با صاف شدن بدهی های سرمایه گذار چینی

کوره خاموش فولاد ایجرود‌ روشن می‌شود/ 700 کارگر بیکار شده تا اواخر تیر ماه منتظر باشند

کد خبر : 4724
سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 - 15:01

پس از خانه‌نشینی 700 کارگر کارخانه فولاد سهند خبرها حکایت از آغاز به کار این شرکت در ماه‌های آینده دارد.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور،دی ماه سال گذشته بود که خبر خانه نشینی کارگران شرکت ریخته گری پیوسته سهند موجی از ناامیدی را در خانواده این کارگران و  جامعه ایجاد کرد که تعداد کثیری از اینها تا به امروز در خانه‌های خود منتظر روشن شدن کوره فولاد چینی هستند.

نبود بازار فروش محصول تولید شده در فولاد سهند یکی از دلایل تعطیلی بود که سبب شده سرمایه‌گذار چینی زیر بار بدهی‌های سنگین نیز برود و قفل تعطیلی را بر درب این کارخانه واقع در روستای کوسه‌لر شهرستان ایجرود بزند.

بیکاری 700 کارگر در شرایطی که دیگر واحدهای تولیدی استان نیز در رکود و تعطیلی به سر می‌برند شوکی بر نیروی کار استان بود و بر تعداد بیکاران عدد 700 را نیز اضافه کرد.

در کنار فولاد سهند پتروشیمی زنجان که قرار است در همین شهرستان ایجرود ساخته شود انتظار 9 ساله خود را برای آغاز ساخت پشت سر می‌گذارد و به قول فریدون احمدی نماینده منتخب مردم زنجان و طارم چشم مردم این استان را برای سرمایه‌گذاری ترسانده است.

فولاد سهند ایجرود اما به بهره‌برداری رسیده و به نظر با توجه به شرایط حاکم بر کشور از ادامه تولید منصرف شده است و حال بعد از گذشت نزدیک به پنج ماه از تعطیلی هنوز کلید رونق را در قفل فولادی خود ندیده است.

شرکت ریخته‌گری سهند از زمستان سال 93 فعالیت آزمایشی خود را برای تولید فرآورده‌های آهنی آغازکرد و به مرحله تولید شمش چدنی هم رسید اما در اواخر اسفندماه همان سال به دلیل مشکلاتی که در تامین مواد اولیه پیش آمد کارگران را به خانه فرستاد.

باقر اکبرپور فرماندار سابق ایجرود در 20 تیر سال 94 نبود ماده کوک را دلیل تعطیلی فولاد ایجرود در همان برهه اعلام کرد و با اشاره به واردات 10 هزار تن ماده کوک گفت که بهره‌برداری از فولاد سهند با تامین ماده اولیه به زودی تا یک ماه آینده انجام می‌شود.

این شرکت بعد از حرف و حدیث‌های فراوان در ۹ آبان ماه سال ۹۴ توسط  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد که با گذشت دو ماه دوباره کوره خود را در خاموشی دید تا امید کارگران این شرکت نیز دوباره ناامید  شود.

علی یکی از کارگران این شرکت که چند ماهی است خانه‌نشینی را تحمل می‌کند، در  این باره به خبرنگار موج رسا می‌گوید که منتظر است تا دوباره به سرکار خود برگردد هر چند که تداوم خانه‌نشینی جیب‌های او را به کل خالی کرده است.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مورد آغاز به کار این شرکت به موج رسا گفت: این کارخانه 70 هزار تن چدن دپو شده داشت که با توجه بهتر شدن شرایط در بازار 60 هزار تن آن به فروش رفته است.

وی افزود: بخشی از بدهی‌های این شرکت نیز توسط سرمایه‌گذار خارجی تسویه شده و کم کم شرایط رو به بهبودی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مورد زمان آغاز به کار فولاد ایجرود نیز عنوان کرد: این شرکت تا پایان تیر ماه تولید خود را آغاز خواهد کرد.

بیات، فرماندار ایجرود ولی خبری از آغاز به کار این شرکت نداشت و گفت: فعلا نمی‌توانم بگویم که این کارخانه چه زمانی تولید خود را آغاز خواهد کرد، چون ممکن است قولی داده شود و بعدا نتوان تا این مهلت این قول را برآورده کرد.

حال باید تا اواخر تیرماه نیز صبر کرد و دید آیا 700 کارگر بیکار شده بر سر کارهای خود حاضر می‌شوند یا همچنان باید ‌خانه نشین باشند.

انتهای پیام/

منبع:موج رسا

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه