گزارش فضای مجازی

شبکه های اجتماعی مجازی تهدید یا فرصت

کد خبر : 6821
سه شنبه 28 دی 1395 - 07:30

در حقیقت شبکه های اجتماعی حقیقی تاریخچه ای به قدمت تاریخ داشته و انسان بر اساس طبیعت اجتماعی خویش در هر فضایی،از شبکه ارتباطی خاص خود برخوردار بوده است.

با شکل گیری دنیای مجازی به موازای دنیای حقیقی،ظرفیت های ویژه و حجم اطلاعات غیر قابل تصوری که در آن مبادله می شود و همچنین سیاست های خاص موسسات آن،جامعه جهانی را برای عضویت در دنیای مجازی ترغیب و به تدریج حضور در دنیای مجازی به یکی از نیازهای اساسی افراد تبدیل شد،چنانچه در حال حاضر بیش از یک پنجم جمعیت جهان از کاربران شبکه های اجتماعی  در کمتر از 5سال آینده کند خواهد شد.

در شبکه های اجتماعی مجازی گروههای دوستی توسط خود کاربران شکل گرفته و افراد با توجه به قابلیت هایی از قبیل دسترسی به محیط شخصی،آزادی در بیان نظرات و افشای درونیات خویش،آشنایی با برنامه های جدید،طرح موضوعات پر تحرک،خلق صحنه های اعجاب آور،ارائه اطلاعات جدید و کاربردهای هیجان انگیز و...حسی  از کنترل شخصی و اراده فردی دارند که سبب رضایت آنهاست.

به طور کلی غالب کاربران عادی شبکه های اجتماعی برای پوشش دادن به بخشی از نیاز های ارتباطی و روانی که در فضای حقیقی و در جامعه بیرونی از آن محروم اند و یا کمتر به آن دسترسی دارند مشتاق عضویت در این شبکه ها هستند.

گسترش فناوری های نوین در عرصه ی الکترونیک و رایانه در چند دهه ی گذشته،موجب پدیدارشدن انواع و اقسام لوازم و برنامه های الکترونیکی و رایانه ای از جمله اینترنت،تلفن همراه،ماهواره و بازی های رایانه ای در جهان شده است.انکار ناپذیر است که این تحولات و پیشرفت ها زندگی بشر را چندین برابر آسان تر نموده است،اما در آن سوی سکه نمی توان از آسیب های ناشی از این فناوری های نوین غافل ماند.صرف نظر از کاربرد وسیع این ابزارها،آنچه امروزه کاربرد وسیعی یافته و بخش وسیعی از فعالیت های روز مره ی افراد را پوشش می دهد،اینترنت و به تبع آن فضای مجازی است.

 (رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست،اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید میتوانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی  که شما را نمیشناسند  برسانید ! این فرصت فوق العاده است مبادا این فرصت را ضایع شد خداوند متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد.

این حوزه به اندازه ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد.ایشان در مقام تشبیه فرمودند که این فضا مثل یک رودخانه ی پر از آب و خروشان است که می آید و دائما هم بر آب آن افزوده و خروشان تر می شود.اگر ما برای این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم ؛ زه کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد،می شود فرصت.اگر رهایش کنیم  و برنامه ای برای آن نداشته باشیم،می شود یک تهدید.) مقام معظم رهبری.

حجت الله نریمانی/

 

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه