ارتباط میدانی واحدهای تولیدی و متولیان دانش؛ حلقه گمشده روند تولید دانش بنیان
واحدهای تولیدی و متولیان دانش

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور، اولین نشست کارگروه دانش و صنعت در سالن شهید سلیمانی مجتمع فرهنگی حضرت ولی‌عصر (عج) با حضور مدیرکل جامعه صنعت و علوم در وزارت علوم و تحقیقات و اساتید و مدیران دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت، شریف، تهران، خوارزمی و سایر دانشگاه‌های صنعتی و جمعی از نخبگان صنعت از یک سو و از سوی دیگر با حضور نمایندگان و مدیران شرکت‌های تولیدی و صنعتی در صنایع های‌تک پیشران و خودروسازان و دبیر انجمن نساجی و ... برگزار شد.

هدف و رویکرد در برگزاری اولین نشست کارگروه دانش و صنعت سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور ایجاد ارتباط میدانی واحدهای تولیدی و خدماتی با متولیان دانش در کشور برای دستیابی به اهداف شعار سال و ایجاد حلقه ارتباط بین دانش و صنایع بزرگ است.
در این مراسم حمیدرضا اله بداشتی مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور با اشاره به اهمیت ورود دانش به چرخه تولید اظهار کرد: اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را به‌عنوان یک راهبرد در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که فرمایشات راهبردی زیادی در زمینه اقتصاد مقاومتی را دارند که راهبرد ۱۴۰۱ هم به ما این نوید را می‌دهد که با ورود نخبگان این علم به عمل تبدیل شود تا مسائل اقتصادی صنایع و مشکلات کارگری را حل کند.
وی گفت: سازمان بسیج بنا دارد تا با ایجاد ارتباط بین این دو رکن یعنی دانش و تولید قدمی در حل مشکلات اقتصادی بردارد تا به بهره‌وری و قابلیت رقابت با سایر محصولات جهانی را داشته باشیم.
اله بداشتی ادامه داد: این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه تولید و علم نوین به هم دست دهند و امروز همه در کنار هم این امر مهم را مشق خواهیم کرد تا با آگاهی‌بخشی اعتماد و امنیت در بحث مشارکت و هم‌بستگی اجتماعی فرهنگی را شکل دهیم تا در عرصه تولید با شنیدن نظرات همه ابعاد به یک جمع‌بندی علمی و عملی در این زمینه دست‌یابیم.
سیف مدیرکل دفتر ارتباطات وزارت علوم با تبریک ولادت امام هشتم سخنان خود را آغاز و اظهار امیدواری کرد تا با همکاری همه دست‌اندرکاران علم و تولید بتوانیم برای کشور قدمی مفید برداریم.
وی در توضیح اقداماتی که در این زمینه در وزارت علوم برداشته شده گفت: امروز دیگر باید از آموزش صرف در دانشگاه گذر کنیم و پژوهش به‌عنوان رکنی اصلی در کنار آموزش قرار گیرد و اثربخشی و حل مشکلات اقتصادی باید سرلوحه این پژوهش‌ها باشد.
این مقام مسئول توضیح داد: امروز دغدغه دانشگاه‌های بزرگ این موضوع است که امید داریم با همکاری شما اصحاب صنایع این موضوع به نتیجه برسد و هم‌افزایی لازم به وجود آید و باید در نظر داشته باشیم که یک روش خاص به‌عنوان شاه‌کلید ارتباط وجود ندارد و در صنعتی با درنظرداشتن الزامات آن صنعت خاص باید به این پروسه وارد شد تا اثربخشی دانش در عمل نشان داده شود.
وی تاکید کرد: ما این روند را در دانشگاه تمرین کرده‌ایم و زمینه‌هایی را برای اجرایی‌شدن این هم‌افزایی تدوین نموده‌ایم که باید با توسعه همکاری باید این موضوع محقق شود و از خصوصیات ویژه این نشست این است که موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان با موضوع علم تولیدی در دانشگاه تداخل پیدا نکرده است.
دکتر سیف توضیح داد: البته شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌اند و توجه خوبی به آنها شده و باوجوداینکه این شرکت‌ها از دل دانشگاه‌ها بیرون آمده‌اند باید در نظر داشته باشیم که زنجیره دانش بازیگران مختلفی دارد که نقش هر یک از آنها باید در این روند در نظر گرفته شود.
دانشگاه حلقه اول تولید علم در کشور
وی دانشگاه را در حلقه اول در نظر گرفت و گفت: هر یک از حلقه‌های دانش باید در جایگاه خود موردتوجه باشد تا کارکردهای متنوع دانشگاه که بسیاری از این کارکردها مثل ۱۰ هزار آزمایشگاه پیشرفته دانشگاهی و کارگاهی و تجهیزات یونیک و ... در هیچ شرکتی وجود ندارد.
وی با اشاره به روند پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا ادامه داد: پژوهش‌های این قشر از دانشگاهیان می‌تواند هم سو و گره‌گشای صنعت و تولید باشد که باید به‌خوبی از آنها استفاده شود.
وی با اشاره به اثرگذاری تحقیق و پژوهش در درازمدت تصریح کرد: فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت‌علمی هم می‌تواند راهکار خوبی برای گره‌گشایی مشکلات صنعت و تولید باشد که لازمه آن شناسایی این قشر ۵ تا ۱۰ درصدی در دانشگاه‌ها و استفاده از آنها در این روند است.
وی با تشبیه عناصر دخیل در دانش و تولید به چرخ‌دنده‌های یک گیربکس توضیح داد: صرفاً به‌واسطه وجود این چرخ‌دنده‌ها در یک جعبه این جعبه عملکرد گیربکس را ندارد و به شرطی این عملکرد به وجود می‌آید که روابط بین این چرخ‌دنده‌ها به‌صورت علمی و بر مبنای عمل برقرار شود.
وی گفت: پیشنهاد ما به صنایع این است که جلسات کارورزی از سوی صنایع برای دانشجوها و بلعکس جلسات هم‌افزایی برای صنایع در دانشگاه‌ها شکل گیرد تا این ارتباط دوطرفه موجب هدایت شغلی شود که هم اکنون ۴۰ مرکز در دانشگاه‌ها برای این منظور راه‌اندازی شده.
وی با اشاره به وجود ۱۵۰ هزار دانشجوی دکترا گفت: سالانه ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در کشور وجود دارد که ۴۰۰ نفر از این افراد جذب هیئت‌علمی می‌شوند که باید فکری برای اشتغال باقی افراد در مراکز تحقیقاتی و (آر اند پی) را در مرکز فعالیت‌ها قرار دهیم که باید در این جلسات این روند با پیش‌قدمی صنایع برای ورود به این موضوع نهایی شود.
وی گفت: زمینه تخصیص دانشجو در مقاطع تکمیلی و دکترا باید وجود پروژه و مسئله برای واگذاری به این دانشجوها باشد و براین‌اساس ورودی دانشگاه‌ها با صنایع همسو شود و این در حالی است که به‌عنوان‌مثال با وجود نفت تحقیقات و پژوهش‌های بسیار کمی در مقایسه با حجم کاری در کشور جاری است که این روند اشتباه است و باید این همسویی صنعت و دانش به عرصه عمل برسد.
سامانه ساجد محور ارتباط دانش و صنعت است
ایشان با اشاره به همکاری سازمان محیط‌زیست با سیستم دانش‌بنیان دانشگاهی گفت: همکاری‌هایی در این زمینه آغاز شد که پس از مدتی با مشکلات بودجه‌ای به وجود آمده از حجم این همکاری‌های پژوهشی در راستای محیط‌زیست کاسته شد که پیشنهاد ما این است که با ورود وزارتخانه‌های و استفاده آنها از ظرفیت دانشگاه‌ها این روند ادامه‌دار باشد.
وی در پاسخ به سؤال نماینده سایپا برای وجود دریچه‌ای برای ارتباط صنعت خودرو و دانشگاه گفت: سامانه جامعی به نام ساجد هم اکنون در دسترس صنایع است که با ورود به آن به‌سادگی درخواستی را ثبت و شماره‌ای برای هماهنگی در آن قرار می‌دهید که پس از درخواست اکثر دانشگاه‌های حرفه‌ای کشور آن را مشاهده کرده و برای شما طرح‌های خود را ارسال خواهند کرد و در نهایت صنایع این امکان را خواهند داشت تا با بررسی این درخواست‌ها اقدام به انعقاد قرارداد با این مجموعه‌های دانشگاهی را داشته باشند و یا در قالب کار پژوهشی و یا کارورزی این مشکلات را به دانش ارجاع دهند.
مسئول بسیج علمی کشور در آغاز سخنان خود با اشاره به انقلاب چهارم صنعتی اظهار کرد: امروز باید در توسعه فناوری‌های فیزیکی و دیجیتالی و زیستی بر بستر پلتفرم‌های جهانی اینترنت اشیا و مردم و چه اینترنت دانش و سرویس‌ها باید به این دگرگونی در دنیا نظر داشته باشیم و قدم بعدی ما باید تولیدات هوشمند و برخط باشد.
وی ادامه داد: با همکاری همه دست‌اندرکاران در ستاد هماهنگی معاونت عطف ستاد کل نیروهای مسلح پیگیر ارتباط بین صنایع و دانش هستیم و بسیج در این روند به‌عنوان پیاده ساز این طرح‌ها در نظر گرفته شده.
ایشان توضیح داد: برای نیل به این اهداف چند طرح از جمله طرح همکاری کشوری و لشگری و طرح تقسیم کاری بین دانشگاه‌ها و سازمان دفاعی کشور و طرح اطلس فناوری‌های کشور در حال پیگیری است و به‌زودی در شورای انقلاب فرهنگی مصوب و جهت پیاده‌سازی و اجرا پیرو طرح دفاع امنیتی داجا ابلاغ خواهد شد.
نقشه راه بسیج علمی کشور، برای دست یابی به اهداف شعار سال
مهدی رحیمی توضیح داد: نقشه راهی با عنوان بسیج علمی کشور تدوین شده که بردار برآیند ما در عرصه زنجیره تولید علم افزایش یابد، برای این منظور باید همکاری مؤثری بین مردم و دانشگاه‌ها با سیستم دفاعی و صنایع ایجاد شود تا بردار برآیند اجرایی شود تا جهت‌دهی درست در کشور ایجاد شود تا رشد هسته‌های علمی کشور با مدلی بومی ویژه کشور خودمان که قبلاً در دانشگاه شریف پیاده کردیم را در کشور بست خواهیم داد.
وی گفت: ما نیازهای بازار و صنعت را به‌عنوان تقاضا مطرح می‌کنیم تا در هر شهر و استان اقشار کاربر علم ما نیازهای فن آمرانه حوزه صنعت را در سیستم نان در وزارت علوم پس از کشف و احساء در قالب سامانه‌های مختلف در حوزه وزارت صمت و علوم ثبت نمایند تا معاونت علمی با پشتیبانی وزارت علوم و ستاد کل نیروهای مسلح از طریق پژوهش‌های دکترا برای حل این چالش‌ها قدم بردارد.
رحیمی گفت: ما برای نیازهای نظامی کشور به‌عنوان نمونه ۳۲ مرکز رشد الگو را در کشور شناسایی کردیم تا پروژه و اعتبار به آنها داده‌ایم تا با توانمند کردن این هسته‌ها آنها را به واحد فناور تبدیل کنیم تا پروژه‌هایی با سطح بالاتر را دریافت کنند تا پروژه‌های بزرگ‌تر در صنایع مختلف به آنها سپرده شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای مردم پایه شکل بگیرد.
وی با اشاره به حمایت‌هایی در جهت تسهیلات تجاری‌سازی این شرکت‌ها گفت: صندوق توسعه و فناوری بسیج در این راستا وارد عمل خواهد شد تا در کنار بنیاد تعاون‌های نیروهای مسلح و معاونت آماد نیازها حمایت شود که با قراردادی مشروط می‌کنیم که اگر این فناوری به تولید برسد ۱۰۰ درصد سهام به خود شرکت اختصاص خواهد یافت.
شرکت‌های دانش‌بنیان مردم پایه؛ در کنار ارکان علمی کشور
این مقام مسئول گفت: امروز بسیج می‌تواند با ایجاد این شرکت‌های دانش‌بنیان با هزینه کمتر و ارزش‌افزوده بیشتر در عمل نهاد علم را در دانشگاه تقویت کنیم تا بسیج دانشجویی کارمندی و اساتید در حوزه دانشگاهی تقویت شوند و با ورود بسیج حوزه‌ها به این مقوله وحدت واقعی حوزه و دانشگاه اتفاق افتد.
وی در ادامه با اشاره به بسیج عمران و معماری و بسیج کشاورزی و نقش آنها در این صنایع گفت: ارتباط بین این اجزاء هم می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان مردم پایه را شکل دهد و هم در طرحشان وزارت علوم مشارکت داشته باشیم تا همه ارکان  علم در کنار هم قرار بگیرند تا علم به محصول تبدیل شود.
ایشان با اشاره به طرح تقسیم مسئولیت اقشار مختلف بسیج گفت: ما می‌توانیم این اقدامات را به اطلس فناورانه کشور اضافه کنیم تا به دیتای تجمیعی دست بیابیم که باوجوداینکه این کار سخت است ولی برای ما امکان‌پذیر است تا دیتایی برای فناوری‌های بعدی و جلوگیری از تکرار دیتاهای موازی داشته باشیم.
وی در پایان گفت: یکی از اهداف برگزاری چنین جلساتی ایجاد همین ارتباط بین بسیج و مراکز دانشگاهی و صنعت است که امید داریم این اتفاق محقق و تقویت شود.
در ادامه دکتر بدیعی از اساتید دانشگاه تهران نظرات خود را برای پیشرفت گروه‌های پژوهشی به سایر حاضرین به اشتراک گذاشت و با اشاره به محدودیت هزینه‌ها برای اجرایی‌شدن پروژه‌ها (جی دی پی) اظهار کرد: این روند در همه دستگاه‌ها و بازوهای اجرایی باید در یک‌روند هزینه شود.
وی گفت: در این جلسه در واقع همه ما یک موضوع و یک نگاه را از زاویه‌های مختلف بیان می‌کردیم و همین نگاه در سایر سازمان‌ها هم جاری است.
وی ادامه داد: تنها درخواست ما به‌عنوان یک پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی این است که همگرایی در این زمینه آن‌قدر که باید باشد نیست و بهترین کمک در عملی شدن این ارتباط زدودن قوانین دست‌وپاگیر است که به‌عنوان‌مثال در هر کار پژوهشی جرایم بیمه و مفاصاحساب و تأمین اجتماعی به‌عنوان مشکلی بزرگ مطرح می‌شود که این خود مانعی برای گروه‌های پژوهشی به‌حساب می‌آید.
وی گفت: این موانع اساتید و پژوهشگران را سرخورده می‌کند و آنها را از ادامه کار ناامید می‌کند که خواهش ما این است که بسیج پیگیر این مشکلات باشد و با طرح این موضوعات برای حل آن قدم بردارد تا پژوهشگران جذب سایر کشورها برای اجرای طرح‌های خود نشوند.
انتهای پیام/