با راه‌اندازی کارخانه فولادگستر قم؛

صنعت کشور در تولید فولادکششی خودکفا خواهد شد

کد خبر : 6399
چهارشنبه 17 آذر 1395 - 08:32

قم - دبیر فعالان اقتصادی قم با بیان اینکه فولاد کششی مورد نیاز کشور از کره و آلمان تأمین می‌شود، گفت: با راه اندازی کارخانه فولاد گستر قم در تولید این نوع فولاد به خودکفایی می‌رسیم.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، کارخانه فولادگستر قم یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید فولاد آلیاژی خاورمیانه است که با گذشت ۱۰ سال از آغاز ساخت، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یک هیئت اتریشی متشکل از نمایندگان و کارشناسان فنی و اقتصادی این کشور، هفته گذشته با سفر به ایران ضمن دیدار با مدیران مجتمع فولاد گستر قم نسبت به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی این مرکز ابراز رضایت کردند.

دبیر فعالان اقتصادی قم در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، با تأکید بر اینکه گروه اتریشی علاقه بسیاری به توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌های این مجتمع دارند، گفت: طبق گفتگوهایی که میان طرفین صورت گرفت، مقرر شد که در روزهای آینده با سفر به اتریش، زمینه‌های توافق نهایی فراهم شود.

ابوالفضل حجازی با بیان اینکه درصدد هستیم مجتمع فولاد گستر قم را به کوره‌ها و ماشین آلات مجهز و پیشرفته ساخته شرکت ابنر اتریش تجهیز کنیم، اظهار داشت: این مجتمع به عنوان دومین شرکت بزرگ کوره سازی در دنیاست که پیش از این تجهیزات و ماشین آلات شرکت فولاد مبارکه یزد را انجام داده است و یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تولید و تجهیز ماشین آلات کوره‌ای در دنیاست.

راه‌اندازی ماشین آلات کوره‌ای با دمای بالا می‌تواند به تولید تجهیزات نخ استیل دندان پزشکی کمک کند

وی با تصریح این مطلب که این کوره‌های پیشرفته توانایی تولید فولاد از نوع کششی را دارند، گفت: فولاد کششی در تهیه و ساخت انواع پیچ، فنر و مهره به کار رفته که از نیازهای اساسی صنعت کشور به شمار می‌رود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مجموعه تولیدی پیچ و مهره در کشور فعالیت می‌کند، گفت: با این توصیف راه‌اندازی و استقرار کوره‌های تولید فولاد کششی می‌تواند به صورت مستقیم برای حداقل ۲۰۰ نفر شغل در مجتمع فولاد گستر قم ایجاد کند و به تثبیت شغلی حدود ۵ هزار نفر در کارخانه‌های وابسته کمک کند.

حجازی با اشاره به اینکه در حال حاضر فولاد کششی مورد نیاز کشور از کره و آلمان تأمین می‌شود، گفت: این در حالی است که اگر بتوانیم در تولید این نوع فولاد به خودکفایی برسیم، حدود ۶۰۰ هزار تن مواد اولیه ذخیره شده و قیمت تولید آن نیز تا ۴۰ درصد نسبت به تعرفه خارجی ارزان‌تر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مواد اولیه تهیه شده از کشورهای دیگر به تنی ۱۷۰۰ یورو می‌رسد، گفت: صنعتگران داخلی به غیر از پرداخت هزینه گزاف و دریافت تسهیلات اجباری با سودهای سرسام آور، مجبورند برای رسیدن کالای خود تا ۴ ماه منتظر بمانند و با مشکلات ریز و درشت گمرکی آن دست و پنجه نرم کنند که خود حکایت مفصل و دردناکی دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اعلام این مطلب که سال‌هاست منتظر ورود تکنولوژی و فناوری کوره‌ها و ماشین آلات تهیه و ساخت فولاد کششی هستیم، اظهار داشت: تحریم‌های سنگین اقتصادی که در سال‌های اخیر گریبان تجارت خارجی کشور را گرفت، باعث شد که مجتمع فولاد گستر قم عملاً تعطیل بماند و نتواند در تهیه و تولید نیاز اساسی و حیاتی کشور فعال باشد.

حجازی با بیان اینکه راه‌اندازی ماشین آلات کوره‌ای با دمای بالا می‌تواند به تولید تجهیزات نخ استیل دندان پزشکی کمک کند، گفت: اگر تجهیزات و ماشین آلات مجتمع فولاد گستر تأمین شود در همان ابتدای راه‌اندازی می‌توانیم تا سقف ۷۵ هزار تن مواد اولیه فولاد کششی تولید و عرضه کنیم که این رقم در کمتر از یک سال تا سقف ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است.

اقتصاد مقاومتی سرلوحه تولیدکنندگان و تجار استان باشد

عضو هیئت اتاق بازرگانی ایران، افزود: امیدواریم در روزهای آینده با تشکیل جلسه با تیم اقتصادی و فنی طرف اتریشی بتوانیم قفل ورود تکنولوژی مورد نیاز صنعت فولاد کشور را باز کنیم تا بستر رشد و توسعه و کارآفرینی در کشور بیش از پیش فراهم شود.

وی با ابراز امیدواری در رفع تحریم‌های بانکی کشور ادامه داد: رفع تحریم‌ها و گشایش دروازه‌های توسعه اقتصادی زمانی مفید است که بتوانیم از دستاوردها و فناوری‌های کارآمد و روز دنیا به نفع تولید و صنعت داخلی استفاده بهینه داشته باشیم.

دبیر فعالان اقتصادی استان قم با تأکید بر اینکه محور فعالیت‌های اقتصادی کشور باید بر پایه اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری استقرار یابد، اظهار داشت: یک تاجر و صنعتگر ایرانی آن‌قدر توان و لیاقت دارد که بتواند کالا و خدمات ایرانی را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کند.

حجازی با تأکید بر اینکه نباید هیچ‌گاه به بازار مصرف و سوداگری کشورهای غربی تبدیل شویم، گفت: ما از هیئت‌های تجاری و اقتصادی اروپایی و آمریکایی تکنولوژی و نحوه به کارگیری و بهره‌مندی از آن را مطالبه می‌کنیم و هیچ‌گاه نباید اجازه دهیم که آن‌ها ما را به یک مصرف کننده بی‌مصرف مبدل کنند.

وزارت صنعت راه باشد، نه چاه!

عضو هیئت اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از گفتگوی خود با انتقاد از حمایت ضعیف وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخش تولید، گفت: اکنون که افق‌های اقتصادی روشنی به سوی کشور گشوده شده و فرصتی برای خودنمایی توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی کشور برای کشورهای مهم دنیا فراهم آمده و بستر ورود تکنولوژی نوین ایجاد شده ولی برخی از مدیران و مجریان در انجام وظایف خود در ایجاد مسیر ارتباطی میان تجار و صنعتگران ایرانی با نمایندگان و تجار اروپایی کوتاهی کرده و با بروکراسی‌های اداری نامناسب تولیدکنندگان و تجار را دچار مشکل می‌کنند.

استان قم پر از استعداد و ظرفیت جوان و خوش آتیه است که باید از طرف مدیران و مسئولان استان حمایت شوند.

وی با عنوان این مطلب که کارشکنی و تصمیمات نادرست برای سرمایه‌گذاران و تجار هیچ توجیهی ندارد، اظهار داشت: ما هیچ‌گاه کمک و تسهیلاتی از وزارت صنعت نخواسته‌ایم اتفاقاً به رغم اینکه از طریق صندوق توسعه ملی ۲۲ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات و ماشین آلات تصویب شده بود، تنها به دریافت کمتر از ۱۶ میلیون یورو بسنده کردیم و طی هشت سال گذشته با سرمایه خود برخی از تجهیزات را با توان بومی تهیه و نصب کردیم.

حجازی با بیان اینکه با مدیریت فرسوده و خودمحورانه نمی‌توان قم را به جایگاه واقعی خود رساند، گفت: استان قم پر از استعداد و ظرفیت جوان و خوش آتیه است که باید از طرف مدیران و مسئولان استان حمایت شوند.

 

منبع خبر/ مهر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه