پورمختار:

مصوبه اخیر هیئت دولت ناشی از نگاه غلط وزرا به موضوع قاچاق است

کد خبر : 7238
یکشنبه 1 اسفند 1395 - 07:59

عضو کمیسیون قضایی مجلس دهم با اشاره به مصوب اخیر هیئت دولت آن را ناشی از نگاه غلط وزرا به موضوع قاچاق دانست و گفت: مواد 1 و 2 دستورالعمل اجرایی تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به طور قطع خلاف قانون مجلس است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور محمدعلی پورمختار ، با اشاره به مصوبه اخیر هیئت دولت دستورالعمل اجرایی تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مواد 1 و 2 این دستورالعمل اجرایی خلاف صریح قانون است.

وی تصریح کرد: تنظیم این دستورالعمل اجرایی که مبارزه با قاچاق را محدود به کالاهای خروجی می‌کند ناشی از نگاه غلط وزرا به موضوع قاچاق است.

وی با بیان اینکه مواد 1 و 2 دستورالعمل اجرایی روند مبارزه با قاچاق را کند خواهد کرد، اظهار داشت: تحت هر شرایطی قانون مهمتر از دستورالعمل اجرایی است چرا که مجریان قانون در آیین نامه، دستورالعمل و تصویب نامه در هر صورت اجازه ندارند قانون را نقض و مبارزه با قاچاق را تنها به کالاهای خروجی محدود کنند. آنها با این عمل مقصود قانون‌گذار را تغییر می‌دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صریح و واضح است و نیازی به تفسیر مدیران اجرایی نیست، تاکید کرد: هیئت دولت چون اجرای قانون مصوب مجلس را سخت می‌بیند برای راحتی کار خود اقدام به چنین تفسیری از قانون کرده است.

پورمختار با بیان اینکه وظیفه مجلس و رییس آن این است که نگذارند این تفسیر نادرست از قانون تبدیل به یک رویه شود، افزود: قاعدتا این دستورالعمل اجرایی باید جهت بررسی تطبیقی با قانون برای رییس مجلس ارسال شود. مواد 1 و 2 این دستورالعمل باید اصلاح شود. حتما ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به همین ترتیب نباید باقی بماند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در این سه سال و اندی بعد از گذشت تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصمیم گیری، تشکیل جلسه، پیگیری و هماهنگی در خصوص روند مبارزه با قاچاق  قابل قبول بوده است اما در حوزه اجرا بسیار ضعیف عمل کردیم یعنی در عمل همچنان تجارت قاچاق در اقتصاد کشور با حجم بالایی در حال جریان است.

پورمختار خاطر نشان کرد:  اعداد و ارقام بسیار نجومی در رابطه با حجم قاچاق بیان شده است؛ یکی از این ارقام ادعای ستاد مبارزه با قاچاق کالا است که می‌گوید تاکنون 10 میلیارد دلار کاهش قاچاق داشتیم اما تاکنون هیچ دلیل و مستندی برای این ادعا ارائه نشده که چگونه قاچاق از 25 میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار در سال رسیده‌ است.

پور مختار در پایان با طرح این پرسش که کاهش ۱۰ میلیارد دلاری قاچاق را با کدام منطق باید پذیرفت، تصریح کرد: اعداد و ارقامی ارائه می‌شود که بنده قبول ندارم و صحیح نمیدانم و در واقع آنچه قابل مشاهده است حرکت آهسته دولت در مبارزه عملی با  قاچاق است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه