رئیس مجمع عالی وارد کنندگان در گفت‌وگو با تولید ایرانی:

هیچ کمبودی در بازار کالاهای وارداتی نداریم/ حمایت از تولید ملی به معنای قطع واردات نیست

کد خبر : 529
شنبه 18 شهریور 1391 - 12:29

ا وجود تحریم‌ها و دشمنی بسیاری از کشورها، هیچ کمبودی در بازار کالاهای وارداتی نداریم و اگر از قاچاق برخی از کالاها به کشور جلوگیری شود، می‌توانیم ساختار واردات را نیز هم‌سو با حمایت از تولید ملی به صورتی هدفمند و منظم هدایت کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج کارگری محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با تولید ایرانی تصریح کرد: واردات به 2 قسم اصلی واردات کالاهای مصرفی و واردات مواد اولیه تقسیم می‌شود؛ از آنجایی که هیچ کشوری همه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها را در محدوده مرزهای خود ندارند، واردات این مواد از دیگر کشورهای دارنده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد کالاهای مصرفی نیز می‌دانیم که هیچ کشوری در جهان همه کالاهای مصرفی خود را نمی‌تواند تولید کند، زیرا دانش، منابع، ابزارها و مزیت نسبی تولید همه کالاهای مصرفی را ندارند، بنابراین ناگزیر از واردات برخی از کالاهای مصرفی نیز هستند.

برخوردار افزود: تراز منفی برخی از کشورها در مبادلات تجاری به تنهایی نشان‌دهنده مصرفی بودن یک جامعه و غیرمولد بودن آن نیست.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر این که حمایت از تولید ملی به معنی بن بست ایجاد کردن بر روی واردات نیست، تصریح کرد: در کشور ما مزیت تولید برخی از کالاها وجود ندارد و اگر بر تولید آنها اصرار کنیم تنها چیزی که به دست می‌اوریم کالای بی کیفیت‌ گران قیمت خواهد بود، پس باید به جوهر شعار امسال درباره تولید ملی توجه کنی و بدانیم که منظور از آن تولید کالاهایی است که یا مزیت تولید آن را در داخل کشور داریم و یا این که می‌توانیم مزیت تولید آن را با تمهیداتی در کشور ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: حمایت از تولید کالا‌‎هایی که مزیت بالقوه و یا بالفعل تولید دارند، ساختار اقتصادی کشور را منظم و کارا می‌کند و در ادامه این سیاست حمایت از بخش صادراتی کشور نیز می‌تواند جایگاه ایران را در بازارهای جهانی به عنوان یک تولید کننده منحصربفرد و کیفی تثبیت و تبیین کند.

رئیس مجمع عالی وارد کنندگان با اعلام این که هم اکنون در بازار کالاهای وارداتی کشور هیچ کمبودی وجود ندارد، یادآور شد: هم‌اکنون برخی از مواد مورد نیاز در بازار از طریق قاچاق کالا تأمین می‌شود که صد البته در شرایط کنونی موجب زیان‌های کلان واردکنندگان رسمی کالا می‌شود و ارگان‌ها و نهادهای مسئول در این باره باید با جدیت بسیار بیشتر و پیگیرانه‌ای از ادامه این روند جلوگیری کنند.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه