نگاهی به مراحل ساخت شامپوهای ایرانی:

شامپوهای نوستالژیک ایرانی چگونه تولید می‌شدند

کد خبر : 534
پنجشنبه 23 شهریور 1391 - 17:17

آیا می‌دانید شامپوهای ایرانی که سال‌ها پیش استفاده می‌کردیم، در ساده‌ترین شیوه ممکن چگونه تولید می‌شدند؟

 

ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری به نقل از تولید ایرانی، مواد اولیه مناسب و مرغوب شرط اولیه محصول با كیفیت است. طبیعی است که با توجه به نوع محصول تولیدی منابع اولیه نیز دسته بندی می‌شود، برای مثال انواع شامپوها برای انواع موها و انواع ترکیب‌ها  نیازمند برخی از مواد سازنده مختلف هستند.

مواد اولیه شامپو كه از منابع معتبر و شناخته شده تهیه شده، در بشكه های در بسته و به صورت كاملا بهداشتی حمل و وارد كارخانه می گردد.

 مواد اولیه با رعایت كلیه استاندارد های بهداشتی وارد انبار گردیده و نگهداری می شدند.

 

شرایط انبارداری مناسب در كیفیت مواد اولیه و همچنین محصول نهایی حائز اهمیت است. مواد اولیه و محصولات در انبار، در ظروف دربسته و بالاتر از سطح زمین نگهداری می شد.

 سپس به هنگام ساخت، با استفاده از بشكه های مخصوص به سمت سالن ساخت حمل می گردید.

به منظور جلوگیری از ازدحام در سالن تولید، جریان مواد، محصولات و پرسنل از یكدیگر جداسازی و مشخص شده بود.

پیش از شروع به ساخت محصول، اولین قدم، اطمینان از بهداشتی بودن مخزن ساخت شامپو است. بنابراین ابتدا مخزن ساخت و مسیرهای منتهی به آنها به خوبی شسته و در صورت لزوم گندزدایی می گردید.

 

 سپس مواد اولیه توسط سیستم های دقیق دیجیتال، توزین و بارگیری و وارد مخزن ساخت می شدند.

 سیستم توزین در حال بارگیری مواد اولیه

دقت وسایل اندازه گیری آزمایشگاه و سالن تولید، در كیفیت محصول نهایی از اهمیت بسزایی برخوردار  است.

وسایل اندازه گیری توسط گروهی از متخصصان به طور منظم كالیبره می گردید.

 عمل اختلاط مواد در مخازن ساخت به دو صورت انجام می پذیرفت:

   * همزدن با همزن 

  * سیركولاسیون توسط پمپ

 

ذخیره (ماندگاری)

پس از انجام عمل اختلاط، لازم است تا كف تشكیل شده در اثر اختلاط مواد اولیه فروكش نماید. از آنجا كه كف تشكیل شده سبك بوده و به راحتی خارج می شود، بر خلاف خمیر دندان در این مرحله احتیاج به هواگیری توسط سیستم خلا نیست. در این مدت (معمولا 24 ساعت) از محصول ساخت شده نمونه برداری می‌شدو نمونه ها جهت انجام تست های شیمیایی و میكروبی به آزمایشگاه ارسال می شد.

مخازن ذخیره از جنس استیل ضدزنگ و در مقابل خوردگی مقاوم بود. به طور كلی تجهیزاتی كه در قسمت ساخت و بسته بندی مورد استفاده قرار می گرفت باید اولا قابل شستشو و گندزدایی می‌بود، به طوری كه در مقابل موادی كه به این منظور استفاده می شد، مقاومت كافی از خود نشان داده وثانیا به دور از آلودگی های محیط مانند گرد و غبار، دود ورطوبت نگهداری شود. این نكته حائز اهمیت است كه عمل شستشو و بهداشتی نمودن، به طور مرتب و طبق یك برنامه ریزی مشخص انجام گرفته و به این ترتیب، محصول از گزند آلودگی در امان می ماند.

 

بسته بندی

پس از اطمینان از عدم آلودگی میكروبی محصول و تطابق نتایج آزمون های فیزیك و شیمیایی با مقادیر استاندارد، محصول شامپو كه در مرحله اول ساخته شده بود از مخازن ساخت به مخازن ذخیره منتقل می گردید.

بخش بسته بندی سالن تولید به طور کامل از قسمت ساخت جدا  بود

در بخش بسته بندی همانند سالن ساخت، كف، دیوارها، سقف و پنجره ها نه تنها از لحاظ جنس و مصالح ساخت بلكه از لحاظ طراحی مورد توجه قرار گرفته بودند. این ملاحظات در طراحی کلیه سالن های تولید در نظر گرفته شده بود.

      

     

پاكیزگی، قابلیت شستشو و سهولت تعمیرات، نكته ای است كه در مورد سقف و دیوارها در نظر گرفته شده بود. به منظورجلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار بهتر است درمکانی كه تهویه كافی وجود دارد، پنجره های ثابت ( باز نشدنی ) تعبیه شده و در صورت وجود پنجره هایی كه به محیط خارج باز می شوند، نصب توری الزامی است، بنابراین روش اجرای مراحل تولید شامپور نیز بر اساس این اصول انجام می شد.

 لازم است که نور سالن تولید و بسته بندی كافی باشد. لامپهای مجهز به حفاظ در مكان‌هایی كه نیاز به روشنایی و دید است به نحوی تعبیه شده كه در صورت شكستن احتمالی، موجب آلودگی محصول نگردد.

 

حالا که شرکت‌های داخلی هم دارند بر اساس جدیدترین متدهای روز دنیا شوینده‌ها، صابون‌ها، شامپوها و بسیاری دیگر از انواع مواد بهداشتی را تولید می‌کنند، فکر کردن به این موضوع که ما در تولید همه انواع مواد بهداشتی یک هویت و سن وسال نیم قرنی داریم، روح انسان ایرانی را به وجد می‌آورد.

آری ما تاریخ داریم، تاریخی که سرشار از صنعت، تلاش و خودبسندگی مناسب و لازم است.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه