معاون وزیر ارتباطات:

12هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور درحال اجراست

کد خبر : 6421
شنبه 20 آذر 1395 - 09:48

معاون امور مجلس و استان های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 12 هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری اکنون در کشور درحال اجراست که از این میزان 663 کیلومتر آن در کردستان برنامه ریزی شده است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور، مرتضی براری روز جمعه در آیین بهره برداری از 22 طرح حوزه IT در کردستان که با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد افزود: این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت های ارتباطی استان برنامه های خود را در سه محور توسعه خدمات ارتباطی نوین تلفن ثابت، تلفن همراه و توسعه فیبر نوری طرح ریزی کرده است.
وی با اشاره به اینکه فیبر نوری کردستان به استان های کرمانشاه و آذربایجان غربی نیز توسعه پیدا می کند افزود: در بخش توسعه تلفن ثابت نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاهم نامه های خود را تنها در کردستان منعقد کرده که اکنون توسعه خدمات در 139 روستا درحال انجام است و در 119 روستای دیگر نیز تا پایان سال آغاز می شود.
به گفته وی، در بخش توسعه خدمات تلفن همراه نیز تاکنون 564 سایت نسل های اینترنت تلفن همراه توسعه، بهسازی و نوسازی شده و تا پایان سال نیز در 821 سایت جدید این خدمات اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه سایت های بهسازی و نوسازی شده شامل 263 سایت نسل دوم، 162 سایت نسل سوم، 114 سایت نسل چهارم و 25 سایت ثابت نسل چهام است افزود: تا پایان سال نیز 291 سایت نسل دوم، 260 سایت نسل سوم، 252 سایت نسل چهارم و 17 سایت ثابت نسل چهارم در این استان انجام می شود.
معاون امور مجلس واستان های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با توجه به پتانسیل استان کردستان در حوزه نیروی انسانی، فناوری اطلاعات مهمترین ظرفیت برای توسعه این استان است و با اجرای کامل زیرساخت ها می توان به 48 میلیون کرد زبان دنیا خدمات تولیدی در حوزه ICT را ارایه داد.
براری افزود: موفقیت بازی الکترونیکی شوفر که ساخته جوانان کردستان است و تا کنون 700 هزار دلار ارز آوری برای کشور داشته است بیانگر این است که دانش آموختگان رشته های مرتبط این استان ظرفیت نیروی انسانی کردستان در این زمینه هستند.
رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین تسریع اجرای طرح تکاپو در استان را خواستار شد و افزود: در حوزه پروژه نور 2 و اجرای 663 کیلومتر فیبرنوری هنوز بخش زیادی از آن در این استان اجرایی نشده است.
منصور مرادی افزود: حمایت از شرکت ها و سازمان های بین المللی برای سرمایه گذاری در راستای توسعه فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات در استان ما ضروری است.
به گفته وی با توجه به وضعیت جغرافیایی استان و هزینه بر بودن فعالیت ها در حوزه های مختلف به ویژه فناوری اطلاعات نیاز است اعتبارات جهشی به آن اختصاص داده شود.
دولت تدبیر و امید سرمایه گذاری 3460 میلیارد ریالی را در حوزه IT و ICT کردستان برنامه ریزی کرده بود که امروز جمعه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یک هزار و 660 میلیارد ریال طرح در حوزه IT کردستان به بهره برداری رسید و سرمایه گذاری یک هزار و 800 میلیارد ریال دیگر تا سال مالی 95 – 96 اجرا می شود.
از ابتدای دولت یازدهم تاکنون و با اجرای 22 طرح، پهنای باند اینترنت کردستان هشت برابر، شبکه انتقال 21 برابر و تعداد مشترکان اینترنت استان پنج برابر رشد داشته است.
این طرح ها در بخش شرکت ارتباطات سیار همراه اول، شرکت خدمات ایرانسل و رایتل در مناطق مختلف استان کردستان به بهره برداری رسید و برای راه اندازی آنها در مجموع بیش از یک هزار و 660 میلیارد ریال هزینه شده است.
اجرای 100 کیلومتر فیبرنوری، توسعه دیتا، سیگنال رسانی در 16 ایستگاه، احداث 132 سایت جدید 2G و توسعه و تکمیل زیرساخت برق ایستگاه های ارتباطی از جمله این پروژه هاست.
شرکت در جلسه کارگروه توسعه صادرات، شرکت و سخنرانی در نماز جمعه سنندج و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان کامیاران از دیگر برنامه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر یک روزه به کردستان است.

 

منبع خبر/ ایرنا

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه