مدیر کارخانه پشم بافی آسیا:

واردات بی رویه و عدم حمایت از تولید داخل،عامل افت 60 درصدی ظرفیت نساجی کشور

کد خبر : 2266
سه شنبه 5 خرداد 1394 - 09:56

سیامک نجار منصوری گفت:عدم حمایت دولت از تولید داخل باعث شده است که کارخانجات نساجی کشور، عمدتاً با 40 درصد ظرفیت کار کنند و این به معنای فاجعه برای صنعت نساجی کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج کارگری کشور، سیامک نجار منصوری، مدیرکارخانجات پشم‌بافی آسیا و تنها تولید کننده پارچه‌های فاستونی در جنوب شرق کشور در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج کارگری کشور ضمن گلایه از رشد واردات بی‌رویه طی سال‌های اخیر اظهارداشت: در حال حاضر این کارخانه به دلیل واردات بی‌رویه پارچه از چین و ترکیه و نیز عدم حمایت جدی دولت، رو به تعطیلی می‌باشند.

وی در ادامه افزود: این بی‌توجهی به تولید داخلی تا حدی است که تعداد کارگران این کارخانه در ماه قبل از 200 نفر به 120 نفر رسیده است.

 منصوری با بیان اینکه پارچه تولیدی تایلندی در بازار، متری 8 هزار تومان است و فاستونی این کارخانه داخلی در حدود متری 12 هزار تومان است گفت: این در حالی است که کیفیت تولید داخل بسیار برتر از انواع خارجی می‌باشد.

مدیر کارخانجات پشم‌بافی آسیا ضمن گلایه از بی‌توجهی مسئولان به مسئله تولید داخل گفت: دولت باید در جهت حمایت از کارخانجات نساجی کشور، اولاً در ازای افزایش قیمت حامل‌های سوخت، یارانه تولید به کارخانجات پرداخت نماید؛ ثانیاً جلوی وادرات بی‌رویه را بگیرد و برای پارچه‌های وارداتی تعرفه بگذارد و ثالثاً جلوی قاچاق کالا را به طور جدی بگیرد.

وی افزود: عدم حمایت دولت از تولید داخل باعث شده است که کارخانجات نساجی کشور، عمدتاً با 40 درصد ظرفیت کار کنند و این به معنای فاجعه برای صنعت نساجی کشور است.

منصوری با اشاره به اینکه ماهیانه 25 میلیون تومان هزینه برق و گاز این کارخانه می‌شود ولی توان پرداخت آن وجود ندارد، دلیل این مسأله را اینطور بیان کرد که بعد از هدفمندی یارانه‌ها، هیچ کمکی به تولید کنندگان نشد.

این مدیر پیرامون واردات عنوان کرد: کشور ترکیه طوری از کارخانجات نساجی خود حمایت می‌کند که اگر هر کارخانه، یک نمایندگی در شهری برای فروش دایر کند، 50 درصد هزینه‌های آن را دولت تقبل می‌کند و از این رو کشور ترکیه، 17 درصد صنعت نساجی دنیا را تسخیر کرده در حالی‌که در سالهای قبل، کشور ایران حرف اول نساجی را می‌زد.

وی ادامه می‌دهد: علت ارزانی پارچه‌های چینی نیز اولاً ارزان بودن نیروی کار در این کشور و ثانیاً قیمت پایین مواد اولیه می‌باشد.

منصوری در ادامه پیشنهاد می‌دهد که دولت، مواد اولیه را به صورت عمده و با کشتی وارد کشور کرده و به قیمت اقساطی به دست تولید کنندگان برساند تا بدین وسیله، هم تولید کننده داخلی حمایت شود و هم دست دلالان قطع شود؛ چرا که در حال حاضر درصد زیادی از قیمت خرید مواد اولیه به جیب دلالان می رود.

وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر مصرف پارچه فاستونی در کشور 80 میلیون متر است در حالی‌که توان فعلی تولید داخلی در این شرایط، فقط 20 میلیون متر (با حدود 8 کارخانه) می‌باشد؛ بنابراین حدود 60 میلیون متر پارچه وارد می‌شود در حالی‌که اگر دولت کارخانه بسازد و از تولید داخلی حمایت کند،می‌توان کل این مقدار مصرف را در داخل تأمین نمود.

انتهای پیام/

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه