در گفتگو با یکی از مخترعین کشوری مطرح شد؛

عدم حمایت مسئولین از ایده‌های نو/ تولید سوپر جاذب طبیعی با قیمتی 10 برابر ارزان تر از نمونه خارجی

کد خبر : 7960
دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 - 13:03

مخترع سوپرجاذب های طبیعی که اختراع وی به نسبت نمونه خارجی آن حدود 10 برابر ارزان تر است با گلایه از بی مهری مسئولین و عدم حمایت آنها از ایده‌های نو به گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج کارگری کشور نشست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج گارگری کشور، آرش صدقی یکی از نخبگان و مخترعین در حوزه صنایع کشاورزی است که توانسته سوپر جاذب‌های مصرف سلولوزی را با ترکیباتی ضد شیمیایی و قیمت بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی آن در کشور تولید کند اما پس از مدت‌ها بخاطر بی مهری برخی مسئولین و عدم حمایت‌های لازم مجبور به تعطیلی کارگاه خود شده است.

وی با توجه به اینکه ایران جزء کشورهای خشک و کم آب به حساب می‌آید، اظهار داشت: در حال حاضر آبیاری در زمین‌های کشاورزی بیشتر به همان شیوه سنتی صورت می‌گیرد از طرف دیگر سوپر جاذب‌هایی را که در بازار مشاهده میکردم هم قیمت بالایی داشت و هم اینکه ترکیبات شیمیایی مخربی را وارد محیط زیست می کرد از همین رو من تصمیم گرفتم تا ماهیت این قضیه را عوض کنم تا هم از مواد معدنی تشکیل شود و هم اینکه قیمت پایین تری نسبت به نمونه خارجی موجود در بازار داشته باشد که خوشبختانه موفق شدم و توانستم این اختراع را به ثبت برسانم.

این مخترع با بیان تفاوت های سوپر جاذب‌های تولیدی خودش با نمونه خارجی آن عنوان کرد: ترکیب سوپرجاذب‌های تولیدی ما برخلاف نمونه خارجی آن اصلا شیمیایی نیست و برای طبیعت ضرری نخواهد داشت علاوه بر اینکه بعد از مدتی جذب طبیعت خواهد شد و کود می‌شود.

صدقی با توجه به اینکه نمونه های مختلف سوپر جاذب ها از داخلی و خارجی در بازار وجود دارد، عنوان کرد: معروفترین نوع این سوپر جاذب ها از کشورهای آلمان و هلند وارد کشور می‌شوند که در سال 90 وقتی من این اختراع خود را ثبت کردم نوع خارجی آن حدود کیلویی 22 هزار تومان بود در حالی که سوپرجاذب های تولیدی ما حدود کیلویی 2 هزار تومان بود.

وی با عنوان اینکه به خاطر عدم حمایت مسئولین و نبودن بازار فروش مجبور به تعطیلی کارگاه تولیدی خود شدیم بیان داشت:  بعد از ثبت اختراع تمام مجوزهای لازم برای راه اندازی خط تولید این محصول را گرفتیم و پس از راه اندازی واحد تولیدی به خاطر عدم حمایت مسئولین و نبود بازار فروش این محصول چون هنوز محصول تازه ای هست مجبور به تعطیلی کارگاه خود شدیم.

صدقی در پایان با عنوان اینکه کاربرد این سوپرجاذب‌ها در صنعت کشاورزی به شکل است خاطر نشان کرد: دو نوع طرز استفاده برای این نوع سوپر جاذب ها طراحی شده که یکی از آنها همانند کود ریختن به پای درخت زیر درخت ریخته می شوند و یا نوعی دیگر که با خاک کشت محصول مخلوط می شوند و با جذب آب به خود در زمین های کشاورزی آب مورد نیاز گیاهان را تامین می کنند.

انتهای پیام/ر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه