مبدع جوان در گفت و گو با سازمان بسیج کارگری کشور مطرح کرد؛

بهينه سازي واحد الفين پتروشیمی اراک برای افزایش تولید در سال اقتصاد مقاومتی و کاهش آلودگی

کد خبر : 5748
شنبه 24 مهر 1395 - 10:37

رئيس پژوهش هاي شيميايي، مديريت پژوهش و فناوري شركت پتروشيمي شازند گفت: واحد الفین به عنوان واحد مادر مواد مورد نیاز واحد های شیمیایی و پلیمری را تولید می کند که محصولات اصلی این واحد بنزین خام، اتیلن و پروپیلن است و تولید این مواد چون با آلودگی همراه است ، طرح بهینه سازی برای افزایش تولید برشC4 و کاهش آلودگی محیط زیست اجرا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور، شرکت پتروشیمی شازند در سال 1366 به نام شرکت پترو شیمی اراک تاسیس  و در سال 1378 در بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد، بر اساس مصوبه در مجمع عمومی فوق العاده ، نام شرکت به شرکت پترو شیمی شازند تغییر یافت.

از جمله مهمترین اهدف این شرکت ، تهیه و تولید انواع مواد و فرآورده‌های پتروشیمی از قبیل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، بوتادین، پلی بوتادین، اسید استیک، وینیل استات، اتیلن اکساید و اتیلن گلیکول ها،  و بوتانل ها، اتانول‌آمین ها ست که علاوه بر حمل نقل در صنعت، طب، تولید مواد بهداشتی، کالای الکتریکی و ... کاربرد فراوان دارد.

تولید و استخراج این مواد آلودگی های زیست محیطی را به همراه دارد و شركت پتروشيمي شازند با تکیه براصل توسعه پایدار ، منابع تولید آلودگی را در تمام فرآیندهای خود شناسایی و کنترل می کند تا از خسارت های احتمالی وارده به محیط جلوگیری نماید، و هم اکنون تا حدود زیادی نیز در این امر موفق بوده است.

لذا بازيافت و استفاده مجدد از پساب ها و فاضلاب ها، نظارت اندازه گيري و كنترل آلاينده هاي گازي به محيط، كاهش ضايعات، عدم استفاده از تركيبات مضر براي لايه ازن، توسعه فضاي سبز را در اولویت خود قرار داده است و اهداف کلان و خرد برای این کار تعریف کرده است.

فرجام جاوید مخترع طرح  بهینه سازی "برج دي بوتانايزر" واحد الفين پتروشیمی اراک در گفت و گو با خبرنگار سازمان بسیج کارگری کشور بیان کرد: جهت بهینه سازی واحد الفین تغییراتی بر مهندسی دستگاه اعمال شد که پس از 13 ماه تلاش نتیجه مطلوب را رقم زد.

وی افزود: واحد الفین به عنوان  واحد مادر مواد مورد نیاز واحد های شیمیایی و پلیمری را تولید می کند که محصولات اصلی این واحد بنزین خام، اتیلن و پرو پیلن است و تولید این مواد چون با آلودگی همراه است،  طرح بهینه سازی برای افزایش تولید برشC4 و کاهش آلودگی محیط زیست اجرا شد.

[[{"fid":"13090","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"style":"width: 450px; height: 676px;","class":"media-element file-default"},"link_text":null}]]

 

این مهندس جوان در ادامه تصریح کرد:  با راه اندازی واحد الفین پس از تعمیرات اساسی مجتمع و پایدار شدن شرایط عملیاتی این واحد، تغییر محل ورود خوراک برج و نصب  سنسور کنترل کننده دما (40-TIC-002) بر روی سینی 5  ، منجر به افزایش تولید محصول C4 به میزان 20 تن در روز و پایداری کامل شرایط عملیاتی برج و کاهش آلودگی زیست محیطی شد.

جاوید برخی دست آورد های این طرح را خاطر نشان کرد و اعلام داشت: میزان تولید محصول C4 پس از انجام پروژه به 170 تن در روز رسید که در مقایسه با شرایط مشابه کارکرد واحد الفین قبل از انجام این پروژه، در حدود 20 تن در روز افزایش یافته است؛  با احتساب قیمت 400 دلار به ازای هر تن C4 و 330 روز کاری در سال، سودآوری ناشی از افزایش تولید برش C4 ،   000,000,700,23 ریال (37/2 میلیارد تومان) در سال است؛ همچنین میزان مصرف هیدروژن در راکتور هیدروژناسیون واحد PGH پس از انجام پروژه حدود 10 کیلوگرم در ساعت (82  تن در سال) کاهش یافته است و سودآوری ناشی از کاهش مصرف هیدروژن معادل000,000,000,6 ریال (600 میلیون تومان) در سال خواهد بود.

مبدع توانمند، کاهش آلودگی هوا را از دیگر نتایج این طرح برشمرد و گفت: پس از اجرای این طرح از سوزاندن 6600 تن در سال محصول با ارزش  C4و نشر 19000تن در سال گاز های آلاینده در محیط زیست جلوگیری به عمل آمد.

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه