عضو کانون عالی شورای اسلامی کار:

مزد کارگران باید همپای تورم تعیین شود

کد خبر : 675
شنبه 14 بهمن 1391 - 19:02

عضو کانون عالی شورای اسلامی کار با بیان اینکه بخش عمده مشکلات مزدی مربوط به دولت است، گفت:‌ کارگران با افزایش 20 تا 25 درصدی مخالفند و خواستار تعیین مزد براساس تورم هستند.

 

به گزارش سایت رسمی سازمان بسیج کارگری کشور، علی اصلانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه معیشت کارگران یکی از دغدغه اصلی محسوب می‌شود، اظهار داشت: اقلامی که بانک مرکزی برای اعلام نرخ تورم در نظر می‌گیرد متفاوت از سبد معیشت خانوار کارگری است و برای تعیین حداقل مزد 26 تا 36 قلم کالا در نظر گرفته می‌شود.

عضو کانون عالی شورای‌های اسلامی کار تاکید کرد:‌ براساس برآورد‌های جامعه کارگری با توجه به اقلام سبد معیشت خانوار هزینه‌ای بالغ بر یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 600 هزار تومان است.

این فعال جامعه کارگری با تاکید بر اینکه براساس استاندارهای سازمان جهانی غذا هر فرد باید در ماه 2 هزار کالری مواد غذایی استفاده کند، تصریح کرد: اقلام و هزینه استخراج شده برای حداقل مزد طبق این استاندارد تدوین شده است.

به گفته اصلانی، برخی افراد و شرکای اجتماعی کار به دنبال افزایش حداقل مزد 20 تا 25 درصدی برای کارگران هستند در صورتی که تورم فعلی بیش از این میزان است.

وی تاکید کرد: کارگران خواهان دستمزدی هستند که هم شرایط کار و تولید فراهم باشد و در عین حال نیز خانوار کارگری بتواند زندگی و رفاه و معیشتی آبرو مندانه داشته باشد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی استان البرز با اشاره به اینکه نقش دولت امسال در بحث دستمزد پررنگ تر از سال‌های گذشته است، گفت: تامین سبد غیر نقدی برای کارگر می‌تواند یکی از این برنامه‌ها باشد و اینکه به دنبال راهکاری برای تثبت نرخ تورم و افزایش‌های بی رویه در بازار باشد.

اصلانی یکی از دغدغه‌های موجود را عدم حمایت درست دولت از تولید و کارفرمایان دانست و افزود:‌ کاهش بیمه کارفرمایان و اجرای طرح بیمه تکمیلی برای کارگران که هزینه‌های آن را باید کارگر و کارفرما پرداخت کنند، از مشکلاتی است که دولت خود را از این موضوع کنار کشیده در حالی که وظیفه دولت توسعه تامین اجتماعی است.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه