سهم 4 درصدی صنایع دستی فارس از کل صادرات استان

کد خبر : 5885
سه شنبه 4 آبان 1395 - 09:08

علی رغم تولید 120 گونه صنایع دستی در استان فارس ،متاسفانه سهم صنایع دستی فارس از کل صادرات استان 4 درصد است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، زهرا الحمدی، معاون صنایع دستی استان فارس میزان صادرات صنایع دستی این استان در 6 ماه نخست امسال 4 میلیون و 324 هزار و 396 دلار با وزن حدود 147 تن بوده است که شامل فرش و گبه، گلیم و زیلو، سبدبافی و حصیربافی، جاجیم و پیپ ایرانی ( در گروه صنایع دستی چوب) می‌شود.

صادرات چمدانی صنایع دستی سبب شده که نتوان آمار دقیقی از میزان صادرات این صنعت در استان فارس ارائه داد.

بند دهم از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به حمایت همه‌جانبه از صادرات کالاها و خدمات به ویژه صادرات غیرنفتی اشاره کرده است. در این میان صنایع دستی همواره به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان و کارشناسان معرفی شده اما روند صادرات این صنعت نشان می‌دهد که اقدامات جدی برای حمایت از صادرات انواع صنایع دستی در سال‌های اخیر انجام نشده است.

  براساس اطلاعات و آمار مندرج در سایت مرکز توسعه تجارت ایران نشان داده می شود که صادرات صنایع دستی در سال‌های اخیر رشد چندانی نداشته است. 

در گزارش کنونی میزان صادرات صنایع دستی در 6 ماه نخست امسال در ایران و استان فارس بررسی می‌شود. براساس آمار مرکز توسعه تجارت ایران در 6 ماه نخست امسال 4 هزار تن صنایع دستی با ارزش 147 میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن 20 درصد کاهش ولی از نظر ارزش 11 درصد افزایش داشته است.

هم‌چنین بر اساس آمار ارزش صادرات صنایع دستی کشور در 6 ماه نخست امسال نسبت به دیگر بخش‌های صادرات هفت دهم  درصد بوده است.

به گفته زهرا الحمدی، معاون صنایع دستی استان فارس میزان صادرات صنایع دستی این استان در 6 ماه نخست امسال 4 میلیون و 324 هزار و 396 دلار با وزن حدود 147 تن بوده است که شامل فرش و گبه، گلیم و زیلو، سبدبافی و حصیربافی، جاجیم و پیپ ایرانی ( در گروه صنایع دستی چوب) می‌شود.

براساس آمار معاونت صنایع دستی بیشترین حجم صادرات از لحاظ وزن مربوط به شهریورماه با 63 هزار 796 کیلوگرم و کمترین حجم مربوط به فروردین ماه با 1189 کیلوگرم بوده است. 

براساس آمار بیشترین حجم صادرات از لحاظ ارزش ریالی مربوط به خردادماه با یک میلیون و 354 هزار و 930 دلار و کمترین مربوط به فروردین با 173 هزار و 706 دلار بوده است.

براساس گفته‌های خداداد رحیمی، مدیرکل گمرک استان فارس، در شش‌ماهه نخست سال 402 هزار و 390 تن کالا به ارزش 111 میلیون و 268 هزار و 443 دلار از طریق گمرکات استان فارس به خارج از کشور صادر شده است که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 77 و 32 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سهم 3.6 درصدی صنایع دستی استان فارس از صادرات

بر همین مبنا مقایسه ارزش کل صادرات استان فارس با میزان صنایع دستی صادر شده، نشان می‌دهد که سهم ارزش صادرات صنایع دستی استان فارس نسبت به دیگر اقلام صادراتی در 6 ماه نخست امسال 3.6 درصد بوده است. 

معاون صنایع دستی استان فارس بر این باور است که مواردی چون صادرات چمدانی سبب شده که نتوان آمار دقیقی از صنایع دستی ارائه داد، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی نیز استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و فارس را دارای بیشترین حجم صادرات چمدانی اعلام کرده است.

علاوه بر آن الحمدی می‎گوید: در دو سال گذشته کد محل تولید در نرم‌افزار گمرک حذف شده و همین امر سبب می‌شود اگر محصول تولیدی استان فارس از استانی دیگر صادر شود، در آمار قرار نگیرد.

سلمان گورنگی تولیدکننده و رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: اینکه صنایع دستی ایران در مقایسه با صنایع دیگر کشورها، نمی‌تواند سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را از آن خود کند به این دلیل است که تولید و عرضه صنایع دستی هنوز به شیوه سنتی انجام می‌شود.

طراحی خلاق نیاز امروز صنایع دستی استان فارس

به گفته وی صنایع دستی ایران برای افزایش سهم خود از بازارهای جهانی به علم و رویکرد علمی در تولید و عرضه نیاز دارد. گورنگی معتقد است که استفاده از علم در صنایع دستی به معنای ورود تکنولوژی به صنایع دستی نیست بلکه با تکیه بر علم، صنایع دستی ساماندهی می‌شود.

 «صنایع دستی به ویژه در استان فارس به طراحی خلاق نیاز دارد» این را رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس می‌گوید و می‌افزاید:  علاوه بر آن تولیدات صنایع دستی در استان فارس فاقد بسته‌بندی است و همین امر سبب شده که سهم صنایع دستی در بازار جهانی کاهش یابد.

گورنگی کاربردی کردن تولیدات صنایع دستی در زندگی روزمره را از دیگر نیازهای این صنعت می‌داند که سبب می‌شود در بازار داخلی نیز رونق گذشته خود را پیدا کند و صنایع دستی در سبد کالای مردم قرار گیرد. 

  از 250 رشته صنایع دستی در ایران 120 رشته در استان فارس قرار دارد و خاستگاه بسیاری از هنرها از جمله خاتم شهر شیراز و استان فارس بوده است اما این استان هنوز نتوانسته جایگاه ملی و جهانی در حوزه صنایع دستی کسب کند، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و تکیه بر دانش در این صنعت بتواند دستیابی به این جایگاه را سرعت بخشد.

منبع خبر/ روباط عمومی صنایع گردشگری استان فارس

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه