتقادی ندارند. با نگاه به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می بینیم که این روحیه بسیجی وارد بود که باعث شد جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم بعثی که با حمایت 50 کشور دنیا تا بن دندان مسلح شده بود پیروز میدان شود و اجازه ندهد حتی یک وجب از خاک ایران از دست برود.

رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر تأکید بسیاری بر مسأله لزوم داشتن روحیه جهادی در کارها کرده اند و این روحیه را مشکل گشا بسیاری از کارها خوانده اند که این روحیه در بسیج و بسیجی وجود دارد؛ امروز بسیج یک تفکر است که با این تفکر می توان از موانع پیش رو عبور کرد، دولت اگر از ظرفیت بسیج و از این دریای بی کران استفاده کند قطعا شاهد گشایش های متعددی خواهد بود.

بسیج اعلام کرد که در 20 حوزه آمادگی یاری رساندن به دولت است اما اعلام آمادگی بسیج تمام ماجرا نیست بلکه دستگاه های اجرایی باید از ما مطالبه کنند و زمینه ورود بسیج به عرصه مورد نیاز را آماده کنند.

منتشر نشود////// ساماندهی 400 هزار کارگر بسیجی در مراکز تولیدی و صنعتی/ کوچک شدن 70 درصدی سفره کارگران/ مشارکت 50 هزار کارگر در رزمایش شیفت ایثار/ دولت هنوز روحیه و منش بسیجی را نشناخته است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرگزاری بسیج:ظاهرا بسیج کارگری منتظر به میدان آمدن و استفاده رسمی دولت نمانده و در بسیاری از استان ها نواحی بسیج کارگری اقداماتی در احیا واحدهای صنعتی داشته اند؟

  • رعیتی‌فرد: روحیه بسیجی باعث می شود که ما منتظر اقدام دولت نباشیم و ظرفیتی که داریم را بکار بگیریم تا مشکلات بخش تولید کمرنگ شوند و به نظام و انقلاب در این شرایط خاص کمک کنیم. در سراسر کشور هرجا احساس کردیم که در میزان تولید کارخانه ای خلالی ایجاد شده است، بسیج کارگری با پای کار آوردن دستگاه های مسئول و ایجاد هم افزایی سعی کرده تا مشکل آن واحد تولیدی را حل کند. بر همین اساس در سه ماه گذشته بیش از 50 کارخانه را که با بروز مشکلاتی جزیی به سمت تعطیلی می رفتند را نجات دادیم. این مشکلات غالبا در زمینه های هزینه های مالیات و بیمه های تأمین اجتماعی و تأمین مواد اولیه بود که بسیج کارگری با جلساتی که برگزار کرد توانستیم برایشان مهلت بگیریم و در زمینه مواد اولیه هم سعی کردیم با تأمین این مواد از مراکز تولیدی دیگر امکان توقف فرآیند تولید از بین ببریم.

خبرگزاری بسیج: شیفت ایثار طرحی بود که بسیج کارگری در رزمایش بزرگ اقتدار عاشورایی به اجرا گذاشت، لطفا درباره این طرح توضیح دهید.

  • رعیتی‌فرد: ما همیشه شنیده بودیم که بعد از جنگ جهانی دوم در ژاپن چه اتفاقاتی افتاد کارگران ژاپنی برای به حرکت دراوردن چرخ اقتصاد و صنعت کشورشان دو شیفته کارکردند در حالی که یک شیفت حقوق می گرفتند اما این مسئله در کشورمان با روحیه ایثار دینی که در مردممان وجود داشت سابقه بیشتری دارد، سازمان بسیج کارگری در این زمینه فقط یک سازماندهی به ایثار و کارهای خداپسندانه فعالان صنعتی و کارگران داد و طرح شیفت ایثار را اجرا کرد.

در رزمایش شیفت ایثار کارگران ما برای اینکه به فرآیند تولید و ارتقا بهره وری کمک کنند و در پاکسازی و جمع آوری محیط کار از ضایعات و پسماندهای تولید نقش آفرینی کنند یک روز را به عنوان شیفت ایثار اختصاص دادیم تا کارگران بسیجی در این روز به صورت رایگان فعالیت کنند.

خبرگزاری بسیج: چه تعداد کارگر در رزمایش شیفت ایثار مشارکت کردند؟

  • رعیتی‌فرد: براورد ما برای حضور کارگران در این طرح حدود 45 هزار کارگر در سراسر کشور بود تا 100هزار نفرساعت کار انجام دهند، اما بعد از اطلاع رسانی که صورت گرفت استقبال بسیار خوبی از سوی کارگران و کارفرمایان شد به طوری که در پایان رزمایش که شهریور ماه برگزار شد، بیش از 50 هزار کارگر در رزمایش شیفت ایثار مشارکت کردند و بیش از 250 هزار نفرساعت کار انجام شد.

نکته جالب این بود بسیاری از کارگرانی که بسیجی هم نبودند پس از آغاز طرح به صورت خودجوش در شیفت ایثار حضور پیدا کردند و کمک کردند به مراکز تولیدی و صنعتی.

خبرگزاری بسیج: اجرای چنین طرح هایی چه محاسنی برای اقتصاد و صنعت کشور دربر دارد؟

  • رعیتی‌فرد: دشمن تمرکز ویژه ای برای مشکل آفرینی در فرایند تولید در کشور ما دارد و این کار کمک می کند که در بخش تولید یک شور و نشاط خوبی ایجاد شود و کارگران احساس کنند که می توانند در جبهه جنگ اقتصادی به پیشرفت و توسعه کشورشان کمک کنند و از طرفی کارفرمایان هم متوجه شدند که کارگرانشان دغدغه تولید را دارند؛ بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی اعلام کردند که آمادگی اجرای مجدد طرح شیفت ایثار را در مجموعه خود دارند و کارگران بسیاری هم در این خصوص آمادگی خود را اعلام کرده اند.

منتشر نشود////// ساماندهی 400 هزار کارگر بسیجی در مراکز تولیدی و صنعتی/ کوچک شدن 70 درصدی سفره کارگران/ مشارکت 50 هزار کارگر در رزمایش شیفت ایثار/ دولت هنوز روحیه و منش بسیجی را نشناخته است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ما در رزمایش شیفت ایثار به دنبال ایجاد فرهنگ ایثار در محیط کار و تولید بودیم. در شرایطی این کار را انجام دادیم که بسیاری از سودجویان در این برهه حساس در بازارهای ارز و طلا به دنبال خرید سکه و دلار بودند و با این وجود کارگران ما که فشارهای اقتصادی فراوانی را متحمل می شوند حاضر شدند برای کمک به چرخه تولید و صنعت ایثار کنند و این بسیار ارزشمند است.

با توجه به تورم شدیدی که در سال جاری با آن مواجه بودیم حدود 60 الی 70 درصد سفره کارگری در کشور کوچک شده است با این حال ترویج فرهنگ ایثار باعث شده که این قشر زحمت کش پای کار بیاید تا جایی که اعلام کردند برای درخشش و توسعه این نظام حاضرند رایگان کار و خدمت کنند.

خبرگزاری بسیج: باتوجه به شرایط ارزی موجود آیا زمینه مناسبی برای رشد تولید فراهم نشده؟

  • رعیتی‌فرد: با توجه به اینکه در حال حاضر واردات کالا به کشور آن صرفه اقتصادی گذشته را به علت کاهش ارزش پول ملی ندارد امکان رشد و رونق تولیدی ها قوت گرفته است، بر همین اساس یکی از اقداماتی که می توان انجام داد استفاده از فرصت صادرات با توجه به بازارهای هدفی که در کشورهای همسایه ما قرار دارند است.

مراکز تولیدی علی رغم اینکه در چنین شرایطی به راحتی می توانند تأمین کننده کالای داخل باشند، فرصت این را دارند که نسبت به صادرات محصولات خود هم اقدام کنند و ارز آوری خوبی هم برای کشور داشتند و با استفاده از این فرصت، مشکلات و چالش های تولید در داخل کشور را هم جبران کنند.

 
 
ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه