لبیک به فرمان رهبر انقلاب در اقتصاد مقاومتی

فعالیت خانوادگی جهادگر بیرجندی در تولید بوقلمون

کد خبر : 6776
چهارشنبه 22 دی 1395 - 07:55

خانواده آقای زهرایی یکی از خانواده‌های جهادگر استان خراسان جنوبی است که با ورود به میدان کار به فرمان اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب لبیک گفتند.

به گزارش سازمان بسیج کارگری خراسان جنوبی ، بوقلمون بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین پرنده خانگی است، این پرنده در زمان شاه عباس صفوی توسط تعدادی از تجار ارمنی که به ایتالیا رفته بودند به ایران وارد شد و سپس ارامنه مأمور تکثیر و پرورش آن شدند.

پرورش بوقلمون‌های گوشتی و رسانیدن به وزن ایده‌آل در زمان مقرر مستلزم ارائه مدیریت صحیح، جیره بالانس شده از حیث سطح انرژی و پروتئین و مکمل‌های ویتامین و معدنی متناسب با سن پرنده است.

گوشت بوقلمون از نظر ترکیبات دارای پروتئین بالا، کمترین کلسترول املاح و اسید آمینه‌های ضروری است و افراد مسن و کودکان در حال رشد و مبتلایان به امراض قلبی و عروقی و سایر آحاد جامعه می‌توانند از گوشت بوقلمون به عنوان منبع پروتئین مناسب استفاده کنند.

اصحاب رسانه خراسان جنوبی با هدف معرفی و ترویج فعالیت‌های مردمی در تولیدات بومی از کارگاه پرورش بوقلمون در پنج کیلومتری بیرجند بازدید کردند.

عبدالرزاق زهرایی جهادگر، کشاورز و پرورش‌دهنده بوقلمون است که به همراه خانواده خود زمینه اشتغال 13 نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده است.

این کارآفرین برتر استان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقدام نخست من پرورش بوقلمون نبود، من ابتدا کار را با توسعه باغات و درختکاری و کاشتن درخت پسته آغاز کردم.

زهرایی گفت: من با سرمایه‌ای که داشتم ملکی را به مبلغ 70 میلیون تومان خریداری کردم البته در حال حاضر نمی‌گویم جوانان و اقشار کم درآمد ملک 70 میلیونی بخرند، می‌توانند در مکانی کوچک و با هزینه کمتر ملکی را برای کارگاه اقتصاد مقاومتی ایجاد کنند.

این کارآفرین تصریح کرد: با کمک بسیج سازندگی و جهادکشاورزی قناتی که در محل ملک بود را مرمت کردیم، ابتدای کار پسته کاشتم اما در ادامه مشاهده کردم مدت زمان بازدهی، باردهی و بهره‌برداری از آن بالا است لذا تصمیم گرفتم در کنار باغ کارگاه پرورش بوقلمون را ایجاد کنم.

زهرایی با بیان اینکه کارگاه پرورش بوقلمون 120 متر است، افزود: البته من قبل از‌ آغاز کار روی این پرنده‌ تحقیق کردم زیرا شناخت ویژگی‌های بوقلمون مهم است.

وی ادامه داد: برای ایجاد این کارگاه با 50 عدد بوقلمون کارم را آغاز کردم و امروز تا تعداد آنها به 500 عدد رسیده است.

کارآفرین بیرجندی با بیان اینکه جوانان امروز تکیه به میز و صندلی دارند و همین امر سبب افزایش بیکاری در آنان شده است، گفت: من چهار فرزند با مدرک لیسانس دارم که همه آنها در این کارگاه با من همکاری می‌کنند و در هر چهار ماه به هرکدام نفری 10 میلیون تومان از محل پرورش بوقلمون می‌دهم.

با ایجاد کارگاه اقتصاد مقاومتی به فرمایش مقام معظم رهبری لبیک گفتم

زهرایی با بیان اینکه به لطف خدا معاش زندگی‌ام رونق گرفته است، تصریح کرد: در دوره‌های مختلف تعداد بوقلمون‌های ما به 200 تا 500 عدد هم رسیده است و حتی صادرات به خارج از استان هم داشته‌ایم ولی فعلا به علت آنفلونزا جلوی فروش این پرنده به خارج از استان گرفته شده و ما تنها در داخل استان محصول خود را به فروش می‌رسانیم.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری سال را به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیدند بنابراین با ایجاد این کارگاه به فرمایش ولایت فقیه لبیک گفتیم، این کار مانند جهاد است لذا چه در سوریه همراه با رزمندگان جهاد کنم و چه در اینجا به مملکت خود خدمت کنم.

این پرورش‌دهنده بوقلمون گفت: من مشکلات را تحمل کردم تا به فرمایش مقام معظم رهبری لبیک بگویم و به جوانان نیز توصیه می‌کنم ریسک‌پذیر باشند و تنها به دنبال قلم و کاغذ نباشند، جوانان می‌توانند کارگاه‌هایی همانند پرورش بوقلمون و مرغ تخم‌گذار را ایجاد کنند.

تسهیلات تنها به سرمایه‌گذاران گردن کلفت استان اختصاص داده می‌شود

زهرایی بیان کرد: گوشت باید در سفره خانواده‌ها بیاید اما متأسفانه این موضوع در استان ما هنوز جا نیفتاده است از این‌رو ما گوشت را به استان‌های کرمان، اصفهان و مشهد می‌فرستیم.

وی با بیان اینکه من برای این کار 20 میلیون تومان تسهیلات از بسیج سازندگی استان دریافت کرده‌ام، گفت: البته ما در این کار مشکلاتی همچون نداشتن برق داریم ولی با وجود بی‌مهری‌های دولت کار را به پیش می‌بریم.

برخی‌ها گاهی مشکلات زیادی را برای جوانان درست می‌کنند

وی اذعان داشت: تسهیلات در استان تنها به سرمایه‌گذاران برخوردار و گاهی به دلالان در استان اختصاص داده می‌شود و به بچه‌های روستایی که کم توان هستند این تسهیلات را نمی‌دهند، بنده برای مجوز باید از 19 اداره استان استعلام بگیرم.

این کارآفرین بسیجی با بیان اینکه برخی‌ها گاهی مشکلات زیادی را برای جوانان درست می‌کنند، افزود: دولت برای اینکه 100 میلیارد تومان را برای سرمایه‌گذاری به یک کارخانه‌دار می‌دهد این مبلغ را می‌تواند به 100 جوان بدهد تا اشتغال ایجاد کنند.

زهرایی با بیان اینکه جوانان برای گرفتن مجوز دچار مشکلات زیادی می‌شوند، ادامه داد: بسیج سازندگی وارد میدان شده و می‌خواهد مشکلات استان را حل کند اما در این میان استاندار گذشته برای اجرای طرح‌ها موافق بوده اما استاندار کنونی مخالف این طرح‌ها است و نمی‌دانند مردم با چه مشکلات و محرومیت‌هایی مواجه هستند.

کارآفرین برتر استان با بیان اینکه اگر سیستم اداری ملایم شود فرزندان این استان در میدان خواهند بود، تصریح کرد: از مسؤولان درخواست داریم جوانان و کارآفرینان را حمایت کنند و یک غرفه در نمایشگاه بین‌المللی استان به سازمان بسیج سازندگی اختصاص بدهند تا بتوانیم محصولات خود را به فروش برسانیم.

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه