اعتصاب و تجمع کارگران معدن نگین؛

ساکت کردن معدنچیان معترض طبس با وعده‌های واهی

کد خبر : 7323
چهارشنبه 11 اسفند 1395 - 09:06

کارگر یک شرکت معدنی در طبس پس از 3 روز اعتصاب و تجمع در مقابل فرمانداری، سرانجام به محل کارشان بازگشتند؛ درخواست معترضان پرداخت 3 ماه حقوق معوق و عیدی 500 کارگر این شرکت است؛ مدیران شرکت قول داده‌اند که تا فردا، یک ماه حقوق و تا 10 روز دیگر تمام بدهی خود به کارگران را تسویه کنند اما عضو هیأت اجرایی خانه کارگر طبس معتقد است که این وعده عملی نمی‌شود.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، برای سومین روز متوالی حدود 50 نفر از کارگران 3 معدن متعلق به شرکت زغال‌سنگ نگین طبس، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌شان، اعتصاب کردند و دست از کار کشیدند؛ علاوه بر این، کارگران معترض روز گذشته در مقابل ساختمان معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس نیز تجمع کردند.

اعتصاب‌کنندگان مدعی‌اند که دستمزد مربوط به ماه‌های آذر، دی و بهمن 1395 و همچنین عیدی سال 1396 خود را دریافت نکرده‌اند و علی‌رغم اعتصاب 3 روزه اما هیچ یک از مدیران این واحد معدنی پاسخ قانع‌کننده‌ای به کارگران نداده‌اند.

مجموع کارگران شرکت زغال‌سنگ نگین طبس که حقوق معوق دارند به حدود 500 نفر می‌رسند که در مناطق معدنی پروده 2، پروده 3، و زون 4 مشغول کار هستند.

عضو هیأت اجرایی خانه کارگر تشکیلات طبس در این باره گفت: برخی از کارگران شرکت زغال‌سنگ نگین طبس در اعتراض به عدم پرداخت 3 ماه حقوق و عیدی، ابتدا در محل معدن اعتصاب کردند، اما وقتی مشاهده کردند که مدیران شرکت به درخواست آنان بی‌توجه بوده و پاسخ‌گو نیستند، تصمیم گرفتند در مقابل ساختمان معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس تجمع کرده و درخواست خود را از این طریق مطرح کنند.

غلامرضا محمدی ادامه داد: تعداد کارگران معترض که در مقابل فرمانداری طبس تجمع کردند بالغ بر 50 نفر بود و تعداد کارگران شاغل در شرکت زغال‌سنگ نگین طبس که حقوق معوق دارند، براساس آمار خانه کارگر، حدود 470 تا 500 نفر است.

وی بیان کرد: کارگران معترض در مقابل فرمانداری، از من خواستند تا در محل حاضر شده و درخواست‌شان را پیگیری کنم که من با حضور در جمع کارگران و صحبت با آنان، قول دادم که موضوع را پیگیری کنم و متقاعدشان کردم که به محل کارشان بازگردند که کارگران نیز پذیرفتند.

محمدی با بیان اینکه مدتی است از مسئولیت دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات طبس استعفا داده‌ام و اکنون تنها عضو هیأت اجرایی این تشکیلات هستم، خاطرنشان کرد: مدیران شرکت زغال‌سنگ نگین طبس قول دادند که حداکثر تا 11 اسفند، یک ماه حقوق کارگران را پرداخت و تا 20 اسفند تمامی بدهی خود به کارگران را تسویه کنند.

وی ادامه داد: من مطمئن هستم که این قول عملی نخواهد شد، چراکه اکنون وضعیت مالی شرکت زغال‌سنگ نگین طبس مساعد نیست؛ مدیران این شرکت مدعی‌اند که زغال‌سنگ تولیدی خود را به شرکت زغال‌سنگ پروده طبس تحویل داده‌اند اما وجه آن را دریافت نکرده‌اند و اکنون مبلغ قابل توجهی از شرکت پروده طلبکارند؛ خلاصه اینکه پرداخت حقوق معوق کارگران نگین منوط به پرداخت‌های شرکت پروده است.

عضو هیأت اجرایی خانه کارگر تشکیلات طبس یادآور شد: به‌جز شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، سایر شرکت‌های معدنی طبس نیز وضعیت و شرایط مشابهی دارند و حقوق کارگران‌شان حدود 2 تا 4 ماه معوق است اما این شرکت‌ها سیاست‌های بهتری اتخاذ می‌کنند، به این صورت که مبالغ کمی به‌صورت علی‌الحساب یا اصطلاحاً یومیه، به کارگران پرداخت کرده و آنان را راضی نگه می‌دارند.

منبع: بسیج کارگری خراسان جنوبی

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه