سرمایه ای از جنس 500 اصله درخت

کد خبر : 5572
دوشنبه 5 مهر 1395 - 12:57

حسنعلی احمدی کشاورز نمونه دستجردی نبود تسهیلات با سود کم و عدم تشویق کشاورزان را از جمله مشکلات موجود نامید.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، اشتغال در صورتی رخ می‌دهد که تولیدی انجام شود و برای راه افتادن فرآیند تولید، نیاز به سرمایه است.

کمبود انباشت سرمایه کلید اصلی بیکاری و در جا زدن اقتصاد است. اگر می‌خواهیم اشتغالی پایدار را برای اقتصاد خود به ارمغان آوریم، چاره‌ای جز تولید نداریم و تولید بدون سرمایه محقق نمی‌شود.

امام خامنه ای سال ۹۵ را اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام نهادند تا بدانیم از شعار دادن باید پرهیز کرد و پرتوان به سمت تولید داخل و حمایت از کار و سرمایه داخلی گام برداشت و از چشم داشت به دست خارجی ها پرهیز کرد.

بر همین اساس، برخی بهانه کمبود شغل سر می دهند تا به هر نحوی اقتصاد مقاومتی را در حاشیه قرار دهند ولیکن افرادی دیگر، آستین همت بالا زده و با پشتکار بی وقفه به مقابله با بیکاری می پردازند که در این خصوص مردانی فداکار و توانمند در شرق اصفهان را می توان الگوی این راه برای جوانان نامید.

به مناسبت روز کارآفرینی در گرمای ۴۰ درجه کویر به سراغ کشاورز نمونه ای رفتیم که کمر همت را بست تا سهمی هر چند کوچک اما مهم و پرثمر برای منطقه و کشورش داشته باشد و بتواند در این راه دست جوانان دیگر را در کار شبانه روزی اش بگیرد.

حسنعلی احمدی معروف به حاجی علی داوود متولد سال ۱۳۲۸، ساکن روستای دستجرد و دارای مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی بود ولی دستان پینه بسته و کار سخت کشاورزی او را کمی شکسته نشان می داد ولیکن نه تنها دست از کار و تلاش بر نداشته بود بلکه وقتی می دید، جوانای به واسطه این شغل می توانند خرجی متوسطی را به خانه ببرند، همتش را مضاعف تر می کرد.

کشاورز نمونه دستجردی از شروع فعالیتش این گونه گفت: فعالیت اولیه در این شغل را در سال ۱۳۷۵ شروع کردم و از اولین افرادی بودم که اقدام به کاشت پسته در روستا دستجرد نمودم و تا کنون با پشتکار و توکل بر خدا این شغل را ادامه داده ام و به لطف خدا پس از سال ها تلاش درآمد مناسبی عایدم شد.

وی که چندین شغل تا کنون عوض کرده بود و خاطره ای خوشی از رکود در صنعت کشور نداشت، اظهار کرد: قبل از این کار، به فروش فرش های دست باف اقدام می کردم و شغل اولیه ام فرش فروشی بود که با رکود صنعت فرش در کشور و هزینه های بالای بافت فرش برای بافندگان و کاهش بافت فرش دست باف در منطقه از این شغل انصراف دادم و به کار کشاورزی مبادرت کردم و می توان گفت برخی واردات بی رویه و عدم توجه به تولید داخل، از جمله عوامل منفی در صنعت به شمار می رود که مسئولان باید به این امر به خوبی واقف باشند.

احمدی پس از این که تصمیم گرفت به کاشت پسته روی آورد، آرام و قرار نداشت و در این خصوص با همفکری و سفرهایی به دامغان و رفسنجان، تصمیم قطعی خود را در کاشت پسته گرفت.

وی ادامه داد: با سفرهایی که با دامغان و رفسنجان داشتم متوجه شدم که با توجه به کاشت پسته در این مناطق و مشابه بودن آب و هوای با منطقه جرقویه و راهنمایی کشاورزان ان مناطق، می توان پسته کاری را به بهترین شکل رواج داد.

در این خصوص ابتدا با کاشت چند اصله درخت پسته، استارت کارم را زدم ولی برخی افراد به من القا می کردند که در این منطقه پسته کاری کاری اشتباه است.کشاورز دستجردی امروز صاحب ۵۰۰ اصله درخت پسته بود و در این خصوص افزود: بعد از چند سال با توسعه زمین هایم و به بار نشستن درختان، چند نفر دیگر اقدام به این کار کردند و می توان گفت در حالی که در ابتدا ۱۰۰ اصله درخت را در یک قطعه زمین کشاورزی کاشتم، هم اکنون با توسعه و کار شبانه روزی حدود ۵۰۰ اصله درخت پسته، نتیجه تلاش شبانه روزی من است.

وی کارآفرینی را مقوله مهم در اقتصاد کشور دانست و با توجه به اهداف ورود به این شغل اذعان کرد: هدف من از ورود به این شغل، کمک به اقتصاد جامعه و کشور، تشویق جوانان و کشاورزان به کاشت محصولات سازگار با منطقه، ایجاد اشتغال و مهمتر از همه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی که امروزه مسئله بسیار مهمی است، بود و در این راه تلاش کردم، در فصول برداشت محصول جوانان را وارد این حرفه کنم تا در کنار کشاورزی ام، خانواده هایی بتوانند بهره مند شوند.

احمدی توکل به خدا را عامل رسیدن به اهدافش عنوان کرد و گفت: از هیچ تسهیلاتی استفاده نکردم و با هزینه تدریجی و توکل بر خدا این کار را شروع و امروز موفقیت نسبی در کارم دارم.لازم به ذکر است، در فصول برداشت پسته، اشتغال زایی خوبی به واسطه این کشت، برای جوانان پدید می آید و می طلبد دیگر کشاورزان از نیروهای بومی در این رابطه استفاده کنند.

کشاورز دستجردی با اشاره به اینکه نگاه فرامنطقه ای در کارم داشتم، افزود: اول باید از منطقه شروع کنیم و در منطقه خودمان که یک منطقه محروم و دور از مرکز استان است این شغل را گسترش دهیم تا باعث تشویق جوانان شویم و بعد با همکاری و تعامل با مناطق هم جوار و استان هایی که مستعد این نوع محصول هستند کار را در سطح شهرستانی و کشوری توسعه دهیم. بنده خودم در کنار این ۵۰۰ اصله درخت زمینی را آماده کردم تا پسته کاری را در منطقه گسترش دهم و در آینده محصول زعفران را نیز توسعه خواهم داد.

وی از مشکلات موجود بر سر راهش این گونه عنوان کرد: نبود تسهیلات با سود کم، نبود نظارت و بازدیدهای مسئولان مربوطه از مزارع، تشویق نشدن کشاورزان، هزینه های بالای و کود سموم، نبود کشاورزی مکانیزه به جهت هزینه بالا (مثلا در مورد پسته دستگاه پوست کن) نمونه ای از مشکلات موجود بر سر راه کشاورزان است.

احمدی خواسته زیادی از مسئولان نداشت و در پایان به یک نکته اکتفا کرد: مسئولان اگر تسهیلات و امکانات را فراهم نمی کنند حداقل باعث تشویق کشاورزان شوند و با دعوت از کارشناسان با تجربه و کار کشته جهت بازدید از مزارع، کشاورزان را توجیه کنند.

منبع خبر/ اصفهان شرق

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه