طراحی و ساخت تجهیزات کنترل و فشار گاز به همت مهندسین ایرانی

کد خبر : 4932
سه شنبه 8 تیر 1395 - 12:15

شهرجردی: چندی پیش طراحی و ساخت تجهیزات سر چاهی HIPPS برای کنترل و حفاظت خطوط نفت و گاز صورت پذیرفت و در بسیاری از منطق اعم از آزادگان با کلاس های کاری متفاوت، در حال انجام وظیفه است که این روند موفقیت چشم گیری را به همراه داشته است.

علی شهرجردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارایرانی گفت: این اختراع شامل کنترل و محافظت یکپارچه تجهیزات سرچاهی است که با نام HIPPS از آن یاد می کنند.


وی افزود: زمانی که فشار در چاه های نفت بالا می رود شاخص کیفی به نام SIL  می بایست مد نظر باشد تا حفاظت لازم جانی و محیط زیست تضمین نماید. SIL جهت جلوگیری از انفجار و انهدام خط لوله استفاده می گردد.

این فعال بسیج کارگری استان مرکزی ادامه داد: این تجهیزات در لایه های کلاسی مختلف فشاری هستند که شامل 600،900 تا 10000 PSI می باشد که در چاه های نفتی ایران بیشتر 5000 و 10000 PSI قابل قبول است.

شهرجردی گفت: اولین بار شرکت آذراب استان مرکزی با همکاری مجموعه نفتی (نفت مرکزی ایران) این عملکرد را بومی ساخت و بعد از تست برای کلاس 5000 مورد استفاده قرار گرفت که با موفقیت همراه بوده است.
 
وی بیان کرد: این مجموعه تولیدی ، شامل یک بسته مکانیکال است که بخش کنترلی آن با همکاری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و بخش مکانیک آن طراحی و ساخت خودمان بوده است.
 
فعال بسیج کارگری استان مرکزی تصریح کرد: ارزش و قیمت این مجموعه جهت واردات 150 تا 300 هزار یورو بوده که تولید در ایران این مبلغ را به یک چهارم کاهش داده است، که حرکت چشم گیری در جهت رشد اقتصاد داشته است.
 
شهرجردی با بیان اینکه اولین شرکت‌هایی که تمرکز خود را روی تولید این سیستم قرار دادند، رژیم صهیونیستی و آمریکا بودند که استفاده از مجموعه تولیدی آنها، خطراتی را به دنبال دارد، گفت: بر همین اساس این مجموعه فنی و استراتژیک با وجود همه سختی‌ها در تولید HIPPS  به دست سربازان کشور در مناطقی مثل در داخل کشور به تولید رسیده تا هم از واردات دستگاه در ایران جلوگیری شود و هم این قبیل خطرات زیان بار در کشورمان اتفاق نیفتد.
 
وی همچنین مشکلات این بخش را علاقه کارفرمایان جهت خرید دستگاه های خارجی اشاره کرد و گفت: نگرانی برخی کارفرمایان بعد از آتش‌سوزی مهیب خلیج مکزیک که چندی پیش به علت عدم عملکرد HIPPS بوده را دو چندان کرده اما با این حال، کار خود را از منطقه آزادگان با کلاس کار پائین و فشار 900 و 1500 با امنیت بالا شروع کرده‌ایم تا فعالیت های ما و سایر سربازان این خاک پاک موجب اقتدار هرچه بیشتر ایران و شادی رهبر عزیزمان شود.
 
انتهای پیام/

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه