یک صادرکننده محصولات کشاورزی اعلام کرد؛

نارنگی سیاهو هیچ جایی در صادرات ندارد!

کد خبر : 9491
دوشنبه 8 آبان 1396 - 13:07

صادرات کالا جزئی از تجارت بین‌الملل است که نشان‌دهنده امکانات تولیدی کشور یا بیانگر امکانات بنگاه‌های تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی، معدنی و ... کشور در جهت برطرف کردن نیازهای جهانی و ارزآوری لازم جهت تأمین واردات است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور، موقعیت جغرافیایی، تغییرات منطقه‌ای و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در استان هرمزگان جهت صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس باعث شده فرصت مناسبی برای تقویت صادرات کالا و خدمات ایرانی و ایجاد بازارهای جهانی ممکن شود.

توسعه و گسترش روابط تجاری و افزایش صادرات غیرنفتی در کشور و به‌ویژه در سطح استان هرمزگان با توجه موقعیت مناسب و پتانسیل‌های بالقوه‌ای که وجود دارد و خصوصاً اینکه بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس در دسترس است امری ضروری به نظر می‌رسد.

حتی استان هرمزگان در مقایسه با سایر استان‌های کشور هم از موقعیت برتری برخوردار است زیرا هم از لحاظ استعدادهای صادراتی مثل صنایع معدنی و کشاورزی برتر است و هم به علت فاصله جغرافیایی کمتر هزینه حمل‌ونقل کمتری دارد.

با توجه به وجود فرصت‌های مناسب صادراتی این استان تاکنون از این ظرفیت استفاده‌نشده، بدین سبب انتظار می‌رود استان هرمزگان به نحوی با توسعه صادرات، خود را جهت ورود به صحنه تجارت بین‌الملل برای رقابت و مشارکت و حضور ثمربخش، آماده کند.

با توجه به اینکه تنوع محصولات صادراتی نه‌تنها از منظر اقتصادی بلکه از دیدگاه سیاسی هم می‌تواند در راستای پیشبرد اهداف دولت مؤثر باشد بنابراین در ابتدا لازم است امکانات بالقوه استان در بخش‌های مختلف تولیدی ازجمله محصولات معدنی، صنعتی و کشاورزی موردبررسی قرار گیرد و در جهت تنوع محصولات اقداماتی انجام شود. بنابراین در اولین مرحله گسترش محصولات صادراتی می‌بایست در این زمینه تنوع ایجاد کرد. ازآنجاکه تنوع صادراتی باید از بخش خصوصی اجرا شود، نقش دولت هم در این مورد باید در جهت جلوگیر از اختلالات و ایجاد فضایی باشد که تنوع را افزایش دهد. پس از تنوع‌بخشی محصولات نیاز است ازلحاظ ارزشی هم مورد ارزیابی قرار گیرد.

در ارتباط با همین موضوع با یکی از صادرکنندگان عمده محصولات کشاورزی استان گفت و گویی انجام داده که شما را به خواندن این گفتگو دعوت می‌کنیم:

خود را معرفی کنید؟

میثم عظیمی هستم، 15 سال سابقه فعالیت در زمینه صادرات محصولات کشاورزی دارم و بیشتر بازار هدف مان در کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.

چه شد وارد این حرفه شدید و همچنان به آن ادامه می دهید؟

در سنین پایین علاقه به کار کشاورزی داشتم  و به‌صورت حرفه‌ای محصولات کشاورزی را می‌شناختم و با توجه به اینکه خود کشاورز زاده‌ام، وارد حوزه صادرات محصولات کشاورزی شدم.

مشکلات موجود بر سر راه صادرات چیست؟

مشکل اصلی این است که صادرات هیچ حامی ندارد و هر کار می‌کنیم به دربسته می‌خوریم، ما به دنبال حامی هستیم که شاید به این فعالان اقتصادی کمک کنند درحالی‌که ما هیچ امتیازی نمی‌خواهیم. در حال حاضر وضعیت صادرات از واردات سخت‌تر شده است. در گمرک رویه واردات به‌صورت سیستمی انجام می‌شود و نیازمند نیروی انسانی نیست،  رویه صادرات هم گرچه سیستمی شده اما هنوز خیلی از موارد  دستی انجام می‌شود که باید به‌صورت چندنفری انجام دهیم و این موضوع باعث کندی در کارشده است.

آیا وزارت صنعت، معدن، تجارت توانسته است سدهای مانع توسعه صادارت را بردارد؟

متولی صدور گواهی مبدأ در کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت است و به‌صورت سیستمی انجام می‌شود و برای چاپ کردن این گواهی مشکل‌داریم و برای آن ساعت خاصی در نظر گرفته‌اند البته به نظر می‌رسد این مشکل قابل‌رفع است و قول دادند که این مشکل برطرف کنند ولی تاکنون حل‌نشده است. نکته دیگر اینکه زیرساخت‌های الکترونیک ایجاد نشده است.

کدام محصولات  کشاورزی هرمزگان را صادر می‌کنید؟

محصولات گلخانه‌ای رودان که به‌صورت چندین هکتار است و از محصولات کشاورزی میناب و هشتبندی هم صادر می‌کنیم. متأسفانه هیچ بازاری برای نارنگی سیاهو باوجود کیفیت بالای این محصول نداریم و به‌صورت کلی مرکبات ایران در بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس هیچ جایی ندارد!

مشکلات مرتبط با حوزه کشاورزی در صادرات کدام است؟

طبق قانون در مقابل صادرات سیب‌درختی درجه‌یک می‌توان موز وارد کرد. تائید صادرات سیب‌درختی از سوی جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد که پس از نمونه‌برداری و رؤیت در سیستم اظهار از راه دور ثبت می‌شود و جهت تائید نهایی در تهران بیش از یک ماه طول می‌کشد که به دلیل زمان طولانی این فرایند نمی‌توانیم واردات موز به‌موقع انجام دهیم. درحالی‌که نماینده جهاد کشاورزی در گمرک حضور دارد ولی صلاحیت تائید این کار را ندارد.

بازار اصلی محصولات صادراتی شما کدام کشورهاست؟

به‌صورت کلی بازار ما کشورهای حوزه خلیج هستند. امارات یکی از بازارهای اصلی میوه و تره‌بار ایران است، بازار کشور عمان هم به‌صورت کم ‌و بیش فعال است. بازار قطر به دلیل عدم‌حمایت‌ها و قیمت بالای سوخت برای حمل با کانتینر یخچال دار، صادرات ما به این کشور کم شد و درنهایت دولت هم هیچ حمایتی نکرد و خیلی راحت بازار از دست ما ایرانی‌ها خارج شد. تا حدودی صادرات به کشور هند هم داریم.

به عنوان سوال پایانی توصیه و پیشنهاد شما چیست؟

از مسئولین اجرایی خواهش می‌کنم به صادرات با دید باز و  نگرش مثبت نگاه کنند. سیستمی شدن رویه صادرات، باعث به وجود آمدن مشکلات جدیدی شده که ضربه شدیدی به صادرات وارد کرده است. ما صادرکنندگان در گمرک نیاز به یک مکان برای انجام کارهای خود داریم و چندین بار از اداره بندر درخواست کردیم که یک مکان هرچقدر کوچک به ما جهت انجام کارهای الکترونیک و سیستمی اختصاص دهند که تاکنون انجام‌نشده است.

انتهای پیام/ر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه