موفقیتی دیگر در اقتصاد مقاومتی؛

ممانعت از خروج 250 هزار یورو از کشور با تلاش کارگران بسیجی

کد خبر : 90
چهارشنبه 23 مهر 1393 - 13:43

جمعی از کارگران کشورمان با تعمیر یک دستگاه ماشین چاپ رول باعث 250 هزار یورو سودآوری برای کشور شدند.

سازمان بسیج کارگری کشور- جمعی از کارگران بسیجی پایگاه حضرت ابوالفضل (ع) استان قم موفق شدند یک دستگاه ماشین چاپ رول مدل 1969 میلادی که به مدت هشت سال از کار افتاده بود را تعمیر و فعال کنند و مانع خروج 250 هزار یورو از کشور شوند.   

سید احمد بازرگانی، سرپرست گروه در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج کارگری کشور با بیان اینکه این دستگاه برای چاپ رول، سفره‌ای، پاکت‌های چیپس و ساک‌های خرید استفاده می‌شود، افزود: ما توانستیم برخی قطعات مکانیکی این دستگاه را حذف و قطعات الکترونیکی جایگزین آن کنیم و سرعت آن را از چاپ 80 -90 متر در دقیقه به 250 متر در دقیقه افزایش دهیم. 

وی درباره قطعات بکار گرفته شده در این ماشین چاپ گفت: دو دستگاه ریموت کنترل مطابق با آخرین دستاوردهای چاپ، صفحات لمسی به جای دکمه‌های مکانیکی و کامپیوتر هوشمند مرکزی PLC از قطعاتی است که برای انجام کنترل تمام ماشین به کار گرفته شده است.  

سرپرست گروه درباره نحوه تعمیر این دستگاه تصریح کرد: دستگاه چاپ را ابتدا دِمونتاژ و قطعات آن را به طور کامل از هم جدا کردیم، رنگ اصلی آن را با دستگاه سند پلاست برداشتیم و دستگاه را به آهن خام تبدیل کردیم سپس سه مرحله: «رنگ زینک ریچ»، «اینترمدییت کُت» و «رنگ پلی اورتان» روی آن انجام دادیم.

بازرگانی ادامه داد: رنگ آمیزی صنعتی 15 روز طول کشید، پس از خشک شدن رنگ قطعات باز شده را به هم وصل کردیم، همزمان با این کار یک تابلو برق مورد نیاز برای آن نیز طراحی و ساختیم.

وی افزود: نصب PLC(کامپیوتر با قابلیت برنامه‌ریزی)، برنامه‌نویسی برای اجرای فرمان‌های دستگاه، راه‌اندازی  HMIبرای هوشمند شدن برنامه‌نویسی از کارهایی دیگری بود که برای این ماشین چاپ انجام دادیم.

این کارگر نمونه گفت: همزمان طراحی، برنامه‌نویسی، نقشه‌کشی و سیم‌کشی دستگاه را که انجام دادیم اجزا را روی تابلو برق اجرا کردیم.

وی ادامه داد: برای بکارگیری دستگاه در فضای مورد نیاز 40 متر مکعب با 70 سانتی متر عمق، دو متر و نیم عرض و 12 و نیم متر طول خاکبرداری، آرماتوربندی، بتن‌ریزی و کف‌سازی انجام دادیم.

 سرپرست گروه افزود: تابلو برق را به اجزای ماشین وصل و اجزای آن را به طور مجدد سیم‌کشی و لوله‌کشی کردیم، همزمان قطعات کوچک را نصب کردیم و سپس دستگاه روشن کرده و به حرکت درآوردیم. 

بازرگانی یادآور شد: سیلندر مرکزی دستگاه به دلیل خوردگی که داشت طی نُه مرحله صیقل داده و نو شد. 

این کارگر نمونه به معایبی که پس از تعمیرات ماشین چاپ رخ داده بود اشاره کرد و گفت: ما برای متوقف کردن آن نیازمند به طراحی یک ترمز شدیم که به کمک ترمز چرخ جلوی کِشَنده خودرو بنز که به وسیله فرمان الکترونیکی عمل می‌کند توانستیم آن را راه اندازی کنیم.

بازرگانی میزان هزینه این دستگاه را 200 میلیون تومان بیان کرد و گفت: با تعمیری که گروه ما از این دستگاه چاپ انجام داد توانستیم 250 هزار یورو برای کشور سودآوری داشته باشیم.  

به گفته وی این دستگاه چاپ رول هم‌اکنون به مدت چهار ماه است که به طور شبانه‌روزی در شرکت پنگوئن پلاست پایگاه حضرت ابوالفضل (ع) استان قم فعال است.   

ارسال توسط : ناشناس (تایید نشده)
بازدید
دیدگاه