در گفتگو با یک مبدع بسیجی:

اختراع ماده حذف سیلیس های صنعتی به صرفه جویی در هزینه ها و آسایش کارگران کمک چشمگیری کرد

کد خبر : 6913
چهارشنبه 6 بهمن 1395 - 13:10

یک کارگر نمونه کشور گفت: در هفتمین همایش صنعت و معدن مقاله این اختراع پذیرفته شد و از اواخر سال 92 طرح تولید ماده حذف سیلیس (سختی آب) را کلید زدیم و در سال 94 به بهره برداری رسید که منافع زیادی را برای کارخانه مس داشت.

عیسی یوسف نیا در گفتگو با سازمان بسیج کارگری کشور اظهار کرد: از سال 82 در مجتمع مس سرچشمه به عنوان سرپرست عملیات نیروگاه حرارتی مشغول به کار هستم همچنین عضو هیئت مدیره انجمن علوم و فناوری کرمان هستم که با تحقیقاتی که در سال ها اخیر داشتم توانستم این ماده را تولید کنم.

 

این کارشناس ارشد شیمی عنوان کرد: این طرح زیست محیطی با هدف کاهش مصرف آب در فرآیند تولیدات مجتمع مس سرچشمه انجام شد و منافع زیادی را چه از لحاظ زیست محیطی و چه از لحاظ اقتصادی به همراه داشته است.

 

یوسف زاده تصریح کرد: با ساخت این ماده زمانی که به آب تزریق می شود یکسری املاح نظیر سختی آب را به خود جذب می کند و زمانی که این املاح جذب می شود میزان دور ریز آب کم می شود. با مصرف این ماده در سال 94 توانیستیم بالغ بر 350 میلیون لیتر فقط در یک مجموعه کوچک به عنوان پایلوت صرفه جویی آب داشته باشیم و شاهد کاهش چشمگیر هزینه ها بودیم.

 

وی ادامه داد: بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان در نیروگاه حرارتی توانستیم در مجمتع صرفه اقتصادی ببریم و صرفه جویی کنیم.

 

این مبدع جوان گفت: مهمتر از آن ها اثر بالای این ماده بر کاهش خوردگی دستگاه هاست که بر اثر تماس آب با دستگاه ها میزان خوردگی دستگاه بسیار پایین می آید چرا که آب، سختی و املاحی دارد که دستگاه را به مرور مستهلک میکند و این ماده باعث می شود عمر دستگاه ها بالا برود و نیاز به تعمیرات، کمتر شود.

 

وی اضافه کرد: باید گفت که این کار اصلا قبلا انجام نشده بود مخصوصا در بحث جذب سختی آب تا به حال جایی این را ندیدیم و در تمام این مدت با سختی آب کار می کردیم تا اینکه این ماده ابداع شد و تاثیر خیلی مثبتی روی کاهش میزان خوردگی دستگاه ها داشت.

 

یوسف زاده اذعان کرد: اگر مبدلی رسوب سیلیکاتی داشته باشد به دلیل سختی فراوان آن و غیر قابل کندن بودن آن مشکلات زیادی برای کارگران به وجود می آورد و پس از تولید این ماده باعث شده است که رفاه حال کارگران بیشتر شود چرا که قبلا باید این سیلیکون ها توسط کارگران به سختی و با مشقت زیاد کنده می شد و اکنون با اختراع این ماده دیگر نیازی به زحمت کارگران نیست.

 

وی تصریح کرد: از مزیت های عمده این ماده میتوان به کاهش مصرف آب، کاهش سختی آب و کنترل آنالیز های آب در گردش که باعث جلوگیری از تشکیل رسوب می شود اشاره کرد.

این مهندس شیمی افزود: مزیت دیگر آن صرفه اقتصادی آن است که نسبت به قبل کاهش هزینه داشتیم و در بحث کاهش تعمیرات و نگهداری تجهیزات بسیار به ما کمک کرده است.

 

انتهای پیام

 

 

 

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه