مهندس عرصه ی فولاد سازی:

کاهش هزینه های اقتصادی در بخش فولاد سازی/ ساخت ظروف شارژ آهن

کد خبر : 5069
شنبه 2 مرداد 1395 - 11:44

طراحی و ساخت دستگاه شارژ آهن قراضه برای بازگشت فلزات بی مصرف به صنعت فولاد سازی با محوریت کاهش هزینه های اقتصادی و جلوگیری از واردات این دستگاه به همت علی عمرانی صورت پذیرفت.

قراضه های آهنی در صنایع پایه، نظیر فولاد دارای جایگاه خاصی بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردارهستند. لذا توجه مخصوص به این امر حیاتی، ضروری می نماید، چرا که این صنایع روز به روز در حال توسعه اند و صرفاً مواد اولیه طبیعی نظیر سنگ آهن جواب گوی نیاز آن ها نخواهد بود. بنابراین ورود ضایعات صنعت آهن به چرخه تولید می تواند هم از مصرف بی رویه منابع طبیعی جلوگیری کند و هم از آلودگی محیط زیست بکاهد.

علی عمرانی کارشناس ارشد مکانیک و مخترع جوان استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار سازمان بسیج کارگری کشور گفت: شارژ قراضه یکی از عناصر مهم فرآیند تولید در کنورتور های بخش فولاد سازی است که با توجه به طراحی انجام شده ی دستگاه ، ظروف قراضه ی 9 تا 17 متر مکعبی با استفاده از ماشین شارژ به چرخه ی حیات باز می گردند.

وی افزود: با توجه به این نکته که دستگاه در گذشته از ژاپن خریداری می شد و تحریم ها سبب عدم ورود ماشین شارژ و قطعات آن شد، در تولید دستگاه به خود کفایی رسیدیم و کاهش هزینه های اقتصادی را سبب شدیم چرا که علاوه بر هزینه های برق و قطعات خود دستگاه، ماشین نیازمند 1500 لیتر روغن در قسمت هیدرولیک بوده که هر بشکه 250 لیتری معادل 15 میلیون تومان نرخ داشت و چون روغن دستگاه نیز در لیست تحریم ها ست ، ساخت دستگاه با نزول چند درصدی هزینه ها را سبب شدیم.

عمرانی با توجه به هدف گذاری تولید 3 میلیون تن فلز در بخش فولاد سازی اظهار کرد: ساخت مجدد ظروف قراضه با حجم مفید بیش از 35 متر مکعب با تجهیزات انجام می شود که بار گیری ، حمل و در نهایت شارژ می گردد و مبلغی بالغ بر 10 میلیارد تومان صرفه ی اقتصادی در سال را برای ذوب آهن اصفهان به همراه داشته است.

این کارشناس ارشد تصریح کرد: طراحی بیسیک سه بعدی و مدل سازی این ظروف با استفاده از نرم افزار CATIA و به همت جمعی از مهندسین در مرحله ی ساخت آزمایشی انجام پذیرفت و با موفقیت به خط تولید رسید.

این بسیجی مبتکر در ادامه به تغیراتی چون اصلاح موقعیت اتاق فرمان، اپنینگ 8 متر کنورتور، اصلاح مسیرهای تردد افراد در کارگاه کنورتور اشاره کرد و اذعان داشت: هم اکنون 6 ظرف قراضه در اختیار کارگاه نام برده است که با به کار گیری این ظروف مدت شارژ قراضه از 8 دقیقه به 2 دقیقه کاهش می یابد.

شایان ذکر است با توجه به این که علی عمرانی فرزند شهید گرانقدر احمد عمرانی است ، با موافقت معاون بهره برداری و مدیر بخش فولاد سازی ، پروژه ی افزایش ظرفیت قراضه که به همت و تلاش بی وقفه ی این مخترع جوان انجام گرفته با نام پدر شهیدی وی نام گذاری گشته است.

[[{"fid":"11190","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"style":"width: 450px; height: 299px;","class":"media-element file-default"},"link_text":null}]]

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه